Trötta katter efter flytt
Jag flyttade till en ny lägenhet med mina två katter för en vecka sedan. Jag förberedde genom att sätta upp feliway i nya lägenheten, tog dit mina möbler osv innan jag flyttade katterna och köpte ett nytt klösträd. Jag har varit väldigt nervös över hur katterna ska reagera på att bo här, då de är vana vid att kunna gå ut en sväng på dagarna och inte kommer kunna göra det här (ska säkra balkongen till våren).
Men de har inte alls betett sig så oroligt som jag trodde. En av katterna har alltid jamat och vandrat väldigt mycket när han mått dåligt - enda gången han jamar nu är på mornarna när han väcker mig. Det är snarare jag som börjar bli orolig: de verkar såå lugna, sover jättemycket och jag lyckas inte få igång dem för lek. De brukar inte sova såhär mycket! De äter som de ska, bajsar och kissar i lådan.
Kanske en löjlig grej att oroa sig över men är ovan vid att de inte ens lekar eller får sina "ryck". Är detta normalt?
Det är kallt och mörkt ute, och jag tror de flesta katter sover mycket och tar det extra lugnt just nu. Det är min erfarenhet av den här årstiden. Men superbra att ha lite koll på dem förstås.
Det brukar ta i alla fall ett par veckor för katter "att landa" - så avvakta lite till (ifall de verkar må bra i övrigt) så kanske de blir lite mer "som de brukar vara" framöver när de bott in sig lite till.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Att byta miljö är en stor sak för katter och de behöver inte "göra" så mycket i ny miljö för att bli trötta.
Årstiden påverkar aktivitetsnivån, men också katternas ålder. De blir ju hela tiden äldre och då är det naturligt att lekbehovet minskar. Hur gamla är dina katter?
Om dina katter enbart vistats inomhus nu behöver de inte känna stress av att inte ha koll på "utomhuset" eftersom "utomhus" inte finns i den här nya miljön. För många katter kan det kännas skönt att slippa den stressen.
Sajtvärd Katter iFokus
Den ena katten är snart 9 år och den andra 3 år, så ja åldern på den ena kanske. Men den 3 åriga brukar få ryck fram och tillbaka i lägenheten.
Jag har funderat på detta med utomhuset. Har ju tänkt att jag ska ta ut dem på promenad med sele längre fram men det kanske kan bli mer stressande för dem då?
Om du väljer koppelpromenader så försök lägg promenaderna vid ungefär samma tid varje dag, så katten får en tydlig rutin på när utevistelsen är. Mina förra katter gick t.ex. alltid ut kvällstid, vanligtvis samma runda och vanligtvis tog det ca 30 minuter per katt.
Men nu över vintern tycker jag gott att du kan låta dem vara inne och låta dem landa i lugn och ro. Sedan när det börjar bli varmt och skönt ute kan du fundera på det där med koppelpromenader, och se vad du tycker.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ah, så bra svar ni ger. Stort tack för att ni lugnar ett oroligt katt-mammahjärta!
#3 Ja, möjlighet till utevistelse innebär alltid viss risk för att katten upplever oro/stress/frustration p.g.a. det, så det gäller att på förhand tänka igenom vad man vill vänja katten vid, dvs. om, hur, var (inom vilket område), när och hur länge utevistelse ska vara möjlig.
Katter är rutinbundna vanedjur, dvs. de gillar rutiner och därför är det nästan oundvikligt att ägare och katt skapar egna rutiner när det gäller många saker i vardagen och det kan man även applicera på utevistelse.
Det viktigaste för att minska risken för stress/frustration hos katten p.g.a. utevistelse är att helt enkelt bestämma NÄR och HUR LÄNGE utevistelse är möjligt. Är utevistelse möjligt högst EN gång per dag och t.ex. bara på eftermiddagen är det möjligt för katten att vänja sig vid det och därmed också att acceptera det. När man kommer in igen efter en sådan utevistelse stannar man inne. Då slipper katten känna att den måste gå ut även på morgonen, på förmiddagen, på kvällen eller på natten oavsett hur många gånger den redan varit ute den dagen.
Sajtvärd Katter iFokus