Katter iFokus

Katter

Etiketterallmänt-kattpratbeteende
Läst 170 ggr
Calcifer
0

Svettas inte katter?

Kanske verkar som ett flummigt inlägg, men ska ge lite bakgrund.

Jag har två huskatter. Elrond är korthårig och väldigt blyg av sig och sover sällan i sängen. Nox är långhårig och skulle väl krypa in och sova under skinnet på en om han kunde.

Vi hade ju värmebölja för inte så länge sedan, och min lägenhet ligger så att är det 30 grader ute så är det 30 grader inne. Elrond låg där han låg, precis som vanligt. Men Nox ville verkligen sova med mig i sängen. Även de gånger jag vaknade och fick putta bort honom och hade en blöt fläck där han legat.

Jag kan alltså inte göra annat än att fundera kring att katter kanske inte svettas som vi gör? NU har jag en fläkt, men i början av värmen hade jag inte det och blev som sagt helt fuktig där han legat.

Är det mer för att han trivs att sova med mig eller är det för att han inte svettas som vi människor gör?

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Pilspets
1

Jo,genom trampdynorna..Länk.

Syntium
0

Vad jag vet så har katter lite svårt att hålla temperaturen själva, därför gillar de värme, ligga i solen osv. Men de svettas genom trampdynorna också. Händer även när de är rädda och oroliga. Tog en katt till veterinären en gång, hans trampdynor blev jättefuktiga.

"I'm too old for this shit."

Calcifer
0

I badrummet ligger en kylmatta, men det är bara Elrond som använder den. Nox genuint ligger antingen i solen i fönstret eller i sängen med mig. Även när jag försökt få honom att inte ligga hos mig.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Mindy89
0

#0: jo dom svettas via tramdynorna..jag har fläkt i sovrummet o min kattunge har inget emot det