Katter iFokus

Katter

Läst 62 ggr
Mattetilltvå
0

Vänja katter vid valp

Våra två katter är drygt två år och har inte träffat hundar tidigare. Min mamma har nu en ny liten valp och den har varit på besök hos oss några gånger. Det har inte gått nåt vidare… För många år sedan hade min mamma en äldre hund och vi hade två kattungar då. Att vänja dem vid varandra gick hur smidigt som helst då hunden var helt obrydd och katterna var små. Alla blev kompisar och det var väldigt praktiskt att vi kunde passa varandras djur samt hälsa på hos varandra utan problem. Men nu är det alltså omvänt. Äldre katter och yngre hund. Vi har gjort så att vi satt upp kompost galler så katterna ska kunna kolla in valpen i lugn och ro. En av katterna var nyfiken och hoppade över. Valpen blev glad och rusade fram och katten fräste. Valpen blev så rädd så den skrek rakt ut och katten fick panik av ljudet och tänkte fly tillbaka men sprang då rakt in i gallret och det blev fullständigt kaos innan han kom sej därifrån. Efter det så lägger sej den katten uppe på garderoben när valpen kommer och så fort jag tar fram gallret. Den andra katten sitter också högt nånstans och fräser och burrar upp sej. Valpen är ju livlig men har respekt och rusar inte fram längre . Det är en liten hund, en papillon och jag är absolut inte rädd att den ska gör katterna nåt. Men däremot tvärt om! Tror tyvärr inte våra djur kommer bli vänner på nåt vis och det är ju förståss trist men bara att acceptera. Men min mamma kommer ju hit på besök ibland och jag behöver nu råd hur vi ska tänka och hantera detta. Ska jag bara låta det vara och att katterna får hoppa upp nån stans och sitta där när valpen är här eller ska jag avgränsa och stänga in dem med mat å låda? Känns ju inte helt ok heller då det är dom som bor här. Men är rädd att någon av katterna ska flyga på valpen å skada/skrämma den. Händer det att katter gör det eller markerar dom bara genom att fräsa, morra osv. Valpen går inte på katterna men det räcker ju med att den bara busar på avstånd så både morrar, fräser å burrar katterna upp sej och ser allt annat än vänliga ut.Läget hade väl varit annat om valpen bott här, då hade de väl vant sej till sist men nu är den ju här bara ibland. Snälla, om någon har erfarenhet av liknande situation eller några tips och tankar som ni vill dela med er då skulle jag bli så glad.