Ortopediska matskålar
Just nu är det massor av reklam på FB för ortopediska matskålar. Sådana behöver katterna för att inte kräkas hävdas det i reklamen. Man missar att berätta att katter i naturen inte har behov av ortopediska matskålar. Har man en katt som kräks ofta bör man i första hand utreda om det är fel på katten eller på maten. Inte springa iväg och köpa en annan matskål.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Vad är det ens?
Köpte denna till min brors katt och den blev uppskattad som vattenskål.
Hon behöver en som matskål också. Eftersom hon för svårt att få upp maten och äter mer med hakan som slår i. Det kan leda till problem enligt många. Kommer inte ihåg vad det heter. Denna är inte lika lutad som de vanliga ortopediska.
Mvh
Mig
När en katt måste ha tratt brukar jag fixa egna upphöjda matskålar så att tratten inte krockar med golvet när katten försöker äta. Jag brukar ställa skålen på en uppochnedvänd skål och då kan jag tänka mig att ortopedisk matskål skulle funka minst lika bra, kanske t.o.m. bättre om matskålen dessutom är lite lutad.
Annars tycker jag nog att de är onödiga i de allra flesta fall.
Sajtvärd Katter iFokus
Katt med tratt. Jag fick lära mig på katthemmet att smala skålar är bäst, och att man fyller skålen full om man serverar torrfoder (ja, kanske inte till katter som hetsäter då). Då blir det lättare för katten att äta, och eftersom skålen var full från början får man en bra överblick över huruvida katten får i sig mat eller inte. Jag har själv provat det på katt på katthemmet och det fungerade över förväntan bra.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#4 Ja, skålen får inte vara för bred/vid om katten har tratt, men den får inte heller vara för låg för då blir det tvärstopp när trattkanten krockar med golvet.
Sajtvärd Katter iFokus
Vore kanske en bättre affärsid'e att sälja "katt-med-tratt-skålar" än "anti-kräk-matskålar"…? 😊
Min katt har haft problem med kräkningar, och jag frågade en veterinär förra året om en sådan skål skulle hjälpa. Och det trodde hon absolut.
Så jag köpte en sån skål, och kräkningarna blev mindre.
När hon däremot äter från en vanlig skål, eller ligger och äter när hon är i buren, så har hon en tendens att kräkas.
Det kanske inte är så i naturen, men jag har sett på min katt att det hjälper. Även på en äldre katt jag var jourhem åt ett tag.
Kanske inte funkar för alla, men för oss funkar det 😊
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Det viktiga är att försöka ta reda på varför katten kräks. Inte att byta matskål.
Har man en katt som kräks ofta så behöver man göra precis som du gjorde: diskutera katten med sin veterinär.
Katter som kräks ofta kan t.ex. ha problem med sina njurar (vilket är relativt vanligt hos katter från kanske 10 års ålder och uppåt (de kan få problem med njurarna tidigare också).
Har man varit hos veterinären, har koll på att katten står på ett lämpligt foder o.s.v. ja - då är det väl inget problem om man vill testa olika typer av matskålar, miljöförändringar etc.
Att katten kräks då och då får man nog räkna med, t.ex. om de får i sig mycket päls, gräs o.s.v. Men kräks katten t.ex. till synes omotiverat, exempelvis flera gånger per vecka så är det dags att rådfråga sin veterinär.
- Redigerat 2022-08-15 09:44 av Uppkatten
#8: precis, att byta matskål är ingen lösning. Mna måste ju ta reda på varför de kräks.
Jag har gjort utredning på Mysan nu, och ingen vet väl fortfarande varför hon har magproblem. Men det verkar löst nu, då hon verkar må mycket bättre. Hon kräks mest hos pappa nu, när hon ätit gräs.
Vi bytte foder, och då började hon genast må bättre 😊
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Allt går att sälja med mördande reklam.
#10: Så sant! 😀