Katter iFokus

Katter

Etiketterbeteendefrågorkattkiss
Läst 194 ggr
Eva22
0

Rumsren katt?

Min katt kissar en gång per dygn/vartannat dygn längst ned på plyschen i sitt klösträd. Har även hänt på andra textiler i samma rum. I övrigt går den på kattlådan.

Vi har 2 kattlådor med olika sand och håller dem väldigt rena. Han använder båda utan problem.

Vi använder urin-off och rengör det ställe han kissat på varje gång.

Har någon ett tips på hur jag ska få honom att inte kissa där? Det är ett stort klösträd och han sover högst upp i det så jag vill inte ta bort det.

Tack!!!

Nephi
2

Har han varit hos veterinären för uteslutning av urinvägsinfektion?
Provat att ställa en kattlåda bredvid trädet?
Är han kastrerad? Andra katter i hemmet?

Något i det rummet som orsakar stress? Stora fönster med andra katter utanför?

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Eva22
0

#1: Han är kastrerad o ensam katt i hemmet. Innekatt. Tror inte ngt orsakar stress i rummet.

Kan jag flytta en av de befintliga lådorna till trädet - då försvinner de ju från den vanliga platsen. Men det känns onödigt att köpa en tredje när vi bara har en katt. Båda står i samma rum som trädet.

Vi har inte undersökt urinvägsinfektion - läste att det var ovanligt på unga katter. Han är bara halvåret.

Nephi
1

Det är värt att kolla upp så det inte är något medicinskt även om han är ung 😅
Så rekommenderar ett besök hos veterinären för att kolla urinvägsinfektion och allmänhälsa som första steg

Försök även se om någon speciell händelse hänger ihop med kissandet, kan fortfarande vara något som upprör/stressar honom

Och flytta runt på lådorna, kanske något annat ställe passar honom bättre än där dem står nu. Men flytta bara på en åt gången så du ser att han går på lådan på nya stället

Hur gammal var han när han flyttade? Vet du om någon av syskonen har liknande problem?

Eva22
2

#3: Jag får ta ett besök till veterinären. Ibland när han är i köket springer han supersnabbt och kastar sig in på toan så han kanske blir kissnödig hastigt eller väntar i det längsta om han har ont.

De andra ska inte ha några problem och han var 15 veckor när han kom till oss så han var rumsren då.

Tack för råd :)

Uppkatten
0

Diskutera med veterinär först om ett veterinärbesök verkligen är nödvändigt eftersom katten är så pass ung.

Vi ska vara rädda om veterinärtiderna så de kommer de som bäst behöver dem tillhanda, nu då det är stor brist på veterinärer och veterinärtider.

Hur länge sedan är det katten kastrerades?
Vad använder du för Kattsand?
Vilken typ av kattlådor använder ni?
Står kattlådorna utspridda eller på ett och samma ställe?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
1

Om kattens lådor står nära intill varandra kan kissen betrakta dom som en.

Vad är det för material i lådorna? Man skulle kunna tro att katten inte gillar underlaget av någon anledning eftersom han väljer att kissa på ett mjukt underlag.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Eva22
0

#5: Det ska jag tänka på.
Vi har 2 olika lådor - en med sand och en med strö. Han använder båda alla andra gånger på dygnet förutom en enda då han väljer något mjukt.

Det är samma låda som uppfödaren använde och då fungerade den.

Eva22
0

#6: Tack för svar - de står en bit ifrån varandra men jag funderar på att flytta en närmare klätterträdet för att testa.

OberonsMatte
0

Hur gammal är katten nu och varför har du olika sorters strö/sand i lådorna? Hur länge har du haft det?

Hur stort bor du och var är lådorna placerade? Vad är det för modell på lådorna (har de svänglucka)? Hur många ggr per dag rensas lådorna?

Sajtvärd Katter iFokus

Eva22
0

#9: Hej,

Vi använder cat´s best orginalströ samt compact care activated carbon sand. Han är 5 månader och vi har haft honom i 5 veckor. Först hade han bara strö men den andra lådan med sand fick han efter 2 veckor.

Han har toalett m svängdörr. Dessa har vi dock tagit bort på inrådan av veterinären. Vi rensar toaletterna efter varje gång han bajsat, men inte efter bara kiss. Dvs flera ggr per dag.

Lådorna står i samma rum ca 2,5 meter från varann. Kattens rum är ca 14 kvm men han är ju i större del av huset - dock inte hela då vi bor ganska stort. Vi har inte velat att han går fritt i övrigt då han inte är rumsren men han har varit där när vi är med. Han väljer dock helst att vara i sitt rum samt köket där vi är mest.

Uppkatten
2

Cats best orginalströ tror jag att du vinner på att byta ut.

Jag har haft det i en kattlåda här hemma i månader (för några år sedan) och katterna vägrade helt enkelt att använda den lådan. Till slut bytte jag strö och då började de använda den kattlådan igen (som vanligt).

När jag lade handen på det ströet så tyckte jag att det kändes väldigt vasst.

Bra att ni har tagit bort svängdörrarna!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
0

Är han kastrerad?

Stolt ägare till tre La permer

Eva22
0

#11:Passar på att fråga hur ofta en katt normalt kissar? Min kissar ibland 10 ggr per dag - skulle det kunna vara ett tecken på urinvägsinflammation? Sökte på nätet där det stod 2-5 ggr per dag.

Jag är van vid utekatter som jag hade tidigare men efter flytt funkar inte det. Denna är därför en innekatt och då inser jag att det är många sådana saker jag inte vet trots att jag haft katt innan.

Nephi
0

#13: 10 gånger känns spontant som väldigt mycket, hur mycket dricker katten? Vad äter den?

Uppkatten
0

Unga katter som växer och har fri tillgång till blötmat kissar och bajsar en hel del… Men det handlar ju inte bara om antalet gånger en katt kissar utan också om mängden kiss… funderar jag.

• Redigerat 2022-09-02 09:42 av Uppkatten
Eva22
0

#15: vanligen små bollar på 3x3 cm (de klumpar som blir i sanden). En mycket större på morgonen.

Pyttelite
1

Bara en allmän kommentar - katter är i denna ålder alltid rumsrena dvs begreppet kan inte användas på katter.

En katt är mycket noga med sin hygien och var den kissar.

Kissar den ”fel” är det antingen något sjukligt på katten, att lådsituationen är fel ( kan vara underlag, placering, typ av låda tex om den har huv osv) eller revir osäkerhets kissning. Olika dofter triggar kattens urinmarkering.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2022-09-02 11:55 av Pyttelite