Dräktig katt aggressiv mot kattunge
Vår katt fick sin första kull 1 juli i år. Tre ungar och vi valde att behålla en av dem. Vi diskuterade detta innan eftersom vi hört att det kan gå bra eller mindre bra att behålla en unge då mamman tycker att ungarna borde flytta hemifrån.
Och det har väl gått bra tills några veckor sedan då vi upptäckte att mamman är dräktig och ska inom några veckor få kull nummer två. Hon är mer aggressiv och vill inte att kattungen ( också hona, snart 5 mån, ej kastrerad ännu) ska komma nära.
Min oro är kring hur dessa tvåå kommer att reagera när det är dags för förlossning.
Kommer mamman känna sig trygg och lugn att föda hemma? Hur reagerar kattungen på de nya ungarna? Vill hon fånga och äta upp de? Är det någon som har tips eller erfarenhet av liknande problem? Tacksam för hjälp// Marlene
Nu måste jag börja med att fråga lite vad ni sysslar med, för det här låter inte som planerad avel, och oplanerad avel på katter är inte tillåten. En katt som går fritt ute SKA vara förhindrad att fortplanta sig.
Med det sagt så är det också högst lämpligt att kastrera kattungen nu om den är 5 månader, eftersom honkattungar i sämsta fall kan bli dräktiga från ca 4 månaders ålder (inte lämpligt med kattungar som får kattungar).
Tidigare kattungar brukar inte fånga och äta upp nya kattungar, däremot kan de agera "extramamma".
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#0: första kullen var planerad. Däremot blev mamman gravid vid ett tillfälle då hon fortfarande diade ungarna. De var då 11-12 veckor. Enligt veterinären får vi inte kastrera henne då hon fortfarande diar sina små. Kastrering av ungkatten är bokad till då hon blir 5 mån och 1 v isamråd med veterinären också.
Med det sagt så är jag nu ute efter era tips och erfarenheter kring detta. Jag vill ju så klart mina djur det bästa.
Man släpper inte ut sin katt okastrerad.
Dräktiga katter hålls inne och ges inte möjlighet att föda ute.
Kattmammor släpps inte ut förrän de blivit kastrerade. Att ungarna diar förhindrar inte att honan blir dräktig på nytt, och man riskerar att honan inte kommer tillbaka hem, vilket kan bli förödande både för kattungar och kattmamma.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Man kan liksom inte skylla på veterinären om katten blir dräktig. Det är kattägarens ansvar att förhindra dräktighet.
Ok. Jag missförstod syftet med detta forum. Jag trodde att man kunde diskutera sitt problem och få hjälp och stöd från andra djurägare, inte bli påhoppad av en polis. Jag väljer att söka mig någon annanstans. Men tack ändå för den del i dina svar där du faktiskt kom med råd.
Syftet med det här forumet är att öka kattens status, att öka kunskapen om djurslaget katt, och att öka kunskapen om den lagstiftning som finns när det gäller katter. Bland annat.
Sajten står inte bakom uppfödning av huskatter då vi har mellan 100 000 - 150 000 hemlösa katter i landet. I det läget föder man inte upp FLER huskatter, utan försöker få styrfart på den situation som är. D.v.s. vi kattägare måste hjälpas åt att MINSKA antalet huskatter/hemlösa katter, och öka huskattens status.
Lagstiftningen är tydlig med att vid avel så ska båda föräldradjuren vara kända, friska och lämpade för avel. Katter som får vistas fritt ute ska vara förhindrade att fortplanta sig.
Från 1 januari 2023 ska alla katter dessutom vara IDmärkta och ägarregistrerade.
Lagstiftningen är också glasklar med att man behöver tillstånd från länsstyrelsen om man ska föda upp 3 eller fler kullar per år. Nu har/får din kattmamma två kullar, skulle lillkatten också hinna bli dräktig så krävs tillstånd för din kattuppfödning från länsstyrelsen. En hona får inte heller paras före 10 månaders ålder.
För att få tillstånd från länsstyrelsen måste både du och lokalen/ditt hem uppfylla diverse krav. Du som kattägare måste t.ex. ha kunskaper om katters beteenden och behov, du måste ha kunskaper om stress hos katt, smittskydd, kattsjukvård, du måste ha kunskap om djurskyddslagstiftningen, om avelsrelaterade problem och du måste ha praktik när det gäller katter.
Lagstiftningen har också ett kompetenskrav på var och en av oss djurägare. Det går inte längre att säga att "jag visste inte".
Polis blir man dessbättre inte av att ha grundläggande kunskaper om lagstiftningen. Det behövs lite mer kunskaper och praktik än så.
Så, ja - jag blir bekymrad när jag hör talas om katter som springer ute och sätter nya huskatter till världen. Det här är ett jätteproblem, där vi kattägare har ett mycket stort ansvar.