Katter iFokus

Katter

Läst 610 ggr
Ing strandberg
0

Katt bajs

Hej! Min katt bajs luktar så illa, han har sin kattlåda i toalett rummet. Jag kan knappt gå på toa, de luktar så hemsk. Han är född i september så han bli snart 1 år, han är ej kastrerad men jag har ska kastrera han snart om några månader. Jag vet inte om det är på grund matten han äter, han äter latz som blötmat 1 påse om dagen och han har mjaufoder alltid framme som får äta när han vill. Han bajs är lite mjuk.

Vad ska jag göra åt det? De luktar så hemskt

Ing strandberg
0

#0: jag skrev lite fel han bajs är bara lite mjuk*

Pilspets
2

Vilken sand har du?
Hur ofta städar du lådan?
Hur ofta byter du sand?

Nephi
2

Mjaus torrfoder? I så fall byt mot ett torrfoder av högre kvalitet
Skulle bytt Latz mot mjaus blötmat

Majus blötmat är ibland dem bästa men torrfodret räknas inte dit med mycket spannmål och restprodukter i receptet

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Ing strandberg
0

#2: jag vet inte vad det är för sand, jag köpte vanligt Kattsand från Lidl.

Jag städar kattlåda varannan dag och jag byter ut sand 1 gång i månad

Pilspets
2

#4: Kanske är sanden?
Viss sand tar inte bort lukt så bra.

Ing strandberg
0

#3: vad rekommenderar du för blötmat och foder?

Ing strandberg
0

#5: jag tror lite grann att det kan vara det

Maria
5

#4 Här hemma luktar det aldrig.
Jag tar bort kiss och bajs så fort jag hör att någon är på lådan. Annars rensar jag morgon och kväll.

/Maria

Pilspets
1

#7: Då är det kanske dags att byta sand.

Nephi
5

Jag och katten gillar Mjau och Sjöbogårdens som blötmat.

Applaws och Orijen är två av dem bästa märkena av torrfoder, du vill ha ett med så högt köttinnehåll som möjligt

Du kan även testa färskfoder, finns Smaak och Mush färdigblandade om man inte vill ge sig in på att göra egen barf

Och satsa sen på att städa lådan minst en gång om dagen 😉

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

• Redigerat 2022-08-16 15:30 av Nephi
Ing strandberg
0

#8: Direkt han bajs så luktar det illa, jag bor i en lägenhet och jag har jätte dåligt ventilation också

TatsuOni
3

Inget bajs luktar väl gott och definitivt inte kattbajs.

Vad de äter spelar såklart roll. Men det kommer alltid att lukta illa. Framförallt om katten inte gräver ner det.

Vi rensar lådan två gånger om dagen + om vi ser att katten bajsar. Det luktar en liten stund efter att man har tagit bort bajset, men sen försvinner det.

"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Uppkatten
4

Prova Evercleans parfymfria Kattsand. Kiss och bajs ska tas bort flera gånger per dag. Gör man inte det kan katten börja kissa och bajsa på fel ställen. Då får man verkligen problem. Naturligtvis luktar det lite precis när katten varit på lådan, men den ska inte behöva lukta illa däremellan. Isåfall använder du för dålig Kattsand eller gör rent för sällan. Använder du en bra Kattsand och gör rent från kiss och bajs dagligen och bajset fortfarande luktar galet illa så kan du testa att ge t.ex. fortiflora strödd över maten under en tid och se om det gör någon skillnad.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ing strandberg
0

#13: hur länge behöver jag ge han fortiflora ?

Fridaaaa
3

Kan vara maten pga att mjaus torrfoder tex är skitmat.

Mush (färdig barf) gör bajset nästan luktfritt :)
även bra blötmat

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OberonsMatte
6

Du måste rensa lådan MYCKET oftare. Minst varje morgon OCH kväll + när du märker att katten har bajsat!

Sajtvärd Katter iFokus

Thaeri
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

En bra Kattsand är guld värd!

Jag själv använder EverClean, men jag har hört bra grejer om den mindre svindyra Monster, och båda två köper man i djuraffären. De två har en grej gemensamt: aktivt kol, något som gör att lukten försvinner efter några minuter så länge katten gräver över efter sig, och som även hindrar sanden från att börja lukta illa i sig själv efter en vecka eller två.

