Katter iFokus

Katter

Läst 109 ggr
Amanda333
0

Katt gillar inte konsistensen i lådan

Hej!
Jag har ett problem med min kattunge på 6 månader. Hon gillar inte sanden i kattlådan. Jag har testat jättemånga olika sorter (även kristall och pellets). Det verkar som hon är väldigt kräsen och har känsliga tassar. Helst går hon på badrumsgolvet och krafsar på kaklet. Hon har lärt sig att kissa i lådan men då går hon bara i så pass mycket så hon precis är innanför lådan och kissar på kanten. Efter hon kissat vill hon inte krafsa och inte ens röra sanden så hon hoppar ur lådan. Hon vägrar fortfarande att bajsa på lådan. När hon ska bajsa piper hon mycket och går fram till lådan och sätter ner en tass i lådan för att sedan ångra sig och gå iväg och bajsa på golvet istället. Den sanden som funkar bäst just nu är ICAs klumpbildande för den är den mest finkorniga jag hittat.

Jag skulle verkligen uppskatta hjälp kring hur jag kan hjälpa lillen att vilja använda lådan. Kanske vet någon om en riktigt finkornig sand (som verkligen är som sand och inte grus) eller något annat man kan använda som gör att det inte är oskönt för hennes tassar.

Kan även lägga till att vi har en annan katt som också går på lådan och krafsar mycket och då vägrar lillen att gå på lådan om sanden är uppgrävd och inte som ett platt täcke.

Snälla hjälp en frustrerad matte

Maria
0

Fler lådor skulle jag testa först. Helst på olika ställen.

/Maria

Amanda333
0

Vi har 3 st lådor. Lillen använder dock bara en ”favoritlåda”

OberonsMatte
3

Vad har du för slags lådor? Hur många ggr per dag rensas lådorna?

Vad har kattungen för bakgrund, hur länge har hon bott hos dig och när började hon kissa/bajsa på golvet?

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
0

Evercleans total cover är väldigt finkornig och mjuk mot tassarna. Dryg + bra på att hålla lukt borta. Dock rätt skräpig - man får dammsuga lite extra. Mina katters favvosand när de själva får välja. Parfymfri.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Amanda333
0

Två av lådorna är vanliga öppna och den tredje har lock men detta har vi tagit av då hon inte var bekväm att gå under lock. Hon föredrar den lådan för den är lite lägre och lättare att ta sig i och ur.

Kattungen fick vi när hon var leveransklar 12 veckor. Hon har kissat och bajsat utanför lådan sedan vi fick henne. I början gjorde hon alla behov i duschen och vi misstänkte då att hon inte var bekväm ännu med den andra katten. Vi ställde då lådan i duschen och hon började lära sig att till och från bajsa och kissa i lådan men olyckor skedde ändå. Nu totalvägrar hon att bajsa i lådan. Jag städar noga och sprayar med feliway.

Uppfödarna är jättekonstiga och vi fick inte hälsa på mamman eller pappan samt inte ens gå in i huset. När vi försökte få hjälp med vilken sand hon gillat innan fick vi till svar att hon använt klumpbildande och kristall. Vilket jag inte tror stämmer. (Hon luktade kiss i hela pälsen när vi fick henne). Jag misstänker att hon inte blivit ordentligt lärd att gå på lådan eller att hon typ kissat i något annat än vanligt kattströ.

Jag trodde länge att problemet var att hon var obekväm men det tror jag inte längre. För att förtydliga ser jag tydligt att hon vill gå på lådan men ogillar innehållet. Hon blir nervös och piper och vill gå in i lådan men ångrar sig när hon känner underlaget. Hon kissar hellre i lådan helt utan sand men då kommer det ju kiss överallt.

Amanda333
0

Jag rensar lådorna varje dag.

Everclean funkar jättebra för vår andra katt men funkar inte alls för lillen. Denna är helt enkelt för vass och för stora korn tror jag. Jag vet att denna ska vara finkornig men dessa korn fastnar mellan tårna på henne och det gillar hon inte. Rasen är ragdoll för övrigt

Uppkatten
2

När du sprejar med Feliway - var sprejar du då? Och varför? (Jag vill bara förstå situationen bättre).

Vad städar du med (vilken typ av rengöringsmedel använder du var)?

Låter otroligt skumt det där med uppfödarna, och det är inte normalt att kattungar luktar illa på det sättet du beskriver enl. min erfarenhet. Kattmamman brukar hålla dem rena + att 12 v gamla kattungar tvättar sig själva. Så frågan är om där fanns några vuxna katter hos den här sk "uppfödaren" och vad den här kattungen varit med om.

Kristallsand är ofta direkt olämplig, ffa för katter som felkissar.

Hur är katten i magen? Hård? Lös?

Det finns ett kattströ som heter SoftCat som du skulle kunna prova. Det är också mjukt och fint mot tassarna (precis som Everclean anses vara). SoftCat är växtbaserat. Till riktigt små kattungar händer det att man använder havregryn. Kanske inte optimalt, men mjukt för tassarna.

När det gäller Everclean så är den som heter Total Cover extra finkornig och mjuk för tassarna.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Amanda333
0

Jag städar med citronsåpa för jag läst någonstans att katter inte gillar citron. Sedan sprayar jag med feliway på stället där hon bajsat. Kan även spraya lite runt om i förebyggande syfte.

Nej, jag fick en sådan obehaglig känsla i magen efter vi varit och hämtat henne så vet inte om min intuition stämmer.

Hon är varken hård eller lös i magen utan ser helt normalt ut.

Då ska jag definitivt testa softcat! Parfymerat funkar inte alls men inte så konstigt kanske. Kan testa den sorten av everclean också eftersom vår andra katt ändå gillar det märket.

Jag har funderat på kattpsykolog också om det är något som kan ge mer förståelse. Eller så är hon bara extremt kinkig.. är så trist att behöva städa bajs varje dag och inte förstå varför

Uppkatten
1

Det stämmer att katter inte gillar lukten av citrus. Jag funderar dock på om hon t.ex. blir osäker/otrygg av citronlukten och vill sätta sin egen lukt ovanpå det som hon tycker luktar illa.

Jag tycker att du ska prova att använda grönsåpa för allmän rengöring där hemma. Där katten har felkissat/bajsat utanför tvättar du av med ättiksprit först, låter det torka, och rengör därefter med vatten + grönsåpa (ättikspriten tar bort lukten så katten inte tycker det luktar kattoalett där längre. Så länge det luktar kattoalett för katten kan katten fortsätta göra sina behov där).

När du tvättar ur kattlådan i sig kan du skölja den med en skvätt klorin - det brukar katten gilla.

Jag tycker att du ska testa Total cover i första hand, eftersom det är den typen av sand som de flesta katter föredrar. Man kan också blanda EverClean och SoftCat.

Du kan också sätta in en Feliway-adapter i vägguttaget för att katten ska känna sig tryggare och mer harmonisk.

Uppkatten
0

När det gäller felkissning så rekommenderar Feliway det här tillvägagångssättet:

https://www.feliway.com/se/varfor-feliway/katt-kissar-inne

Kissar din katt inne? FELIWAY CLASSIC kan hjälpa din katt. Få flera tips på hur du kan hjälpa din katt.
Amanda333
2

Tack för bra tips!

Feliway i vägguttaget har vi haft sedan vi fick henne men detta hjälper inte felkissandet. Ska testa städa på sättet som du föreslog och skipa citronsåpan!

Förhoppningsvis gör en mjukare sand och rätt städning det bättre