Katter iFokus

Katter

Läst 242 ggr
Arcade-Foodie
2

Hittekatten Loke

08781127-301A-4248-B166-B6048A035810.jpeg2EF236BC-00A3-4EA2-812F-8CB2256A9C53.jpeg

Här har vi hittekatten som ska till veterinären idag för att kolla hälsan. Han är inte rumsren men vi tar ett steg i taget.

Uppkatten
3

Så fin kisse. Hoppas det går bra idag. 💖

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattpatrullen
3

Vilken gulle. Och vad bra gjort av dig att hjälpa honom! Vi håller tummar och tassar för er idag.

@NN@
3

Vilken sötnos😍

Arcade-Foodie
0

#2: Jag hoppas de är lätt att fixa. Men man vet aldrig han går som om han är hög gravid och nyser. Men han kommer att bli chippad, vaccinerad samt kastreras senare.

Han har blivit såpass bortskämd att kattgodiset han är van att äta (min kollega gav) vägrar han att äta och stirrar med sina trippande fötter och jamar efter tonfisk 😂

Jag har frystorkad godis, vilket verkar vara en favorit. Ger bara lite grann eftersom jag kollade hans tänder, öron och letade efter fästningar.

Kattpatrullen
2

#4 Att katter inte sköter lådan hänger ju ofta samman med stress, sjukdom (eller missnöje med lådsituationen). Såg i din andra tråd att han verkar ha en del att tas med så det går säkert till sig i samband med att han börjar må bättre och känner sig trygg (även om han redan nu ser rätt så himla trygg ut!).

Vilken tur han hade som hittade dig. ❤️

Arcade-Foodie
2

#5: Det är mycket som behöver fixas. Åtminstone är han en kelgris och kommer när man ropar hans namn. Det får ta sin tid de han behöver.

Just nu känns de som att jag har ett vårdhem åt djur pga en kanin med trycksår på alla tassarna (kom inte från bra förhållande) och en annan kanin nyligen kastrerad och nu har vi Loke. Alla behöver tillsyn och hantering.

Tarotstollan
1

Ser ut som att han känner sig trygg och kan koppla av och det är ju bra, hans kropp får ju vila och det är ju bra för honom.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Arcade-Foodie
2

683F4E5C-FCE1-42C1-8444-C2387779C364.jpegB77802FF-16B5-47D3-9CFB-940AFFD44924.jpeg

Nu är Loke hemma från veterinären. Han var rejält förstoppad och fick lavemang samt dropp för att minska buken. Nu är han på diet foder och laktulos för att få ut allting från tarmarna. Han ska även behandlas för skabb och när han är bättre ska tänderna fixas på honom, då de behöver åtgärdas för att ett antal är av. Han har även kattsnuva men nu är magen inte rund som en fotboll och blivit betydligt mjukare. Men nu är vi på en positiv riktning för hans hälsa ☺️

Uppkatten
1

Skönt att det går i rätt riktning! Är det öronskabb han har? Om du ger laktulos så försök få i honom lite extra vätska (viktigt enligt min veterinär). Snuvan får ni bara vänta ut, men ibland behöver man ge antibiotika så småningom.

Jag håller tummarna för att allt blir bra nu.

Riktigt bra jobbat! 💖

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Tarotstollan
1

Härligt att det går åt rätt håll!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Arcade-Foodie
1

#9: De är öronskabb, ska ring imorgon om ett nytt recept pga läkemedlet de skriv ut är restad. Så att jag kan beställa det till jobbet och påbörja behandlingen på fredag.

Hans våtfoder är som soppa (extra vatten). Så ingen fara samt införskaffade en vattenfontän åt honom pga vägrar dricka från skål.

Arcade-Foodie
1

Nu skiter Loke 3ggr/dag och magen har blivit mycket mindre. Fortfarande en del kvar i magen men de är skönt att kulan minskar. Tänker ge honom laktulos i några dagar till för att senare trappa ner och se om magen sköter sig själv. Rengöring av öronen är inte kul tycker han men han är snäll och låter en göra det. Ända godiset han tar är kattmjölk allt annat vill han inte ha. Så de får han efter öronrengöringen, någon belöning bör man få när man har varit duktig.

Vi klippte även tumklorna på honom eftersom de var väldigt långa och de var bara en tidsfråga innan de gick in mot trappdynan. Det tyckte han var värre än öronrengöringen 😂

• Redigerat 2022-10-01 09:50 av Arcade-Foodie
EquusCaty
1

#0: vilken finis❤️

Tjena^^