Men även med en bra sand är det alldeles för sällan att bara rensa varannan dag, man bör rensa minst en gång om dagen med en katt, men det skadar aldrig att göra det två eller tre.

Något som även är viktigt är att ha en djup låda med mycket sand. Själv har jag en som ser ut som nedan, den rymmer runt 20 liter utan problem och jag låter aldrig sandlagret gå under 10 cm; på det sättet fastnar inte klumparna mot botten och sanden håller sig fräsch i evigheter. Det är en helt vanlig förvaringsback på 48 liter från ÖoB som jag ställt i en stor HOL från IKEA, med en matta som är extra bra på att samla upp Kattsand som jag köpte på djuraffären mellan lådan och öppningen.

Men ja, det låter även som att hans mage inte helt trivs med maten han får heller, när katter mår helt bra luktar inte bajset värre än ditt eget (när du också mår bra då), och konsistensen bör vara fast snarare än mjuk.

Vad gäller kastrering är det kisset som luktar extra mycket hos fertila hankatter, inte bajset.

Catlady91
1

Kattsand och mat köper man på djuraffär, i mitt tycke 😊 då får man bra kvalitet.

Täcker han över bajset efter sig?
Jag hade en katt som inte gjorde det, och då luktar det ju något hemskt!

Jag skulle byta maten mot något bättre. Bozita och Britcare är bra mat 😊

Jag skulle byta sanden mot något med aktivt kol, som hjälper till med lukten.

Jag skulle rekommendera att du åker till en djuraffär, t ex arken zoo, och ber dom om tips. De är duktiga på mat och sand 😊

❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️

💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪

Uppkatten
5

Mjaus blötmat är dock utmärkt mat som säljs i de flesta livsmedelsbutiker.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Fridaaaa
4

#18 Finns kattmat i djuraffär av dålig sort med dessvärre

Catlady91
1

#20: ja, bra och dålig mat för alla arter hittar vi överallt. Men ska man ha bra mat till ett djur, så går man ju dit där det finns kunniga.

Fridaaaa
5

#21 Djuraffärer har inte alltid rätt kunskap, tyvärr
Allt för att sälja dessvärre.

[Ragatans Naturande]
0

#17: Jag har haft Monster snart en månad och är "kär", luktar inte alls och det blir små fasta klumpar, lätta att ösa ur. Anledningen till att doften försvinner är med stor sannolikhet att det finns "kolfilter" direkt i sanden, alltså att man inte behöver kattlådor där man kan stoppa i kolfilter i locket och byta med jämna mellanrum. Här kommer det bli Monster, alla gånger.

Min kattunge var uppfödd på mush vaisto och orijjen torrfoder. Mush vägrar hon numera äta, Orijjen funkar. Men jag är fräck, jag gick över till det foder jag hade när jag hade min uppfödning igång förra vändan. Royal Canin, både torrfoder och blötmat som var det bästa fodret på marknaden på den tiden 1990-talet. Det fungerar ypperligt och äntligen äter min kattunge som en häst. ;) Hon har varit jättepipig med maten till dess att jag bytte.

Pigg, glad, växer så det knakar, busar och musklar sig som hon ska.

MonicaLagerquist
4

RC är ett av de sämsta fodren du kan ge .

Stolt ägare till tre La permer

[Ragatans Naturande]
0

#24: Det beror på vem man frågar. Jag är ganska påläst på foder och annat gällande katt, tack vare många kurser och samtal med välkända uppfödare och väljer att läsa på och bilda mig egen uppfattning. Dessutom har jag en bra och trovärdig butik i Örebro där jag handlar, med kunnig personal som flera gånger om året vidareutbildar sig i allt de hanterar och saluför. Pga att RC har tagit bort de mesta bonuskort, rabatter, reklamprylar, har högt inköpspris för butiker, och gör allt för att sälja sitt foder själva, säljer de ogärna RC själva i butiken. Men har bara gott om RC att säga, då det legat i topp många långa år och använts av kända kattupfödare i hela norden. Men jag noterar och respekterar din personliga åsikt. Och hoppas att du respekterar min. <3

Alegni's Europé sedan 1987

• Redigerat 2022-08-28 10:21 av [Ragatans Naturande]
MonicaLagerquist
4

#25 Har du läst innehålls förteckningen på RC maten?
Katten är en ren köttätare

[Ragatans Naturande]
0

#26: Är det därför barfare själva gör grönsaksblandningar och annat till sina hundar och katter?

