Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsaomplacera
Läst 134 ggr
katthusse
1

Fråga om utrymme för katt

Hej, ska hålla mig kort. På grund av ändrade omständigheter flyttar jag in i en ny lgh som är 22kvm, och utan katt. Jag vill skaffa en katt för sällskapet och för att jag inte levt utan katt på länge. Jag inser ju att 22 kvm utrymme är lite litet för en katt. Jag arbetar på ett katthem, och det finns en hona där som jag tänkte att jag kunde adpotera. Hon är 10 år gammal och är inte särskilt aktivt, hon gillar att ligga still. Hon avskyr alla andra katter där och bråkar med alla dem och morrar mot dom så hon behöver släppas ut ensam. Hon är med andra ord en ensamkatt och vill ändå inte ha ett kattsyskon. Vad tror ni? Funkar 22kvm för en katt om katten är äldre och inte vill vara med andra katter? Jag tror ärligt hennes livskvalitet hade gått upp hemma hos mig, hon blir stressad av dom andra katterna. Min lgh är större än hennes nuvarande bur. Hon hade fått mänskligt sällskap fler timmar på dygnet än nu.
Tar gärna emot tips och åsikter. Tack på förhand.

OberonsMatte
4

Du kan alltid lägga fram förslaget till katthemmet och kanske prova att vara jourhem åt henne ett tag så att hon slipper stressen av att vistas på katthemmet.

Vad har hon för bakgrund och hur länge har hon varit på katthemmet?

Risken finns att miljön där och de andra katternas närvaro gör att hon verkar lugnare och mindre krävande än hon egentligen är.

Sajtvärd Katter iFokus

Calcifer
4

22 kvm behöver inte vara för litet heller. Jag har två katter och en hund och bor på drygt 35 kvm. Min lösning är att dels är hunden extremt vältränad på att ute är det fläng och däng, och inne är det lugnt och sansat. Och att jag har två klösträd med en hylla emellan så de har i princip en hel vägg för sig själva, plus att därifrån kan de hoppa till fönsterkarm, och därefter till toppen av en byrå. Förutom golvytan alltså. Då får de mer plats för bus och sömn och att övervaka lägenheten.

Jag tänker att det är bra att ha en yta som är fri nog för att kunna ha lekstunder med kissen där, t:ex med vippa eller så. Och sen att ha kanske klösträd och hyllor så att hon får utrymme på höjden också.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MonicaLagerquist
3

Jag har den senaste veckan varit och godkännt två stödhem till "mitt" katthem.Båda två var ettor och de får gärna vara stödhem till oss.
Inte till en kattmamma med ungar men till en eller två vuxna så jag skulle råda dig att be att få bli stödhem till katten och testa.
Lycka till

Stolt ägare till tre La permer

s8x2n6
1

Har 2 katter på ca 30 kvm. När man bor litet får man, som tidigare svarat, också tänka på höjden. Tänk mer hur många kubikmeter du har att använda till katten, hellre än kvadratmeter. Jag har själv flera skåp som katterna kan hoppa upp på och även katträd, ett mindre och ett större med flera sovplatser och skrymslen. Känns inte alls för litet och kan ibland t.o.m. "tappa bort" katterna här hemma, finns så många utrymmen för dem här. Så om du kan fixa skåp och hyllor som katten kan använda sig av borde det inte vara några problem alls utrymmesmässigt. Lycka till!