Katt fastklämd på tredje våningen!
Det kan inte varnas nog ofta för den den här typen av fönster som kan ge livshotande klämskador när katten fastnar och blir hängande i vinkeln. I det här fallet gick det bra tack vare snabbt ingripande från allmänhet och räddningstjänst.
"Vid ett-tiden fick SOS ett larm om att en liten katt sitter fastklämd på tredje våningen av ett hyreshus i Halmstad.
– Grannarna hörde katten skrika och ringde på hjälp, berättar räddningstjänstens inre befäl Thomas Andersson".
Sajtvärd Katter iFokus
Det där är jätteläskigt. Men som jag förstått det så finns det speciella skydd som man kan montera fast för att - i alla fall i viss utsträckning - förhindra den här typen av olyckor…?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 Ja, t.ex. här kan man köpa sådana skydd:
https://www.bitiba.se/shop/kattillbehor/kattluckor_balkongnat/fonster_skydd
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har såna fönster,mina öppnar sig däremot inte lika långt inåt 😅
Har faktiskt köpt och monterat fönsterskydd efter att katten körde akrobatik med balansering på gardinstång över det fönstret några veckor efter hon flyttat in 🤦🏼♀️
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
- Redigerat 2022-07-27 12:46 av Nephi
Jag begriper faktiskt inte kattägare, som tror att det är ofarligt att ha vädringsfönster, vippfönster o annat på "glänt" (det där kommer katten ju aldrig igenom)… Men det är ju just vad de gör, kan de bara klämma ut nos och huvud så kan de klämma igenom sig själva. De är "gummikatter", som kan forma sig precis som barbafamiljen och precis som de vill. Det har man ju mängder med exempel på youtube, pinterest, sociala medier i övrigt på foton där de klämmer sig ner i glasdamejeanner, miniskålar, glas, ölsejdlar och farao vet vad.
Jag hade hemstäd här för ett par veckor sedan en pensionär, som jobbar extra och hon tänkte ställa upp altandörren… MITT I STAN, där jag har en 7 månaders kattunge i lägenheten.
Man blir mörkrädd… när städbolaget också säger att det känns ovant att ha lägenhetsinnehavaren hemma, då de oftast städar när lägenhetsinnehavaren är ute, eller på jobbet…
"Näver sa en bäver", att städbolag, hyresvärden eller någon får gå in med egen nyckel. Jag SKA vara hemma.
- Redigerat 2022-07-27 14:09 av [Ragatans Naturande]

Vi har såna fönster.
När jag hade min första raskatt lyckades han smita in i vårt kattfria sovrum och hoppa upp på ett vidöppet fönster.
Jag såg från ett annat rum att han satt där då jag rusade dit och plockade ner honom.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Men gud vad ont det måste ha gjort! Och läskigt! Stackars katt! 😢
Jag tilltar alltid säkerhetsåtgärder när jag öppnar fönster.
Ska det vädras, så finns det skyddsgaller som är byggda av mig och pappa och sätta fast säkert.
Ska det putsas fönster, så går katten vara i ett annat rum.
Skulle ju vara förfärligt om Mysan ramlade ut och skadades pga min oförsiktighet!
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
#4 När jag städar på landet, så frågar jag alltid kunderna om katterna får gå ut. Får de det så agerar jag snällt dörröppnare åt dem.
Bor kunden i stan, så släpper jag definitivt inte ut några katter!
Jag öppnar aldrig fönster hos kunder som har djur eller som inte själva öppnar dem eller godkänner i förväg att jag öppnar dem. Det finns ju t ex folk med rejäl pollenallergi!
Och vadå konstigt att kunden är hemma? Drygt 50% av mina kunder är hemma som standard. Framförallt äldre som vill ha städhjälp lika mycket för det sociala som för den faktiska hjälpen. Det är ju faktiskt kundernas hem och det är de som betalar!
Och gällande mina egna katter. Vi bor på landet och har två öppningsbara fönster. Vi har två utekatter och en kattunge. När hon kom hit, så fixade vi ett kattsäkert skydd till fönstret, med hål för slangen till AC. Och vi stänger självklart fönstret när vi inte är hemma.
Och fönstret på bilden, är ju rent livsfarligt att lämna sådär om man har katt! Tänker inte folk!?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#7: Nu när jag har kommunal hemvård, men valt att få privat städ, genom kommunen ifrågasätts det inte lika mycket.
Men när jag inte behövde hemvården, utan bara tog städ på RUT, så var det visst gnäll om att de inte var vana att kunden var hemma.
Men som du säger, för mig är ju 14-dagars städet det bästa sociala samvaron jag får… då jag inte har så många vänner, utan de 12 minuter jag har på morgonen, strumpor på, sängbäddning och eventuellt ut med sopor och kvällsbesök 8 minuter med strumpavdragning och sänguppbäddning som är höjdpunkterna på dagen. 14--dagarsstädet och tvätt är ju 3.5 timme så vi hinner babbla en hel del.
Annars får jag snällt ringa till de vänner jag hjälpte i 30 år med hästar, katter, blomvattning, barnvakt occh allt vad det nu var när de var sjuka, på semester eller annat… och jag får ta permobilen eller färdtjänsten och åka till mina vänner och hälsa på, för de har aldrig tid att ta omvägen hem till mig, för att de ska hinna få ihop sitt livspussel…
De jag träffar förutom katten är djuraffären där jag köper fisk-- och kattgrejer, mor och far typ… och så om man kan slänga käft med den obekante, ensamme grannen vid bordet bredvid, på ett fik, utan att de ser ut som om jag är ett psykfall, för att jag råkar säga något vänligt och intresserat. Ja, och så är jag ledamot i fritidsnämnden i Örebro, så det är två byråkratiska möten där man träffar lite folk där också, men då har man ju annat att ta upp och diskutera.
- Redigerat 2022-07-27 18:46 av [Ragatans Naturande]
#8 Jag tycker att det är en väldigt dålig inställning att gnälla på att kunderna är hemma!
Jag tycker personligen att äldre kunder är jätteroliga! De är ju trevliga att prata med och lätta att ha att göra med. Jag brukar dessutom se till att jag inte behöver stressa därifrån, för man får hjälpa till med så mycket som ger en variation i arbetsdagen. T ex leta upp ett telefonnummer, kolla vilket mobilabonnemang som är billigast, hjälpa till att läsa sms, diska eller ringa rörmokaren.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik