Tips på bra kattsand mottages!
Jag går i tankarna att byta Kattsand.
Jag är väl egentligen helt okej nöjd med den sand jag har, vilket är Woodyloo. Men jag önskar att jag kunde hitta ett snäppet bättre.
Jag körde med EverClean när jag skaffade katt 2019. Jag gillade Kattsand en väldigt mycket. Den klumpade otroligt bra, stängde ute doft vilket jag gillade, och jag upplevd att katten fick utlopp för sitt behov av att kräva över sitt kiss och bajs.
Däremot dammade det roligt mycket, och kah är dammallergiker. Sedan upplevde jag också att det fastnade i tassarna och spreds ut i lägenheten.
Den sand jag har sprida ut mer, jag hittar det till och med i sängen! Klumparna är inte riktigt lika hållbara, men doften stängs ute.
Vad vill jag ha för egenskaper i Kattsand en då? Jo, jag vill ha en sand som..
- Inte dammar, eller iallafall är 99% dammfri
- Stänger bort lukt
- Inte skräpar
- Är billig i inköp
Jag har min kattlåda i ett skåp i badrummet, och den andra lådan är en sådan som de hoppar ner i genom locket.
Vad har ni för tips? 😊
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Monster är vad jag kan tipsa om, som uppfyller alla krav utom det sista - när det inte är på kampanj.
Dyrt i inköp när det inte är på kampanj, men DRYGT, som 17. Så det är ekonomiskt försvarbart ändå.
Jag tar och hänger på denna tråd 😁 Behöver hitta en Kattsand som passar student kassan🙈
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Jag är halvt sjukpensionär och snart arbetslös 1/10, så som sagt. Jag har också en kassa att förhålla mig till. Kattkassan, akvariekassa, Fasta räkningar och sen om det blir något över pengar till mat och annat åt mig. :) Därför tittar jag på vad som blir billigt i längden… vad jag får mest av på sikt, för pengarna, än vad som är billigast enligt prislappen.
- Redigerat 2022-08-28 15:37 av [Ragatans Naturande]
#3: jo, men ska ju kolla på vad som är billigt i längden 😊
Det blir dyrare att köpa varje månad, än varannan 😋
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Monster är uruselt.
Tar absolut inte bort lukt.
Just det;all sand skräpar o dammar men några mindre.
#6:
Återigen är det bra att åsikter är delade… Jag bor i en tvåa med
kokvrå… Toalätt skräpade extremt och luktade dag två oavsett hur mkt jag mockade och fyllde på, Något jag köpte på Öob… lika så…
Monster har både jag och hemvårdspersonal reagerat på att det är lätt för mig, att hålla efter (katt och akvarier är mitt ansvar), inte doftar och inte sätter sig i lungorna på de som har känsliga luftvägar.
- Redigerat 2022-08-28 16:05 av [Ragatans Naturande]
Kan ju säga så mycket som att dogmans är kasst, har sand i absolut hela lägenheten. Kattlådan börjar lukta unket efter några veckor trots rengöring.
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#9 Toa-lätt tar dock inte bort. Skulle säga att det stinker istället när de varit på lådan
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag använder Four Friends oparfymerade sand. Jag köper påsarna på 14 kg, men de finns även som 7 kg.
Den här dammar minst utav dem jag har testat och skräpar absolut inte ner mer än någon annan.
Gör rent lådan minst två gånger om dagen och har inga problem med att det luktar.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Mmm… FF är också helt OK. Men jag får problem med förvaring och att fylla på lådorna. Kartonger är lättare att ställa under skrivbord eller i skåp och lättare för mig att hantera vid påfyllning än "halkiga påsar"… Problemet med morotsfingrar efter bruten nacke.
#12 Jag har ju själv inga problem. Men har man det och har möjlighet att få hjälp, så kan man ju hälla över sanden i en egen låda/plastback 🙂
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#13: Problemet är att min lägenhet är överfull med plastbackar med cricut joy prylar, vinyl o annat, garn, virkgrejer, stickgrejer och en uppsjö av halvfärdiga och färdiga amigurumis, tarotlekar och annat i den gebiten, samt diverse elkablar, sladdar och prylar… Jag körde iväg en låda sladdar till återvinningen härom dagen… :p Men om ett par år, när jag har "feng shuiat " färdigt och blivit en minimalist… Kanske jag kan ha Kattsand i plastbackar :D
- Redigerat 2022-08-28 19:52 av [Ragatans Naturande]
Nej, den där kattsanden som inte skräpar och som är billig och bra, den finns inte. Men du skulle kunna testa att blanda t.ex. Everclean med SoftCat och se vad du och katten tycker om det.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#10: jo, håller med dig där faktiskt. Toa-lätt luktar. För ca tjugo år sedan använde jag toa-lätt till min dåvarande katt nästan uteslutande, jag hade inga problem med den då. Men nuförtiden tycker jag att pelletserna luktar till och med innan katten har gjort något.
Grundare och Head content creator av djurhemma.se
#16 Det är min erfarenhet också.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Denna är super. Vi blandar då med everclean.