Mask i blötmaten mjau?
Hejsan!
Måste bara höra mig för om fler är drabbade av mask i blötmaten från mjau? En vän ska nyligen ha sett klipp från TikTok där någon lagt ut en video på detta där många ska ha kommenterat att dom också drabbats. Verkar röra sig om blötmaten i sås, mer än så vet jag inte men jag blir nojjig då blötmat från mjau är det mina katter äter och har ingen lust att behöva byta ännu en gång..
Mask som att katterna har fått mask efter att ha ätit fodret eller mask som i larver i maten?
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Mask som i att det kryper något när de öppnar förpackningen? Eller som i att de har lämnat blötfoder framme i flera dagar?
Vi har i alla fall aldrig haft några problem.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Om det gäller mask i förpackningen, så har jag aldrig haft problem med något sådant.
Har gett min tös mjaus blötmat i sås de senaste 7 åren.
Det handlar om fysiska larver/maskar i maten.. såg klippet imorse. Såg inte kommentarerna men många ska ha skrivit i stil med att ”det är kanske därför mina katter ha blivit dåliga..” osv. Har heller aldrig haft problem med mjau, har gett den i gelé till mina katter i över 1 år och pga så bra innehåll vill jag inte behöva byta mat igen.. skönt att det inte verkar vara fler som är drabbade!!
Finns en möjlighet att de själva lagt dit maskar eller låtit maten avsiktligt bli dålig för att få uppmärksamhet.
Tyvärr väldigt vanligt när folk vill "gain clout" att de fejkar saker.
Håller med #5
Skulle någon faktiskt råka ut för det, så kontaktar man ju Mjau i första hand. Och om det vore ett stort problem så borde det väl ha uppmärksammats av någon som rapporterar riktiga nyheter?
#6: åtminstone minst ett återkallande på hemsidan om dem fått in rapporter om mask i mat 😅
#7 Okej. Då får man väl hålla koll när man öppnar maten. Själv har jag i alla fall inte haft några problem under dem fyra år som vi har gett det till våra katter 🙂
- Redigerat 2022-10-24 15:21 av TatsuOni
Jag har inte haft något problem jag heller
Det låter osannolikt, men det smartaste är väl att du mejlar frågan till Mjau. De brukar vara bra på att svara.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Mina katter har ätit Mjau i över 10 år, både tetror och 1 portionspåsar och jag har aldrig varken sett eller hört om mask i maten någon gång.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag tror att bakgrunden till det där klippet är bluff, men skulle det vara sant är det Mjau man ska kontakta så att de kan agera och undersöka problemet och i så fall återkalla eventuellt drabbade förpackningar.
Det är knappast så att det brukar vara larver/maskar i kattmat från Mjau och inte i någon annan kattmat heller, men tillfälliga fel/missöden kan förstås uppstå i all matproduktion.
Sajtvärd Katter iFokus
Går man in på den här länken och scrollar längst ner så finns kontaktuppgifter till Mjau.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Konservmaten upphettas ju i burken så det kan ju inte finnas levande mask i burken när man öppnar den.
Stolt ägare till tre La permer
Enda gången jag sett mask i kommersiellt foder är när förpackningen har gått sönder under leverans vilket gett flugor möjligheten att lägga ägg i maten. Det händer, men då är det ju också väldigt uppenbart hur och varför det har hänt, sådant händer liksom.
#15 det var också det tjejen sa i videon hade hänt
#0: Tack för alla svar! Var inte allt för orolig att detta skulle drabba många, om nu klippet inte är fejk, tänkte också att mjau borde gått ut med info om det skulle drabbat ett större parti. Men jag ville bara dubbelkolla och då finns det inget bättre ställe än att vända sig hit där alla faktiskt har med katter och deras föda att göra. Kommer inte heller sluta ge mina katter mjau förrän dom tröttnar 😅
#0: Ser detta nu 3 år senare, var med om samma precis nyss. Hittade en död larv i en oöppnad, ny förpackning från mjau. Så är nog inte fejk
Har du foto på larven? Har någon kunnig kunnat bekräfta säkert att det är en larv? Vilket slags larv? Jag utgår från att du har kontaktat Mjaus kundtjänst - vad har de svarat dig?