Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 104 ggr
ruvan1
1

Pankreatit

Har fått dåliga provsvar som visade på pankreatit. Nu undrar jag hur länge kan inflammationen hålla i? Jag har bytt foder till lättsmält och det gillar hon så hon äter iaf, tack o lov. Men hon är väldigt slö. Hur har era katter mått och hur länge har det hållt i sig?

OberonsMatte
0

Ingen av mina katter har haft konstaterad pankreatit, bara misstänkt sådan som efter provsvar visat negativt. Att katten äter och t.o.m. tycks gilla fodret känns ju ändå positivt!

Är det ett större djursjukhus med möjlighet till inläggning du varit hos? Består behandlingen enbart av dietfoder?

Sajtvärd Katter iFokus

ruvan1
0

Jag vet inte om dom har inläggning, det är distriksveterinärerna jag går hos. Hon har inte varit så dålig att hon behövt läggas in än iaf. Det är purina EN hon går på och det verkar fungera bra. Men det är mycket kolhydrater i den dieten och hon skulle behöva gå ner 1 kg vet inte hur jag ska bära mig åt då hon inte är någon lek-katt i vanliga fall heller.

OberonsMatte
2

#2 Vid pankreatit (bukspottkörtelinflammation) är risken stor att katten slutar äta och eftersom det är extra hälsofarligt när överviktiga katter utsätts för svält ska du nog bara vara glad att hon inte är så sjuk att det påverkar aptiten.

Övervikten kan du ta itu med när katten är konstaterat frisk igen.

Sajtvärd Katter iFokus