Är det därför veterinärer ger djurägare råd att skonsamt läka djurens magar med ris, pasta och liknande efter diarréer, kräkningar och annat. Vilda hundar och vilda katter, äter gräs och annat för att hålla sin matsmältning i form. Det ger även andra hälsosamma effekter på våra husdjur, som extra B-vitamin, E-vitamin och mineraler som ger energi, spänstig och bra pälskvlitet, samt fibrer som sagt för matsmältningen.

Men jag respekterar fortfarande dina kunskaper och åsikter i frågan och säger inte emot. Utan önskar få samma respekt över mina kunskaper och åsikter i frågan Jag förstår att vi är oense i detta och jag vill fortfarande inte komma på kant med någon.

• Redigerat 2022-08-28 11:33 av [Ragatans Naturande]
Catlady91
4

#27: RC är inte ett bra foder, då det innehåller mycket skit och mindre av det katten faktiskt ska ha.

Katter är rena köttätare, ja. Men vad äter deras föda?
De äter inte på 100% kött, för köttet de äter har ju ätit något annat. T ex frukt och grönt, gräs m.m.

Katter, och hundar, äter gräs för att rensa magen. Precis som gäss och änder äter grus för att rensa sina magar.
Men det är inte en naturlig diet för någon av dom.

En katt bör äta mest kött, så nära 95% iallafall. Men många glömmer att kattens föda äter också, och den äter sånt som katten inte äter.

T ex. Min ödla säger alla är rena köttätare, men det är hon ju inte riktigt.
Hon äter levande insekter. Dubia, syrsor, larver m.m. Men vad äter hennes föda?
Gurka, morötter, ärtor m.m.

Så 100% är det ju inte riktigt, men nära på 😊

[Ragatans Naturande]
0

Catlady91, det låter intressant. Du låter kunnig och påläst, med ditt tydliga uttalande. Kan DU Catlady91, (jag vet att många av er andra kan det, så ni behöver inte svara) ge specifika exempel på vad för skit RC innehåller och källa på varför just det inte är bra? Det vill säga, varför är till exempel, B-vitamin, E-vitamin, linolsyra med mera dåligt för katterna?

Jag är villig att lära om, ifall jag kan få vettiga argument och inte bara "det är skitfoder", "innehåller skit" och så vidare. <3 Jag har aldrig sett en foderförteckning, där skit ingått i förteckningen.

• Redigerat 2022-08-28 12:40 av [Ragatans Naturande]
Kattpatrullen
1

#25 Jag beundrar tonen i dina inlägg, fint att bemöta andra, särskilt sådana med avvikande åsikter, med respekt och saklighet!

Det här är en väldigt debatterad fråga och många tror sig veta sanningen.

Jag har läst massor i ämnet och det framstår som relativt tydligt att det finns alldeles för lite (opartisk) forskning för att säkert kunna utröna vad som är den bästa dieten för katten.

En reflektion som jag gjort är att det väldigt ofta hänvisas till vad katter åt/äter i det vilda och att detta självklart skulle vara den bästa dieten. Samtidigt är katter sedan länge domesticerade vilket enligt mig borde påverka den optimala kosten. Detta diskuteras mycket sällan. (Medan man i andra frekvent debatterade frågor gärna framhåller kattens ändrade "levnadssätt" som grund för behov till anpassningar.)

Jag anser personligen inte att RC är ett av de bättre märkena vad gäller foder till friska katter, jag föredrar t.ex. Thrive. Jag vill gärna ha så få och så naturliga ingredienser som möjligt men ändå känna mig säker på att katten får i sig det den behöver. Jag tänker liknande som jag tänker till mig själv (lagat från grunden/halvfabrikat).

[Ragatans Naturande]
0

#30: Tack, som sagt. I sverige har vi åsiktsfrihet och det är jag tacksam för. Jag har haft djur, sen spjälsängsåldern… katter, undulater, kaniner, tamråtta, akvariefisk, hund, häst, vandrande pinnar, marsvin, guldhamster… samt alla andra djur, jag varit semestervakt åt och jag har ALLTiD tagit reda på vad jag behöver kunna INNAN jag spontanshoppar ett husdjur, vad gäller foder, veterinär, sjukdomar, skador, skötsel, boende, motion, försäkringar, märkning, registrering och så vidare.

