Mina två katter kommer inte överens
Hej allihopa!
Har en adopterad katt sedan i juli, och efter mycket letade efter en bra kompis som har lika mycket energi som han, hittade jag en hona på ett jourhem och adopterade henne för ca 10 dagar sedan. Katten sedan innan är en hankatt på ca 2år, och den nya är på 1år.
Båda är sociala, glada, och spralliga. Men problemet är att dem verkligen inte kommer överens. Jag förstår såklart att katter inte blir vänner över en helg, men har inte sett ett ända framsteg sedan hon kom hit. Båda är nyfikna på varandra, men hålla sams eller snarare acceptera varandra går inte.
Mestadels är det hanen som ”hoppar på” och slås samt jagar henne. Ibland är han lite försiktig och nosar på henne, men så fort hon morrar tänder han till. Antingen handlar det om revir eller om rivalitet, men hur länge ska man ha tålamod tills man inser att dem inte kommer kunna komma överens?
Har haft dem i enskilda rum, växlat rum, haft kompostgaller med filtar på, utan filtar. Provar att ge dem godis samtidigt bredvid varandra. Försökt att leka med båda samtidigt bredvid varandra. Ge både uppmärksamhet samtidigt. Köpt feliway (både classic och friends). Såklart har dem vardera matskål,vatten, och kattlåda.
Men nu börjar jag få slut på idéer…
För att tillägga, bråken mellan dem är inte bara lite morr och klös. Dem ”skriker”, klöser på varandra så att pälsen sitter mellan deras klor, samt jagar varandra. Det slutar alltid med att jag får bryta mig in och ta ifrån ena katten.
Så till min fråga, vad gör/testar man nu? Eller är det dags att lägga sig platt och inse att det inte kommer gå.
De på katthemmet sa att de tror att hankatten har bott med andra katter sedan tidigare. Honkatten bodde med fler katter på jourhemmet.
Hjälp
Om man skall sätta ihop två katter måste man försäkra sig om att man kan få lämna tillbaka katten om det inte funkar.
Det är rätt självklart att den första katten bevakar sitt revir.
Alla katter går inte ihop även om de tidigare bott med andra katter.
Hade du dem åtskilda utan att de såg varandra från början och hur länge var de åtskilda på det sättet? Är de åtskilda nu och på vilket sätt?
När släppte du dem lösa tillsammans för första gången och hur gick det till då innan hankatten hoppade på den nya katten?
10 dagar är inte lång tid när vuxna katter introduceras och det viktiga är att fokusera på hur katterna beter sig innan det urartar för det är då man eventuellt kan se framsteg/positiva beteenden.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Ja det får jag. Jourhemmet ska även hit och va med så att även hon får se hur dem beter sig.
#2: Exakta dagar på hur länge de va i enskilda rum innan de fick träffas vågar jag inte svara på exakt, men mer än 3 iaf. De är åtskilda nu med kompostgaller.
Han katten är nyfiken och lugn till en början, sedan får han ett ryck och ”laddar” med bakbenen och sedan hoppar på henne.
Nej jag vet att 10 dagar är kort tid, men jag ser som sagt inga framsteg alls, både innan innan de hoppar på varandra och även när de slåss.
#4 Du skriver "båda är nyfikna på varandra" vilket är bra eftersom "nyfiken på" låter som en betydligt bättre grundförutsättning än t.ex. "fientligt inställd".
Du skriver att det mestadels är hankatten som "hoppar på och slåss samt jagar henne" samt "Ibland är han lite försiktig och nosar på henne, men så fort hon morrar tänder han till".
En del katter blir triggade när andra katter "överreagerar" och kanske är din hankatt en sådan katt.
Eftersom det gått så kort tid (och ännu kortare tid när de faktiskt varit tillsammans) är det helt naturligt att båda katterna fortfarande känner sig osäkra på varandra. För honkatten (som dessutom befinner sig i ny miljö) kanske det räcker att hankatten kommer lite för nära för att hon ska morra eller uppvisa vaksamt/försvarsberett kroppsspråk och att de signalerna i sin tur triggar hankatten att "attackera".
Ett annat scenario är att hankatten känner sig så pass bekväm att han tycker att de kan prova att leka lite, men att det skrämmer honkatten så mycket att reaktionen på det triggar hankatten att skrämmas på riktigt.
Om situationen skulle bero på något av ovanstående är det alldeles för tidigt att ge upp.
När jag sammanförde vuxna katter till min befintliga kattgrupp en gång tog det ett par ÅR innan jag såg två av dem ligga tätt ihop och mysa för första gången och därefter gjorde de det dagligen resten av livet. Om Moltas försökte jaga eller brottas med Doris så skrek hon dock fortfarande som om han höll på att mörda (!) henne… och ett par minuter senare kunde man se dem ligga och gosa igen.. Så SÅ kan en del katter också vara.
Sajtvärd Katter iFokus
#3: Bra att jourhemmet ska komma och observera katternas beteenden. Ibland ser man olika saker beroende på hur många sådana situationer man sett och katters beteenden kan vara lätta att missförstå. Ännu svårare när man bara hör det beskrivas utifrån vad någon annan uppfattat.
Sajtvärd Katter iFokus