Katter iFokus

Katter

Läst 97 ggr
Rafflan
0

Kattunge som bits, tips?

Jag har en kattunge på 13 veckor här hemma.
Han är född ute och blev infångad med sin mamma och syskon när ungarna var ca 8 veckor. Så han har bott en tid inomhus innan jag adopterade honom.
Han är tam, orädd och som en normal kattunge.

Dock har vi ett problem. Kattungen verkar besatt av att lek-bita mig i händerna.
Om jag ligger i soffan klättar han upp för att "attackera" mina händer, jag måste gömma mina händer under kudden i soffan för att han ska sluta bitas.
Ibland lek-biter han även i händerna om man bär honom eller klappar honom.

Jag fattar att han bara vill leka, men samtidigt inte bra om han tror händerna är en leksak eftersom jag tänker att det kan försvåra i framtiden när man ska hantera honom?

Han leker väldigt mycket med min 2 åriga katt, och dem har jätte kul ihop. Vi leker även mycket med honom och leksaker, vilket han tycker är super kul. Så han får leka massor varje dag, men ändå verkar han lite besatt av att bita i händerna.

Hur lär man en kattunge att inte bita i händerna?
Har provat att ignorerar, sätta ner honom på golvet eller liknande, men det funkar inte.

Thaeri
0

Enligt min erfarenhet kan du inte göra så mycket mer än att ta bort dina händer.

Jag har en kisse som fick lära sig att leka med händer som kattunge. Trots att hon bott hos mig från att hon var 8 månader och nu är två år gör hon fortfarande detta, antingen när hon blir lite överstimulerad när man klappar henne, eller att hon helt enkelt ser ett finger eller en tå utanför täcket på natten.

Och ja, hon lek-biter när man bär henne. När man klappar henne beror det helt på humör, men även från vilket håll handen kommer.

OberonsMatte
0

För kattungar är ALLT potentiella leksaker och har man en ovanligt lekfull och ettrig kattunge så finns det inga metoder som ger omedelbar effekt.

Man får se det som ett långsiktigt projekt som går ut på att konsekvent undvika att vänja katten vid att leka med och bita i händerna. Det gör man genom att undvika och odramatiskt avbryta situationer som man märker triggar igång beteendet, helst innan det triggas igång. Erbjuda leksaker som tål att brottas med och bitas i - helst en likasinnad kattkompis som både kan och vill leka jakt och slagsmål på kattungars vis.

Eftersom ettrigt bitande i händer främst är ett kattungebeteende kommer det minska av sig själv när katten blir äldre - förutsatt att man undvikit att vänja katten vid det. Det finns ingen anledning att förstärka situationen med negativ energi genom att "fya", "skrämma", "straffa" och liknande. Sådana metoder riskerar snarare att befästa beteendet.

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
0

#2: Min andra katt älskar att busa, brottas och "slåss" med honom. Så dem har jätte kul ihop, det är enbart hans bitande i mina händer som jag inte vill riskera ska bli en vana, han biter ganska hårt, inte så det går hål på huden, men vassa kattungetänder är inte sköna.
Men då fortsätter jag som tidigare, och hoppas beteendet slutar när han blir äldre :)