Jag har lärt mig att det finns fler färger på färgskalan än svart eller vitt, samt fler betygssättningar än, absolut bäst och skit.

Därför ser jag ingen anledning till att fnysa, vara dryg, översittande, otrevlig och bemöta motstridiga åsikter på samma vis. Utan jag väljer att argumentera på vuxen nivå. För jag tror inte att de som startade iFokus, startade det hela som vuxendagis, där man ska kunna vara så otrevlig och fnysig som möjligt mot andra, på ett sätt de aldrig skulle våga om de stod öga mot öga med den man inte delar åsikt med.

Jag är uppvuxen med en mogen demokratisk värdegrund, där alla är lika värda och därmed lika värda att lyssnas på även om jag inte behöver dela andras åsikter, även om jag kan respektera dem.

Personligen anser jag, att Mush Vaisto, Mjau i andra hand av blötmat och Orijjen som torrfoder, är det bästa fodret på marknaden. Men tyvärr delar inte min katt den åsikten. Utan för att inte bli anmäld för vanvård av min katt (då jag har daglig hemvård som ser min katt och har anmälningsplikt), om hon skulle börja magra av pga att hon matvägrar. Jag har köpt mush och orijjen för 1500 och kastat mush och orijjen för ungefär 850, sedan jag fick hem henne. Tyvärr är detta inte varken ekonomiskt, eller klimatsmart försvarbart i längden. Därför har jag valt att göra som jag gör. Även om jag på grund av detta på sidan katter iFokus är den störste idiot som är född på denna jord. Jag trodde sidan brydde sig om katters välfärd och inte deras personliga åsikter om vad katter ska äta och inte äta. Jag kan inte se framför mig, att de sitter hemma på köksstolarna, molhåller i sina katter och trycker ner den enda mat som katterna SKA äta med mortelstöt och tratt.

Då ses jag hellre som en stor idiot än en djurplågare.

• Redigerat 2022-08-28 15:08 av [Ragatans Naturande]
Catlady91
2

#29: jag kan inte svara exakt vad det innehåller, men det innehåller mycket spannmål vilket inte är bra för katter.
Jag har pratat med den djurbutik i min stad som jag handlar hos, och har handlat hos sedan 2018. Där finns otroligt kunnig personal, framförallt inom foder. Och där sa dom att RC är det sämsta man kan ge sin katt, då det innehåller väldigt lite av vad katten faktiskt behöver. Men de säljer än RC, för det ingår i deras sortiment. Men de rekommenderar hellre Bozita eller BritCare.

Jag ger min katt RC veterinärfoder, och hon mår bra av det. Däremot har jag märkt att det dagliga intaget ökat för henne, vilket gör mig tveksam över om det faktiskt är ett foder hon blir mätt på.

Jag vet också uppfödare som kör på RC, och de får ju rabatt av dom också iom att de är uppfödare. Alla fodertillverkare kanske inte har den rabatten, men de är ju betydligt billigare också.

Självklart ska katter ha vitaminer och mineraler. Men det innehåller ju andra foder också.

Jag tycker att alla djurägare ska läsa innehållsförteckningen på det foder de ger sina djur, för att veta precis vad man ger sitt djur.

Men något exakt svar på vad RC innehåller som inte är bra för katter, kan jag tyvärr inte ge dig. Jag önskar jag kunde, och jag kommer sätta mig in mer i kattens näringslära och foder. Så förhoppningsvis kan jag ge ett mer exakt svar i framtiden 😊

Men jag rekommenderar alltid Bozita eller BritCare. Det är bra foder, utan spannmål och annat skit. Bozita är dessutom tillverkat i Sverige, och använder sig av svenska varor i sitt foder. Vilket ger mindre miljöpåverkan.

[Ragatans Naturande]
0

#32: Som sagt, jag har också en butik med extremt kunnig personal som jag besöker en gång i veckan både för kattgrejer och akvariegrejer, samt veterinärklinik i samma butik.

Men jag, kunniga foderrådgivare och veterinärer har säkert helfel och är fullständiga idioter. <3

Och jag är gärna det, så länge min katt mår bra, växer, musklar och pälsar sig som hon ska.

Det finns mkt som innehåller vitaminer, mineraler och annat som en katt behöver. Om man nu är påläst och vet det och ser hur, vad och när djuren mår bra av saker och ting. Min katt träffar kunnig, auktoriserad personal minst var 6-8'e vecka om jag inte anses tillräckligt kunnig.

