Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsakattohyrapäls
Läst 184 ggr
Glossythefox
0

Vad är det för ohyra på vår katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vår katt har fått någon ohyra jag inte kan identifiera! Jag tycker varken att de ser ut som löss eller loppor men vi hittade ett 20-tal i pälsen och soffan där han legat. Någon som känner igen? De är ca 1mm stora. Tacksam för all hjälp!!

Louise

Asti hasti
2

Fästingar?

Mvh 🐾

"Precis som alla bra, glada, roliga saker måste få ett slut, så kommer läskiga och sorgliga saker också att ta slut. Alltid." - Tohru Honda

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Syntium
2

Det ser ut som fästingar

"I'm too old for this shit."

Uppkatten
0

Prova i gruppen "Vilken insekt" på Facebook.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Glossythefox
0

Jag tyckte också det men de är så himla små och inte ”platta” som större fästingar brukar vara innan de satt sig. Jag har sett sådana minifästingar förr iofs men tycker att de varit mer svarta än bruna. Bra tips på facebook! Ska testa.

Syntium
1

#4 Tycker det ser ut som fästingar som inte att sig fast, mest på benen och hur dom sitter, de är ju ganska så då. Men bra tanke av #3 att fråga på Facebook

"I'm too old for this shit."

• Redigerat 2022-09-04 09:05 av Syntium
Glossythefox
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick en bättre bild.

[EM_L]
1

Ser ut som fästingar.

MonicaLagerquist
0

Fästingar vi brukar känna dem för krypingar när de är då där små och inte har bitit sig fast.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Kattpatrullen
1
SVA samlar in ovanliga/exotiska fästingar för att kartlägga såväl nya arter som fästingburna smittor. Här finns information om hur du kan hjälpa Statens ...
KattenKitty
0

#0: Helt övertygad om att katten gått emot ett ställe där det suttit ett gäng nykläckta fästingar eftersom den fått så många på sig. Dom går ju igenom många faser innan de blir vuxna och har lite olika färger i faserna. Kanske är dom ljusare när dom är precis nykläckta och mörknar sen?
Satt de ungefär på samma område på kroppen?
Har varit med om samma sak några ggr och fästingarna satt på ung 1 dm³ yta. Jag har en luskam kvar sen barnen var små, den gör det lättare att kamma bort krypen när dom är så små istället för att plocka för hand.

[Undertaker]
0

#4: Tycker att de i nymf-stadiet brukar kunna vara bruna.

Uppkatten
0

Tyckte jag såg svar på den här frågan i någon insektsgrupp på FB och att det inte var fästingar?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.