Nytt torrfoder från Mjau
Mjau har släppt ett nytt torrfoder: Mjau Plus. Vad tycker ni som kan, ser det bra ut?
Jag har ju varit ett tag i funderingarna att byta torrfoder på min katt, till Mjau noga utvalt men verkar som om det har utgått och Mjau Plus är det nya. Jag har beställt en gratis provpåse på innekattfodret för att se om det kan falla damen i smaken.
Att företag orkar lura folk med deras special för "innekatter", "utekatter", "kastrerade" tex behövs verkligen inte.
Jag säger nej. Inte bara för att det inte finns några bra torrfoder utan för att det både är majs, och ris i vilket inte är bra för katter i kosten.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Håller med dig i ditt första stycke.
Jag ger dock hellre spannmål än bönor, linser och ärtor som det är i så många spannmålsfria foder. I hennes nuvarande foder är det majs och durra, så min tankegång var att gå till majs och ris blir inte ett så stort steg.
#2 Spannmål är inte bra för katter heller
Ris och majs är inte bättre än linser och ärtor
äst är att inte ge torrfoder dock öht,
#1: Fast att djur, precis som människor, har olika behov är väl inge konstigt?
Du kan har 3 katter i samma ålder, av samma ras, på samma mängd foder, 1 blir fet, 1 är normal hull och 1 blir smal. Det beror på djurens olika och individuella behov.
Foder speciellt för innekatter, kastrerade katter, osv, är oftast foder som passar katter som har lätt för att gå upp i vikt.
#4 katter har aldrig behov av grönsaker och spannmål. Eller rotfrukter. Katter är renodlade köttätare. Och torrfoder är enbart framtaget för människans bekvämlighet, inget positivt för katter och bara onödiga utfyllnader för att bli billigare, av de sakerna jag skrev. man får anpassa mängden mat till aktiviteten hos katten och individen precis som för oss.
Innekatter behöver inte specialmat, inte kastrerade heller, enbart försäljningsknep.
#5: Övervikt är ett stort problem hos tamdjur idag, och katter är inget undantag. Utfyllnaden i fodret är för att göra djuret mätt utan att göra den fet.
En katt är gjord för att leva utomhus och jaga sin mat. En innekatt som får leka lite och får maten serverad i en skål röra sig inte i närheten av lika mycket som en katt som lever ute 24/7 och måste jaga för att få mat.
Och den individuella skillnaden är stor. Du kan har 3 katter i samma ålder, av samma ras, på samma mängd foder, 1 blir fet, 1 är normal hull och 1 blir smal. Det beror på djurens olika och individuella behov.
Inte alla katter kan hålla sig i bra hull på rent färskt kött/inälvsmat (naturligt foder)
#6 Men vi ser ändå att det ofta är betydligt lättare att hålla en bra vikt på katten/få ner katten i vikt om vi serverar blötmat och inte torrfoder.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#6 Precis överviktig är vanligt och det beror oftast på torrfoder och att man ger för mycket foder, aldrig pga att man inte ger foder för kastrerade djur eller inte för innekatter när man har innekatt.
Alla katter kan hålla bra hull på mush/barf/färskfoder och blötmat.
Fri tillgång på foder är ofta vanlig orsak till övervikt
Lata kattägare som inte aktiverar sina katter
Bland annat.
#6: Protein har samma energiinnehåll som kolhydrater men högre mättnadsindex. Kolhydrater i torrfoder används enbart av ekonomiska och produktionstekniska skäl, förutom den lilla mängd fibrer som kan vara gynnsam för hälsan. Att protein har högre mättnadsindex ger en stor fördel särskilt för katter som har problem med övervikt.