• Redigerat 2022-08-28 15:13 av [Ragatans Naturande]
[Ragatans Naturande]
0

#32: Vet du vad spannmål innehåller? Vad är det där, som inte är nyttigt för katter? Det finns saker i spannmål, som katter inte BEHÖVER. Men DET är en helt annan sak. Det finns saker i spannmål, som är nyttigt för katter och om spannmålet bereds på rätt sätt, är det en hel del saker som är nyttigt för katter och som de behöver B-vitamin, E-vitamin, Linolsyra med mera, även om det finns i annat foder.

Jag ger inte min katt enbart havre, korn, råg, majs, ris och annan spannmål utan jag ger den i största hand kött tack vare att jag ger den fullfoder som foderrådgivare har föreslagit till mig.

Och återigen, är vi idioter för det. Så tror jag att både jag och min foderrådgivare är stolta idioter.

• Redigerat 2022-08-28 15:18 av [Ragatans Naturande]
MonicaLagerquist
3

RC torrfoder för steriliserade katter.
SAMMANSÄTTNING: torkat fågelprotein, majs, vegetabiliskt proteinisolat*, vegetabilisk fiber, animaliskt fett, hydrolyserat animaliskt protein, ris, vete, betmassa, majsgluten, jäst och delar därav, mineraler, fiskolja, frukto-oligosackarider, sojaolja.
TILLSATSER (per kg): Näringstillsatser: Vitamin A: 19000IE, Vitamin D3: 1000IE, E1 (Järn): 31mg, E2 (Jod): 3,1mg, E4 (Koppar): 10mg, E5 (Mangan): 41mg, E6 (Zink): 122mg, E8 (Selen): 0,05mg, L-karnitin: 100mg - Tekniska tillsatser: Clinoptilolit av sedimentärt ursprung: 10g - Zootekniska tillsatser: Ammoniumklorid: 5g - Konserveringsmedel - Antioxidanter.
GENOMSNITTLIGT ANALYSVÄRDE: Protein: 37 % - Fettinnehåll: 12 % - Råaska: 8,2 % - Växttråd: 6,2 %.

Tycker du att det ser ut att vara bra mat för ett djur som är en renköttätare saknar törstreflexer och är från början ett ökendjur.

[Ragatans Naturande]
0

#35: Får dina katter inte fri tillgång till vatten dagligen?

Fridaaaa
4

#36 Många katter dricker dåligt, spelar ingen roll kring fri tillgång eller inte.
Finns inget positivt med torrfoder för en katt, speciellt inte med spannmål i.

[Ragatans Naturande]
0

#37: Därför rekommenderar jag också vattenskålar på flera platser i hemmet, samt att ge blötmat 2 ggr/dag.

Människor, hästar, hundar och många andra djurarter dricker sällan tillräckligt med vatten heller.

Jag har aldrig gett mina katter rasspecifikt torrfoder, torrfoder för kastrerade katter, torrfoder för innekatter. Utan jag kollar näringsanalys och sammansättning och stirrar mig inte blind på "INNEHÅLLER SPANNMÅL" och gör korstecknet, kör upp ett krucifix i ansiktet på folk, hänger en krans vitlök runt min hals och backar med något vilt i blicken.

Utan återigen… Jag respekterar andras åsikter, så länge deras och mina katter mår bra, har god tandhälsa, bra hull, god pälskvalitet, energi och muskler.

Jag ber om ursäkt, om det inte passar alla.

• Redigerat 2022-08-28 19:06 av [Ragatans Naturande]
Fridaaaa
2

#38 Bättre att bara ge blötmat och/eller mush än att ge torrfoder.

Det med torrfoder är FAKTA och inte åsikter dock. Forskning.
Katter är dessutom renodlade köttätare.

[Ragatans Naturande]
1

#39: Förutom att borsta tänderna på sina katter, är det bra att ge dem tillgång till torrfoder (OCH FÄRSKT VATTEN DAGLIGEN) för att främja god mun- och tandhälsa. Det finns det också forskning på.

Återigen, jag respekterar andras åsikter än mina.

• Redigerat 2022-08-28 19:22 av [Ragatans Naturande]
Catlady91
0

#40: jag håller med. Jag har pratat med flertalet veterinärer, och alla säger samma sak. Torrfoder hjälper katten rengöra tänderna.

