Förstoppad katt, fortfarande spänd buk
Hej alla,
Loke har fortfarande en spänd buk även fast han går på låda 3 ggr/dag och lämnar mycket avföring. Jag ringde till veterinären och de sa att de är vanligt att de blir förstoppade igen. Men han tar laktulos och går på toa utan problem. Skulle buken fortfarande vara spänd på grund av förstoppning. Han har blivit avmaskad med milbemax samt använt bravecto för att behandla öronskabb. Skabben har blivit bättre men magen behöver bättras innan vi kan åtgärda hans tänder och kastrera honom.
För om man skiter, så ofta då ser jag inte det som förstoppning. Speciellt när han går på låda 3ggr/dag i en vecka nu med fin avföring. Misstänker laktulosen gör att han behöver gå oftare för innan var de bara en gång om dagen. Jag ska boka en ny tid åt Loke men tycker bara de är så konstigt att veterinären säger att han är förstoppad fortfarande och att de inte är alls konstigt. Han har en spänd buk och väldigt slö som katt. Vill inte leka och sover mest men är ändå orolig över hans mage. Jag skulle förstå att magen är rund om han inte gick på toa 2-3 ggr/dag och lämnade fina korvar.
Låter inte bra att han upplevs som slö. Har mött hemlösa katter som haft lite utspända magar rätt länge sedan de tagits in, men där det blivit bättre över tid. Men säkert bra med ytterligare veterinärkoll.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Kanske tar tid med magen men tycker de är konstigt att den är lika uppspänd som när vi lämnade veterinären. Samt han är inte alls aktiv. Han sover hela dagarna och om han inte ligger där han brukar vara, så sover han nog på sängen eller i ett av kaninernas hus. Ända gången han rör på sig är när han ska äta lite mat eller gå på toa.
Hur lång tid tog det för katterna som var upphittade för magen att minska? Det har gått en vecka nu för Loke.
Det tog mycket mer än en vecka.
Det slog mig att en del katter som tas in på katthem också beskrivs som mycket trötta den första tiden. De har inte kunnat vila ute, utan hela tiden behövt vara på sin vakt.
Men samtidigt vill man ju inte missa ifall han mår dåligt p.g.a. sjukdom.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.