Ena katten stöter bort den andra, sjuka katten.
Under lördagen fick vår hankatt åka in akut till veterinären. De konstaterade att han hade fått urinstopp, och han fick då stanna kvar på kliniken till måndag eftermiddag.
Sen han kom hem har vår honkatt betett sig konstigt mot honom. Hon fräser så fort hon ser honom, och vägrar låta honom vara i samma rum som henne..
Nu har de ju inte varit bästa vänner innan heller, men de har iaf tolererat varandra. De har ändå lekt, tvättat varandra osv men nu har det vänt helt.
Jag hoppas att det finns någon här inne som kan hjälpa mig att förstå varför det har blivit så här, och vad vi kan göra för att förbättra situationen. :)
Nu lär det ju vara en sån sak som blir bättre med tiden, men jag vill ju ändå att de ska klara av att leva med varandra..
Tack på förhand!
Kan vara så enkelt att hon tycker att han luktar fel :)
testa att ta en handduk och gnugga ena katten och sen den andra, så dem luktar mer lika igen
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
Katter har ett fantastiskt luktsinne och litar ibland mer på luktsinnet än synen när det gäller att känna igen en kattkompis som varit frånvarande ett tag. Särskilt främmande kan kattkompisen uppfattas om den blivit hanterad och behandlad hos veterinär.
När kattkompisen varit hemma ett tag kommer veterinärlukten försvinna och ersättas av den gemensamma flockdoften (katternas individuella dofter + ägarens doft + hemmets doft). Som ägare kan man påskynda den processen genom att överföra dofter mellan katterna (t.ex. stryka en använd handduk, ett örngott eller en sovtröja i katternas pälsar).
Innan dofterna är återställda kan det vara bra att hålla katterna separerade.
Sajtvärd Katter iFokus
#2: Okej, ja jag tänkte att det säkert kunde vara nått sånt :)
Tack för tips!
#1: Det får jag prova, tack så mycket! :)
Mina två gamla katter som var de allra bästa vänner fräste och gjorde utfall mot varandra så fort någon av dem varit hos veterinären. I början var jag orolig men jag lärde mig att det tog ungefär tre dygn sedan var allt som vanligt igen.
/Maria
#5: Okej, då får vi vänta och se helt enkelt :)