Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsakosthållning
Läst 219 ggr
Dytmer
0

Katt med IBD

Hej

Jag håller på att gå sönder av oro för vår 13 år gamla katt, för att göra en lång historia kort så insjuknade han med kräkningar och blodiga/slemmiga diarréer i mitten på maj. Han åt massor av gräs ute så trodde han fått i sig något olämpligt. Han blev inlagd och fick dropp i ett dygn, ett ultraljud gjordes och han fick diagnosen misstänkt IBD utlöst av foderallergi. Alla andra blodprover såg bra ut. Han ställdes på kortison + allergidiet och blev att må bättre (men åt fortfarandemassorav gräs), vi valde att fasa ut kortisonet (grönt ljus från veterinären) efter återbesöket då han åt sitt allergifoder med god aptit och gått upp i vikt. I samma veva så dog vår andra katt av plötslig hjärtsvikt, vet inte om det har någon betydelse.

Han var symtomfri i ca en vecka efter vi fasat ut kortisonet, veterinären ville inte sätta in kortison igen utan ett till veterinärbesök. Han hade skov med magsmärtor och bajsade ut korvar med både gräs och hår. Fick en tid den 25/8 men jag åkte in med honom akut i måndags då han gick ner så mycket i vikt. Inga prover togs och från och med i måndags äter han kortison, han började äta sitt allergifoder igen (rc hypoallergenic) och verkade må bättre och bajset började se bättre ut. Tills igår, han spydde och spydde och bajsar blod/slem. Han är jättehungrig men när vi ställer fram han allergifoder så nosar han bara på det.

Han är kollad och har inga parasiter (inkl giardia)

Nån som kan ge mig något bra tips eller bara en solskenshistoria? Känns som att jag ger upp snart 😔

Kattpatrullen
2

Först - så ledsen för er skull och jag hoppas verkligen att det vänder för er katt. ❤️

En av våra hade en del problem med magen efter en tid med annat strul och en operation, blodiga diarréer och kräkningar (men inte så frekventa). Han var inte lika illa däran som er stackare för hans allmäntillstånd var ganska gott trots detta.

Veterinären hittade ingen orsak till problemen (men sa att hans organ såg "inflammerade" ut - vid operationen så öppnade de buken dock utan att ta några vävnadsprover). Man misstänkte därför IBD, antingen akut eller kronisk. Min grabb äter våtfoder, men det finns även torrfoder.

Jag sökte tips och råd i samband med detta och blev rekommenderad Royal Canin gastrointestinal (samt några andra foder). När jag växlade över honom till RC gastro blev det snabbt mycket bättre med magen och har varit sedan dess.

Det finns även kosttillskott man kan prova, vissa "enklare" som t.ex. psylliumfrön och andra som man får beställa via t.ex. hälsokost. Vill du testa något av detta hade jag rekommenderat att göra det i samråd med veterinär.

Om du är bekväm med engelska kan du läsa mer här:

https://www.vet.cornell.edu/departments-centers-and-institutes/cornell-feline-health-center/health-information/feline-health-topics/inflammatory-bowel-disease#:~:text=The%20addition%20of%20soluble%20fiber,deficient%20in%20these%20B%20vitamins.&text=IBD%20can%20often%20be%20controlled,cats%20are%20healthy%20and%20comfortable.

https://www.rawfeedingforibdcats.org/meds--supplements.html

Vi håller tassar och tummar!

Feline inflammatory bowel disease (IBD) is not a single disease, but rather a group of chronic gastrointestinal disorders caused by an infiltration of inflammatory cells into the walls of a cat's gastrointestinal tract. The infiltration of cells thickens the wall of the gastrointestinal tract and disrupts the intestine's ability to function properly. Cats of any age can be
Dytmer
0

#1: Tack snälla ❤️ Har läst lite och ska läsa lite till 🤗

Dytmer
0

#0: Lägger till lite som vi provat hittills:

CBD-olja, förbättrade hans mående och aptit men han fortsatte kräkas skum/vatten och bajsa blod. Gav ca 3 mg morgon och kväll i flera veckor.

