Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattprathälsatips
Läst 128 ggr
Liina89
0

Min katts mage låter konstigt

Hej,
Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig.
Har en hankatt på ca 11 år som har kronisk njursvikt. Det upptäcktes för ca 1,5-2 år sedan och vi ger honom specialfoder, blandat med olika sorters blötfoder från affären, då han vägrar äta sitt specialfoder ibland.

För två veckor sedan reagerade jag på att hans mage började låta väldigt högt och han ville bara äta såsen i blötmaten. Han kräktes vid två tillfällen och var lös i magen. Blev såklart orolig och tog honom till veterinären. Hon tog blodprover och sa att allt såg bra ut, dessutom kände hon på hans mage och den kändes som den ska.

Jag har haft honom i 11 år och hans mage har aldrig låtit såhär förut, den har låtit nästan konstant i två veckor nu. Är det någon som har någon aning om vad som kan vara fel? Är så orolig att han har ont eller att det har fastnat något i tarmen. Har även beställt kolla masken, men han är en innekatt som bara går ut i selen några gånger om året.

• Redigerat 2022-09-12 00:20 av Liina89
OberonsMatte
4

Har katten kronisk njursvikt så bör du enbart ge medicinskt njurdietfoder. Det finns även som blötmat. Symtom på överbelastade njurar är bl.a. dålig aptit och viktminskning.

Sajtvärd Katter iFokus

Liina89
0

#1: Ja men precis det har jag koll på , men ibland vägrar han äta den maten och då har veterinären sagt att det är bättre att han får i sig nånting än att han svälter. Men tror du att ljuden från magen har med hans njurar att göra eller kan det vara något annat?

Pia-69
3

Har han gaser i magen också? Kan ju vara magkatarr? Du kanske ska åka till annan klinik/veterinär för en second opinion….. Det finns skonkost som man kan ge vid magkatarr, men som sagt du kanske borde be om en second op.istället för att gissa o självmedicinera.

Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Uppkatten
1

#2 Jag har haft njursjuk katt men aldrig upplevt att det har påverkat kattens mage/tarmljud.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.