Katter iFokus

Katter

Läst 233 ggr
hedvig.ssj
1

kattdrömen krossas?

Hallå! Jag och hela min familj drömmer om att ha en katt speciellt en maine coon, vilken katt som helst funkar dock men problemet är att ingen jobbar hemifrån eller har skola hemifrån. Om vi skaffar en katt så kommer vi dock den första tiden fixa så att någon alltid är hemma med katten. Vi har funderat på en katt som kan vara ute mycket men tror att nästan 9timmar är för mycket att lämna ett djur ensamt. vissa av våra vänner säger dock att de brukar göra så med deras katter. Kanske ska man ha fler katter de kan leka under dagen? Vi behöver iallafall hjälp med om det är rätt att göra detta och isåfall hur sa man göra det bäst för katten?

Uppkatten
5

Personligen så tycker jag att 9 timmar är för lång tid för en kattunge att vara ensam. Även om man har två kattungar så tycker jag att det är lång tid.

Förutom 9 timmars "jobb-tid" så försvinner ju många människor dessutom iväg och tränar, går på bio eller har andra aktiviteter på sin fritid.

Och när de väl kommer hem och vill sova - ja, då är kattungarna som mest aktiva och vill leka, gosa och springa runt i galna race runt bostaden (vilket ofta pågår nattetid).

Men - visst finns det många som jobbar heltid som tycker att de har någon slags "rättighet" att skaffa katt.

Många katter sover ju också mycket dagtid.

Vad jag förstår så skulle det i så fall sannolikt få bli torrfoder-kattungar (då blötmat inte kan stå framme under dagen), och det tycker jag inte heller är särskilt optimalt.

Om katten "ska vara ute mycket" så måste ni först fundera över om bostadsområdet alls är lämpligt för utekatter. Sedan så bör man inte släppa ut katter på egen tass om de inte är åtminstone ett år gamla först, och även då måste ni vara med katten ute den första tiden, t.ex. gå på regelbundna koppelpromenader. Man kan inte bara köpa t.ex. en kattunge och släppa ut den, och en del katter vill inte vara ute.

Hade ni tänkt ha kattlucka…? För snart är det höstregn, vinter, och en kylig vår… följt av en het sommar. Katten måste kunna komma in och få skydd mot väder och vind, samt få tillgång till foder och vatten…

Kan ni jobba "i skift" så att det oftare finns någon hemma? Räkna också på hur mycket ensamtid katten faktiskt får, baserat på hur mycket ni är hemifrån på fritiden.

Hur löser ni det t.ex. på semestrar? Finns kattvakt? Det är många frågor att fundera igenom innan man tar på sig ansvaret för en katt, och en katt kan leva 15-20 år (det är alltså den tiden man måste planera utifrån).

Är det kattunge ni är intresserade av så bör ni hellre ta två, då vi människor har svårt att ge en kattunge den stimulans som en kattunge behöver.

Det är också viktigt att ni inte stöder oseriös uppfödning: antingen köper man katt med stamtavla från seriös uppfödning, eller så vänder man sig till ett katthem. Tänker jag.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
3

Jag tycker inte att det är anmärkningsvärt att en kattägare arbetar heltid, men det viktiga är hur mycket övrig tid som tillbringas i hemmet. Det ska inte vara så att kattägaren även har sin fritid uppbokad på olika aktiviteter och fritidsintressen så att tiden hemma i stort sett bara består av sovtid. Då finns det stor risk för att katten snart behöver omplaceras p.g.a. "tidsbrist", så det gäller att redan före ett ev. kattköp känna sig själv och sina prioriteringar.

Väljer man en kattunge/ungkatt bör man ha två katter anser jag och inför ett kattköp bör man alltid planera så att man har tid att vara hemma första tiden.

Utevistelse bör under lång tid enbart ske under kontrollerade former och bör aldrig ske p.g.a. tidsbrist. Det finns alldeles för många kattägare som släpper ut alldeles för unga katter helt fritt i olämplig utomhusmiljö. Om katten överlever är risken stor att det blir en katt som vänjs vid att vara hemifrån dygn, dagar och ibland veckor i taget… och då kan man fråga sig vad vitsen med kattägandet egentligen var.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-07-10 10:43 av OberonsMatte
Sindri
2

Jag har ingen egen katt, men har flera barn som har egna katter, många av mina grannar har egna katter och jag anser följande.

1) Jag skulle inte råda någon att skaffa en katt som skall vara utekatt - jag blir mer och mer emot det. Den enda gången det är försvarligt är om man bor på landet, har en stallkatt el dyl. Utekatter löper alldeles för stor risk att fara illa. Trafik, andra katter, andra djur, dumma människor. De kan bli instängda i utrymmen för att man inte märker att de är där - långsamt törsta och svälta ihjäl. Dessutom orsakar katter skada på sin omgivning - de kan använda sandlådor som toaletter, de är också orsak till väldigt många småfåglars död.

2) Katter skall vara två, och de skall ha en spännande och omväxlande innemiljö.
Om man lägger manken till går det säkert att hitta omplaceringskatter som tidigare bott ihop eller som är syskon, eller som man helt enkelt vet att de trivs ihop. Man kan inte bara ta två katter och tro att de skall funka ihop.
Jag skulle inte råda er att skaffa kattungar om ni inte kan ta ledigt i flera månader.

MonicaLagerquist
0

Köp en äldre katt eller två.
De klarar av att vara ensamma längre än en kattunge. Många har ju ledigt över julen så då kan man ju passa på att köpa katt då.

Stolt ägare till tre La permer

hedvig.ssj
0

#4: jo det var vår plan att inte skaffa en kattunge för de behöver mer uppmärksamhet än äldre även om de äldre även behöver o förtjänar mycket uppmärksamhet.