Katter iFokus

Katter

Läst 223 ggr
[Kiiiwi]
0

Vad är det för kön på min katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hämtade igår hem min hane, som jag misstänker är en hona. Jag bad specifikt om en hane så det vore lite synd. Katten är väldigt omtyckt så frågar inte för att klaga. Jag vill bara veta :)

Catlady91
0

Ser ut som en hona 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

UlrikaD
1

Det är en hona. Vad står det på vet.intyget?

Fridaaaa
1

Undrar med vad veterinärintyget sa.
Samt att den ser inte ut att vara 12 veckor

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Kiiiwi]
0

#2: vi fick inte med något intyg. Men ska till vet på onsdag för vaccination så kommer be dem kolla då med. Var bara för nyfiken för att vänta.

[Kiiiwi]
0

#3: inte fått något vet intyg, men den är över 12 veckor :) född 1/6 så blev 12v i onsdags

OberonsMatte
10

#4: Varför gick du med på att köpa en ovaccinerad och obesiktigad kattunge? Inte heller id-märkt antar jag? Är det för att du valde att köpa av en huskattuppfödare?

Det är en hona.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-08-28 20:42 av OberonsMatte
Catlady91
0

#5: om den är född 1/6, så är den 11veckor, inte 12. Den är alltså hämtad för tidigt.

OberonsMatte
0

#7 Jo, 12,5 veckor idag om den är född 1 juni.

Sajtvärd Katter iFokus

Fridaaaa
1

#7 Beror på hur man räknar, räknar man inte datum till datum, så är kattungen 12 veckor
https://www.kalender-365.se/berakna/01-06-2022_28-08-2022.html

Beräkna en period mellan två datum. På den här sidan kan du beräkna antalet dagar, månader och år mellan två datum.
Catlady91
0

#8: jag får det till 11?

[Kiiiwi]
0

#6: en familjevän fick oväntat ungar när hens katt lyckades smita ut i våras. Absolut kan det anses dennes fel att hens katt var okastrerad men då den är innekatt så var det valet som gjordes då. Kattmamman är numer kastrerad och jag tog en av ungarna.

Fridaaaa
4

#11 Eftersom de visste att hon smet ut var det ju inte oväntat. Och då skulle de kastrerat honan direkt när hon fångades igen

Catlady91
0

#12: fast då kanske det redan var försent?
Så var det med min katt. Dåvarande ägare trodde han hade tid på sig att kastrera henne, men så kom hon hem dräktig. Han lämnade över henne och kattungarna till ett katthem, dör hon kastrerades och jag adopterade henne när kattungarna hade flyttat 😊

[Kiiiwi]
0

#7: jag har räknat hela veckor och då blev den 12 hela veckor 24/8

[Kiiiwi]
0

#12: jag kan inte svara för hur de resonerade när de väntade med kastreringen för jag har inte frågat. Jag vet bara att katten smet ut och det tog ett par timmar innan de hittade henne igen. Det resulterade i en dräktig katt vilket de insåg när katten började bli rund och 1/6 så föddes 3 ungar och jag fick frågan om jag ville ha en och jag bad om en hane.

Catlady91
2

#15: det är lite synd bara, då det redan finns så många hemlösa katter i Sverige.
Så id-märk (helst chip) och registrera kissen direkt 😊
Och kastrera så fort hon har åldern inne!

[Kiiiwi]
1

#16: jo jag vet. Min äldre katt är en omplacering och har tidigare bara haft omplaceringskatter (med undantag min första katt som jag köpte när jag var 16). Mina katter har alltid chippats, vaccinerats, registrerats, försäkrats och kastrerats :)

OberonsMatte
10

#15 Det är lite tröttsamt när de som påstår att de trott att innekatter inte behöver kastreras "råkar" bli huskattuppfödare genom att inte heller kastrera när katten har haft tillgång till fri utevistelse.

När det så småningom blev uppenbart att katten var dräktig så kan man tycka att en ansvarsfull kattägare då genast börjar läsa på och skaffa sig kunskap om vad som krävs för att vara en ansvarsfull uppfödare. T.ex. läsa sig till att kattungar redan bör vara vaccinerade vid 2 tillfällen samt veterinärbesiktigade och id-märkta vid överlåtelse till ny ägare. Man kan även ganska lätt läsa sig till hur man som uppfödare könsbestämmer kattungar. Ser man ändå inte att det är en uppenbar honkattunge, så hade veterinären kunnat fastställa det vid den kattungebesiktning som borde ha gjorts före överlåtelse till ny ägare.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-08-28 21:10 av OberonsMatte
Fridaaaa
6

#13 Då måste hon varit på rymmen många veckor innan det blir försent att kastrera eller abortsputor.