Första katten - behöver råd :)
Hej! Jag har köpt min första lilla kattunge och är super nojig såklart. Skulle därför behöva att ni med erfarenhet ger lite råd så jag får lugna ner mig
Vad som oroar mig är: Min katt är super högljudd, oavsett om han sitter brevid mig, är på toaletten själv eller bara springer omkring. Sen är han antingen väldigt lös i magen eller väldigt hård.
Utöver det så nyser han, det kommer svart slem ur näsa och ögon och han leker inte som han gjorde tidigare. Typ 5min sen vill han inte leka på hela dagen….känns underligt då han bara är 16 veckor.
Nån som har några tips eller förklaringar på hans beteende? Om det är relevant så har testiklarna just kommit "ner". Kan det påverka honom? Bör man uppsöka veterinär? Känns inte som att det är akut då han inte visar på smärta och han både äter/dricker.
Uppskattar alla råd!
Glömde tillägga att han är en innekatt. Han har fått gå ut nån enstaka gång på gården men inge mer än så :)
Är han vaccinerad?
Nysningar och rinnande ögon låter mindre bra, jag skulle ringt veterinären. En kattunge ska vara full av lek och bus.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Det är klart han måste till veterinären. Vaccineras och chippmärkas och kolla hälsan.
/Maria
#2: Ja, han har fått alla sina vaccinationer.
Jag har läst på internt att kattungar som blivit hand matade kan vara lite mer klängiga. Har du någon erfarenhet av det eller har du hört någon säga något liknade?
#3: han är både vaccinerad och han har ett chipmärke. Han var frisk sist jag var hos veterinären vilket var 3-4 veckor sen.
#5: Ring online veterinären för rådgivning, om du inte vill åka in med den lilla :) för Kladdiga ögon och nysningar låter mindra bra
Låter som misstänkt kattsnuva om han nyser och snorar. Som någon skrev ovan så ska kattungar vara galet busiga och lekfulla. De ska också äta massor av mat med mycket god aptit.
När det gäller magen undrar jag om du bytt foder sedan katten flyttade hem till dig? Har du alltså haft katten i 4 veckor?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-11-02 21:18 av Uppkatten
Jag har inte byt hans foder utan har fortsatt använda samma.
#7: Kattsnuva var min tanke också 😅
Hur som helst så behöver du kontakta veterinären. Kattungar ska vara fulla med bus, annars är något fel.
Både högljuddhet, lös/hård mage och att kattsnuva bryter ut kan vara tecken på att kattungen är stressad. Det är tufft för små kattungar att flytta hemifrån.
Skulle det vara kattsnuva så är det dessvärre också lite mer allvarligt än när vi själva blir snuviga.
Så det är viktigt att du kontaktar veterinär om det inte redan är gjort, så att veterinären får ge dig handledning. Plus att de förmodligen vill kolla upp kattungen eftersom den är så pass liten och inte leker i normal utsträckning.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Tack för alla svar :)
Uppdatering: Kontaktade en veterinär som trodde det mer lutade åt foder byte. Att han lät mycket och inte ville leka trodde det var en effekt av fel foder - dvs magont :( Bytte foder nu till ett mer lämpligt och han är mycket bättre :)
Kattsnuva trodde det inte, men sa att vi kunde tvätta ögon/nos och låta han vila hemma och återkomma om han blir dålig.
Tack igen för alla svar :)
Nu förstår jag inte riktigt. Du skrev att ni inte bytt foder? Ska kattungen då ha haft magont sedan den började äta fast föda? Vilket foder fick kattungen tidigare och vilket foder rekommenderade veterinären?
Är kattungen igång och leker och busar nu?

Svart slem ur nosen och nysningar har inte med foderbyte att göra.
Och som ovan skrev så skrev du i inlägg 8 att du inte bytt foder utan haft samma.
Hej. Jag har inte byt foder utan tog bort han från torr fodret. Han åt detta foder innan hos sin uppfödare. Han har varit dålig i magen sedan jag fick honom. Men det visade sig vara antigen överkänslighet eller allergi. Han ska äta Royal Canin gastro intestinal.
Han har varit utan sitt torrfoder i omkring 3 dagar och hans avföring är bättre nu. Han har inte varit lös i magen något, samt att hans avföring luktar mycket mindre. Förut luktade det så mycket att man knappt kunde vara i samma rum.
Veterinären sa att jag skulle låta han äta detta i omkring 2-3 veckor. För efter det så har vi en veterinärtid. För att kolla upp hans allmänna mående, samt kolla om han har allergier eller överdrivet känslig. Samtidigt ska vi diskutera kastrering som kommer göras när han är 6 månader.
Han leker mycket mer nu men är fortfarande lite högljud. Däremot är han fortfarande högljud men han pratar väldigt mycket annars. Funderar bara på om han känner sig ensam som djur. Han växte upp med 2 katter och 3 hundar.
#14: Vissa katter pratar mer än andra, däremot bukar speciellt kattungar vilja ha en kompis som de kan växa upp ihop med :)
Anser ni att jag bör köpa en kompis till han? Antigen en kattunge eller hundvalp.
Först ska du få ordning på kattungens hälsa. Det är illa nog med dålig mage och snuva på EN kattunge, du vill inte ha det på en kattunge till, tänker jag.
#16: Har du tid, plats och råd med en katt till så tror jag absolut att det skulle vara det bästa, så klart efter att du har fått iordning på den befintliga kattens hälsoproblem 😊
Ja självklart jag tänkte få han frisk först. Han har knappt någon snuva eller rinnande näsa nå mer. Han mår mycket bättre nu också då han inte äter samma foder.
Innan jag köper den andra katten eller hunden så ska han både vara frisk och verkligen trivas med mig.

#19 Är ju stor skillnad på katt och hund. En hund köper man ju för att man har ett hundintresse och vill göra saker med hunden. Katten blir ju ensam när ni är ute. Och man tillbringar ju mycket tid utomhus. Är det speciellt sällskap till katten man söker så är ju en katt till bästa lösningen. Då får den ju en kompis som den pratar samma språk som.
Eller hund till dig och en katt till katten kanske;)