Vilken blötmat ska jag köpa?
Hej.
Nu har jag så gott som tagit beslutet att byta från färskt fruset foder till så kallad blöt mat av den konserverade typen. (Och antagligen dryga ut lite med godis i aktivitetsleksaker så klart 🤫) Jag har dock väldigt dålig koll på vad som finns där ute och skulle vilja ha lite råd. Vad ger ni för blötmat? Sås eller gelé? Något jag ska akta mig för?
När det kommer till prioriteringar ser det ut såhär:
Prio ett: Kattens hälsa. Jag vill ha ett foder med <5 % kolhydrater, en bra protein-fett balans och samtliga näringsämnen
Prio två: Ekonomi. Jag är student, och har inte haft CSN senaste året (får förhoppningsvis csn nu…) så besparingarna är knapra.
Prio tre: jag tycker köttindustrin suger. Hade jag medel och kunskap hade jag köpt lokalproducerat kött och haft egna höns men nu får jag nöja mig med så mycket svenskproducerat och gärna eko det går.
Prio fyra: bekvämlighet. Även om det knappast blir mer omständigt än fryst spelar det mig ingen roll om det bara finns att beställa eller måste blötläggas eller whatever.
Jag har spanat lite och framför allt tittat på Mjau och Bozita. Mjau är ju billigare, men det är mycket suspekt skrivet på deras hemsida angående hur mycket av deras råvaror som kommer från sverige, har någon upplysningar om dem? Är Bozita att lita på?
Har ni några andra tips? Har ni tips på bra blötmatskålar för att katten ska äta långsammare?
Varför vill du byta foder?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.