Katter iFokus

Katter

Läst 114 ggr
Fridaaaa
0

Kattlådor samt introducera

När nya katten varit inne för sin 2a vaccination samt kollat öronen (skabb) och allting är OK ska vi introducera henne med våra andra katter och vår hund.

Era bästa tips? Vi kan INTE sätta upp någon nätdörr
Feliway ska vi ha i uttagen.

Samt

Era bästa tips kring kattlådor, vi kommer ju införskaffa ytterligare kattlåda (finns 2 i huset nu plus en i rummet nya katten är i). Hur kan man göra för att spara plats och "gömma" kattlådorna? Och utan att det kostar massor av pengar? Och tänker kring placering? Vi vill absolut inte ha i köket eller sonens rum. Vi har då hallen, badrummet, ett "mellanrum" (smalt) och vårt sovrum

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

• Redigerat 2022-10-22 11:46 av Fridaaaa
OberonsMatte
0

Hur många katter har ni sedan tidigare? Hur gamla är de nu och har någon av dem varit med om nyintroduktioner tidigare? Hur stort bor ni och i vilket rum är den nya katten nu?

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
0

#1 Vi har 2 katter sedan tidigare. Ena är hittekatt så det vet vi inte men runt 10 år tror vi (bott här sedan 2014) den andra är cirka 3,5 år (bott här sedan sep 2020).

Nya katten är i badrummet, eftersom hon inte ska få kontakt med de andra tills skabben är borta. Vi har 2 sovrum, 1 kök, 1 hall, 1 badrum, en "mellanrum", och ett "förrådsrum". De andra två katterna är utekatter.

Fridaaaa
0

Ingen med tips och förslag?

OberonsMatte
0

Eftersom det både är två kattindivider och en hund nykomlingen ska vänjas vid är mitt bästa tips att ändå försöka hitta en lösning där de ges möjlighet att vänja sig vid åsyn och dofter utan att riskera närkontakt. Kompostgaller i en dörröppning som bara används under uppsikt eller när dörren är öppen är en enklare lösning på det.

Innan katterna (och hunden!) delar på samma yta är det viktigt att de är medvetna om varandras existens och att de åtminstone tolererar varandra, så att inga onödiga slagsmål uppstår.

Jag introducerade en gång 2 vuxna katter till 3 befintliga vuxna katter i en 2:a och började med att ha de nya katterna i sovrummet med stängd dörr. När de skulle undersöka resten av lägenheten hade jag de andra katterna i burar i vardagsrummet (nödlösning istället för galler i dörröppningen). Samtliga katter var relativt coola så när jag så småningom öppnade upp den stängda sovrumsdörren höll de sig på bara behörigt avstånd från varandra, men tolererade att bo i samma hem. Så småningom accepterade de även varandra och en av nykomlingarna blev med tiden väldigt nära kompis med min Moltas.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
0

#4 Sonen måste kunna gå in i badrummet själv (han är bara 4,5 år), och samma ut och in från de få rum vi har, så blir väldigt svårt att lösa, speciellt eftersom katter lätt hoppar och klättrar över kompostgaller.

Våra katter och hunden går utanför badrummet så de vet om att varandra finns, och sett varandra på håll när vi gått in i badrummet. Men ja jag kan sätta dem andra i transporter sen när hon kommer att undersöka huset. och även ha in filtar eller liknande till henne och tvärtom så de kan känna av varandras lukter