L-glutamin, hann bara ge honom det 2 ggr och sen fick han vattnig diarrée. Vet inte om det var glutaminet men vågade inte ge det igen.

Fortiflora åt han länge med liten eller ingen skillnad.

Canicur, liten effekt ibland. Hände även att han spydde upp det direkt.

Diarsanyl, han slutade bajsa blod men ingen effekt på diarrén eller kräkningarna.

Rc gastro intestinal, tycker inte om det

Känguru, tycker inte om det

Kanin, tycker om det ibland

Häst, tycker inte om det

Färskfoder, tycker inte om det

Nötfärs (tillagad och rå), tycker inte om det

Probipet (pro/prebiotika för katter, fermenterat vetekli), det ville han äta men han spydde upp det igen

Sivomixx som innehåller massor med olika mjölksyrabakterier. Liten eller ingen effekt.

Han äter b-vitamin varje dag.

Har säkert glömt något men det känns som att vi provat allt. Just nu äter han med god aptit men det är som en bergochdal-bana..

Kattpatrullen
0

Ett problem är ju att det ofta tar ett tag att se förändringar i kost och/eller kosttillskott. Det är svårt att ge det tid när kisse inte mår bra, lätt att bli desperat och testa många olika grejer.

Skönt att höra att han äter i alla fall, det är ju viktigt av flera anledningar.

Två av de kosttillskott som i grupper där jag läst anses vara mest effektiva är rödalmsbark (slippery elm bark) och ett jästtillskott som är saccharomyces boulardii (en typ av probiotika).

Jag har inte testat rödalmsbark men har testat s boulardii. Det senare dock endast under kort tid och jag vet inte om det direkt hade någon effekt då vår kille blev bättre snabbt av rc gastro.

Det finns ju också andra typer av gastromat du skulle kunna testa. Plus att Ziwipeak har fått väldigt bra feedback av vissa som har IBD-katter men jag vet inte om den säljs i Sverige.

Dytmer
0

#4: Har för mig att jag svarat dig men tydligen inte 🤔 Tack för tipsen iallafall ❤️ Vi kämpar på men det går ett steg framåt och två bakåt, han ska till veterinären på måndag och munsaneras samt dra ut en tand. Är så orolig för om han kommer återhämta sig efter ingreppet men det måste göras 😔

jenn84
0

Det är ju några månader sedan du skrev men jag har också en katt med IBD. Jag kan varmt rekommendera gruppen IBDkitties på Fb om du har det. Jag har märkt att det finns ytterst lite kunskap om IBD bland veterinärer här i Sverige och även på nätet är det tunt med information. Som jag förstått det i den gruppen så är det svårt att få katterna bra på bara foder och kortison och oftast blir de inte helt bra utan de får skov. Funkar inte det veterinärerna vill prova från början så ge inte upp. Det är ju kroniskt och svårt att få bukt på. Vi har snart hållt på i ett år och testat och misslyckats.

Min katt har kräkningar som huvudsakligt symtom och han står på två mediciner för illamående och kräkningar (Cerenia och Ondansetron), dessa går att ge under lång tid (något som de flesta veterinärer här tyvärr inte tror men vi prickade rätt till slut). Viktigt att även behandla symtomen och inte bara inflammationen!! Min vägrar alla specialfoder och tål inte några högre doser av kortison då han blir illamående och långtidssockret höjdes för mkt. Nu ska vi börja ge Leukeran (cellgifter) då han har antingen svår IBD eller låggradigt lymfom.

Lycka till!

• Redigerat 2023-01-02 12:20 av jenn84
jenn84
0

Leukeran fungerar väldigt bra på många katter med IBD även utan misstanke om lymfom eller om IBD inte är svår. Värt att fråga veterinär om i fall kortison inte hjälper!

Dytmer
3

#6: Tack för ditt svar ❤️ Martigan fick somna in för några veckor sedan då det visade sig att han inte kunde producera röda blodkroppar längre, han tynade bort framför våra ögon och vi ville inte utsätta honom för ryggmärgsprov och blodtransfusion. Önskar dig all lycka till med din kissemiss ❤️❤️❤️

Vixxen
2

Beklagar sorgen.🌹

Dytmer
0

#9: Tack 🙏