Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 149 ggr
silverfiisk
0

Introducera ny kattunge

Jag har en kastrerad hankatt på två år som hittills har varit ensam. Nu har vi skaffat en kattunge som vi hämtade idag.
Lät katterna titta och lukta på varandra genom galler, vilket gick bra. Sedan lät vi dom vara lösa i samma rum, vilket också gick bra.
Grejen är att stora katten trycker ner och biter kattungen så att den piper. Tror inte att han biter hårt. Kattungen springer efter och slår på stora katten med tassen, och när stora katten slår tillbaka så fräser kattungen.
Är detta normalt? Behöver man vara orolig när stora katten trycker ner kattungen? Hur hanterar jag detta på bästa sätt?
Vet inte riktigt om dom leker eller om det kommer bli bråk.

Maria
4

Det låter helst normalt tycker jag.🙂

/Maria

OberonsMatte
2

Din stora katt verkar ha insett på en gång att kattungen inte utgjorde något hot, så han tyckte direkt att det var läge för lek. Det är storleksskillnaden som gör att det ser lite brutalt ut och kanske blev han även lite överexalterad över sin nya kompis.

Kattungar är så omogna att de vanligtvis inte är lika känsliga för nya bekantskaper, men lite skrämmande kan det dock vara när en främmande vuxen katt "låtsasslåss" och de känner sig trängda. Att kattungen fräser då kan vara uttryck för det, men kan också vara en del av leken.

Om kattungen känner sig rädd på riktigt eller inte märker man genom att observera hur kattungen förhåller sig till den vuxna katten i övrigt och efter att kattungen har sagt ifrån. En rädd kattunge undviker den stora katten, medan en orädd kattunge ger sig in i leken igen eller riktar obekymrat uppmärksamheten mot något annat så fort den kommit ur den trängda situationen.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-07-29 11:36 av OberonsMatte
silverfiisk
3

#1 Tack, vad skönt att höra!

#2 Tack för ditt svar. Kattungen håller sig gärna lite gömd där stora katten inte får plats, till exempel under soffan. Men han slår på stora katten med tassen och springer efter honom ibland, så jag upplever inte att han är rädd.

MonicaLagerquist
4

Det låter som om de kommer att ha mycket roligt tillsammans

Stolt ägare till tre La permer

silverfiisk
0

Gör man bäst i att låta katterna ”göra upp” själva eller ska man gå emellan och avbryta? Ser så hemskt ut när stora katten trycker ner kattungen så den skriker

MonicaLagerquist
0

Om den stora katten släpper och om den lilla katten vill leka låter man dem hållas

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
3

#5 Om du upplever att den stora katten blir lite för exalterad och hårdhänt kan du avbryta genom att avleda, men viktigt då att du gör det neutralt och lugnt. Den stora katten är varken dum eller elak - han leker och är ovan vid att ha en liten kompis att leka med. Hade han velat kattungen illa skulle kattungen redan ha varit skadad.

Oavsett om kattungen skriker av rädsla eller av ren frustration över underläget/att sitta fast så är det jätteviktigt att du inte tillför energi i situationen som även kattungen kan skrämmas av och som kan leda till att katterna blir ännu mer rädda för varandra.

Sajtvärd Katter iFokus