Alla katter äter dessutom inte blötmat. Min katt VÄGRAR blötmat i alla former. Men hon dricker däremot bra. Jag har frågat veterinärer mod et är dåligt att hon enbart äter torrfoder, och det är det absolut inte så länge hon dricker bra.

Lämnade in en katt för borttagning av tänder, och jag frågade då om jag skulle ge blötmat. Fick ett stort nej.
”Så länge katter äter torrfoder, så ge den torrfoder”

Så nja, det där med att man måste ge katten blötmat är fel.

Fridaaaa
2

#41 Veterinärer kan sällan kring kost, ingår minimalt i deras utbildning
torrfoder hjälper INTE för tänderna, det gör endast råa ben, tandborstning och segt kött.

De flesta katter äter blötmat, speciellt om man vänjer dem från start. Många gör fel vid invänjning också. But still, även om det råkar vara enskilda fall där katten vägrar blötmat, är fortfarande torrfoder inte hälsosamt.

Catlady91
1

#42: förlåt men fel igen..
Självklart lär veterinärer sig om foder under sin utbildning. Och jag har frågat 5-6 veterinärer och de säger alla samma sak.
Så länge katten dricker bra, så gör det inget om den inte äter blötmat. Det är bara bra.

Precis som när katten tuggar bort kött från sitt bytes ben, rengör den tänderna när den äter torrfoder.
Det är såklart inte så att de får rena tänder av enbart torrfoder, man måste ju såklart borsta tänderna också. Så är det med hundar också.

Men blötmat är inget måste alls.

Jag frågade till och med en magspecialist som undersökte min Mysan, som var väldigt hård i magen. Jag sa att hon vägrar blötmat, och frågade om det var ett problem.
Det var inga problem alls, hon hade själv en katt som vägrade blötmat.
Det tips jag fick var att testa blöta upp torrfodret lite. Jag testade, men det gick inte. När samma veterinär ringde en vecka senare, så sa jag att hon vägrade äta maten om den var uppblött. Det gjorde absolut inget, så länge jag hade koll på att hon drack bra.
Detta sa alltså en veterinär som studerat extra på just mag-och tarm. Har hon också fel då?

Fridaaaa
2

#43 Som jag skrev: Det är MINIMALT de lär sig om foder, och ja det är FAKTA.
De får resterande sen genom royal och hills, vilket säger en hel del.

Nej det går inte att jämföra torrfoder och råa ben. Torrfoder är för påröst och riskerar istället att lägga sig som belägg på tänderna. Det är inget som rengör tänderna.

Ja hon har fel som påstår att katter inte behöver blötmat.
Torrfoder är en vanlig orsak till magproblem, men även njurproblem, tandproblem och diabetes.

Catlady91
2

#44: oj, en mag- och tarmspecialist har fel angående kattens mage! Då kanske jag ska gå till en annan veterinär..

Om du haft min katt, som totalt vägrar blötmat, vad hade du gjort då?

Fridaaaa
2

#45 Skrev att hon hade fel ang KOSTEN. De är oftast duktiga på sjukdomarna men inte kring kosten, beroende på inrikning de gått.

Catlady91
2

#46: så hon kan inte kost, om hon studerat till att bli specialist inom mage och tarm på katter? Har inte det lite att göra med kosten?

Fridaaaa
3

#47 En veterinär som påstår att torrfoder är bra för tänderna och mage/tarmar = inte påläst nej. Sedan att om katten har en SJUKDOM att den kan kräva specialkost, det är en annan femma men även de torrfodersorterna är inte bra för tänder mm och tyvärr ofta spannmål

Catlady91
3

#48: jag tror jag avslutar min diskussion med dig nu, för jag känner att vi inte leder någon vart..

Jag står kvar vid åsikt, och undrar fortfarande vad du hade gjort om du varit Mysans ägare.
Hade du tvingat i henne blötmat?

Uppkatten
2

Jag blir väldigt nyfiken på vilken forskning som visar att torrfoder är bra för katters tänder? Lär mig! 😊

[Ragatans Naturande]
1

#50: Kan man googla allt annat för att bevisa att man har rätt och alla andra har fel, så kan man lära sig saker och ting genom att googla också, eller ringa en veterinär med specialtandläkarkompetens. Det är gratis med veterinärrådgivning.

Med vänliga hälsningar

• Redigerat 2022-08-28 22:01 av [Ragatans Naturande]
Uppkatten
4

Jag har förstås googlat på detta många gånger över åren men inte hittat någon seriös forskning som stöder teorin. Därför är det väldigt spännande när det kommer ny forskning, och då vill jag få ta del av den och kunna värdera den. Därför är jag intresserad av källor. "Min" veterinärmottagning rekommenderar blötmat.

Uppkatten
4

Själva grejen är ju att katter ofta inte tuggar sitt torrfoder utan sväljer bitarna hela (vilket ofta syns tydligt om katten spyr). Därför blir det ingen mekanisk rengöring för att katten "tuggar torrfoder". Fast för flera år sedan pratade man om att det var bra för tänderna, och en del fodertillverkare stoppade i ingredienser i fodret som påstods vara bra för tänderna. Men sedan backade många kunniga och sa att effekten på tänderna nog var minimal. Så har det svängt igen så vore det spännande att veta.

Uppkatten
4

Det som brukar rekommenderas i dagsläget är att man borstar tänderna regelbundet på sin katt, och att veterinären då och då rengör tänderna, kollar tandköttet, åtgärdar ev. TR-tänder o s.v.

Kort sagt: det är tandborstning och tandläkarbesök som gäller. Precis som för oss människor.

Även om jag själv log bistert förra veckan när det i hemgångsråden för min skyggis stod att hon skulle borsta tänderna… Det är helt enkelt inte möjligt på en skyggis.

Men går man in på de olika djursjukhusens hemsidor så finns ofta beskrivet hur man tränar sin kattunge/katt så den accepterar tandborstning.

Uppkatten
5

#36 Det hjälper dessvärre inte med fri tillgång till vatten mär det gäller en djurart med dålig törstreflex.

Äldre människor kan också ha svårt att känna törst. De dricker inte mer för att det finns vatten i kranen.

Uppkatten
4

Och nu kollade jag en artikel från ett av landets största djursjukhus, och där står det att inte ens VOHC foder räcker för en bra tandhälsan, utan att det är tandborstning som gäller.

Flera andra djursjukhus kommenterar ö.h.t. inte torrfoder på sina hemsidor vad jag kan se, utan skriver enbart om tandborstning.

Flera andra källor säger att det finns inga mirakelmedel, tandborstning är nödvändig.

En källa uppger att det inte finns några studier som visar att råa ben förbättrar tandhälsan.

I en studie på hundar fanns ingen skillnad i tandhälsa beroende på om hunden åt blötfoder eller torrfoder. Men min gissning är att hundars tänder skiljer sig så pass från katters att man inte kan översätta resultatet rätt av.

O.s.v.

Uppkatten
4

Finns även foder som rent kemiskt ska förbättra tandhälsan, men fortfarande verkar effekten vara tveksam.

Ska jag summera nattens googlande så uppfattar jag i skrivande stund att man ska välja det foder som gynnar hela kattens kropp bäst, och komplettera det med daglig tandborstning.

Därmed avslutar jag nattens googlande.

Uppkatten
2

Det stämmer f.ö. enligt min veterinärkompis att undervisningen om vad katter bör äta har varit väldigt bristfällig inom veterinärutbildningen. Hur det ser ut idag vet jag inte. Men veterinärer har ju ett stort eget intresse att läsa och lära, och många har själva katter. Så kunskapsinlärningen begränsas ju inte till någon enstaka kurs på utbildningen. Man vidareutbildar sig och uppdaterar sina kunskaper vart eftersom.

Många som "hatar" torrfoder hänvisar ju f.ö. till en artikel som skrevs just av en veterinär för många år sedan (som var negativ till torrfoder). Jag vill minnas att veterinären var specialiserad ffa på häst. Så - man kan läsa o lära o dra egna slutsatser även utanför utbildningen. Notera att jag inte tar ställning till huruvida hästveterinären hade rätt, då jag tycker att denne antyder och spekulerar mycket, medan det vore önskvärt med mer data.

• Redigerat 2022-08-29 05:20 av Uppkatten
Uppkatten
3

Och nej, jag hittade ingen ny kunskap om katters tandhälsa trots sökningar i flera större foskningsdatabaser. Så har det kommit ny forskning så vill jag fortfarande gärna få tips på källor

MonicaLagerquist
5

Varför tror du att mina katter inte har fri tillgång till färsk vatten?