Vilken blötmat ska jag köpa?
Hej.
Nu har jag så gott som tagit beslutet att byta från färskt fruset foder till så kallad blöt mat av den konserverade typen. (Och antagligen dryga ut lite med godis i aktivitetsleksaker så klart 🤫) Jag har dock väldigt dålig koll på vad som finns där ute och skulle vilja ha lite råd. Vad ger ni för blötmat? Sås eller gelé? Något jag ska akta mig för?
När det kommer till prioriteringar ser det ut såhär:
Prio ett: Kattens hälsa. Jag vill ha ett foder med <5 % kolhydrater, en bra protein-fett balans och samtliga näringsämnen
Prio två: Ekonomi. Jag är student, och har inte haft CSN senaste året (får förhoppningsvis csn nu…) så besparingarna är knapra.
Prio tre: jag tycker köttindustrin suger. Hade jag medel och kunskap hade jag köpt lokalproducerat kött och haft egna höns men nu får jag nöja mig med så mycket svenskproducerat och gärna eko det går.
Prio fyra: bekvämlighet. Även om det knappast blir mer omständigt än fryst spelar det mig ingen roll om det bara finns att beställa eller måste blötläggas eller whatever.
Jag har spanat lite och framför allt tittat på Mjau och Bozita. Mjau är ju billigare, men det är mycket suspekt skrivet på deras hemsida angående hur mycket av deras råvaror som kommer från sverige, har någon upplysningar om dem? Är Bozita att lita på?
Har ni några andra tips? Har ni tips på bra blötmatskålar för att katten ska äta långsammare?
Varför vill du byta foder?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1 Jag är inte utbildad nog för att veta vad som skadar minst: risken för patogener i rått kött eller eventuella konsekvenser av enbart processad mat. Min logik lyder som följer att medan hon var kattunge var behovet av bra nutrition stort och hennes motståndskraft motståndskraft mot patogener likaså. Nu börjar hon bli vuxen och jag känner att den nutritionellt bättre maten inte är värd risken. Jag kommer nog fortsätta ge henne råfoder ibland, och fortsätta med ätbara ben som ett extra speciellt godis, men jag vill övergå till att primärt ge blötmat.
huruvida färsk eller konserverad mat är ”bäst” diskuterar jag gärna, men då i en annan tråd än denna 😊
Mjau brukar vara ett bra val - katter är lite knepiga så oavsett om maten är bra eller inte är det oftast kattens val som gäller.
Mjau finns ju dessutom överallt att köpa.
Mitt förslag är att köpa en mindre burk och prova. Katter kan behöva få tid på sig vid foderbyte så gör det varsamt.
Mjau och Bozita är bra blötfoder.
Mina katter äter både blötfoder och mush.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#3 min katt är tack och lov en allätare och tycker nytt och spännande är bäst, så hon har testat de flesta av både Mjau och Bozitas sortiment och de verkar godkända 👍 (allt utom räkor i alla fall, hon är ingen räk-tjej)
#5: Det kan inte vara så att du har en katt - är du säker på att det inte är ngt annat djur du fått?
En katt som inte gillar räkor är inte en katt.
Ps. Det kan ha varit dåliga räkor säger min kisse - prova färska eller frusna hälsar hon. Ds.
Om mina katter tålde och ville äta vilken blötmat som helst skulle jag köpa Mjau eller Bozita i tetraförpackning. De kostar ca 30-40 kr/kg.
Lotus är allergisk och får spannmålsfri monoproteinblötmat (Monster) i portionspåsar som kostar 190 kr/kg som mest… förutsatt att man köper flerpack.
Sajtvärd Katter iFokus
#6 hahaha, jomen jag känner samma! Gjorde en så fin ”tårta” till hennes födelsedag, och på toppen la jag en sån där fin lösvikträka (skalad) hon åt glupskt allt annat, slickade skålen till och med, men räkan tuggade hon tveksamt på några gånger och la sen bort 😂
#7 ja det är galet vad blötmat kostar, det blir garanterat att köpa i bulk! Men med Mjau blir det bara lite dyrare än färskfodret. Jag håller tummarna att flickan inte utvecklar nå allergier, med de priserna skulle hennes mat kosta mer än min… (men det är de ju iofs värda de små djuren)
#8 Det påminner om när jag som nybliven kattägare blev informerad om att alla katter "ääälskar färsk strömming!!" - hela skulle de dessutom vara också eftersom huvudet tydligen var godast. Jag var lite skeptisk men köpte en färsk strömming.
Mina katter var inte bara skeptiska utan blev rädda och sprang och gömde sig när jag gick emot dem med den där strömmingen i handen! 🙀🙀🙀Jag la strömmingen på ett fat vid deras matplats och på morgonen såg jag ETT litet jack efter EN huggtand i den, men i övrigt var den helt orörd. 😅
Sajtvärd Katter iFokus
#10: Jag kan nästan se en katt framför mig som förtvivlat försöker göra ren en hörntand.
I somras fick kissen en uppladdningsbar sprattlande fisk som leksak.
Hon bara tittade på mig och fisken och sedan drog hon.
Gäsp
#11 Ja, men det var väldigt modigt iallafall! 😂
Sajtvärd Katter iFokus
#12 Ja, det är många förhoppningsfulla kattägare som har köpt den där fisken, men jag tror inte att jag hört om någon katt hittills som faktiskt har uppskattat den. Men det blir väldigt roliga filmer när katter försöker ignorera den där galet störande fisken… 😄
Sajtvärd Katter iFokus
Min katt äter mjaus med sås, men bara på påse. Deras burkmat ratas (trots att det är samma sort).
Så även där kan det vara skillnad…
#14: Min katt älskade att leka med den där fisken, men den gick sönder efter 2 dagar. 😒
Vi har mjaus påsar i gelé. Vi kör på gele mest för att sonen tycker det är lättare att få ut ur förpackningen, det är han som sköter maten. I affärerna här är bozita 3ggr så dyr, så vi har kört på mjau. Jag försökte jämföra dem och kom fram till att bozita inte verkade vara 3ggr bättre.
#15 ja jag började kolla lite och det är en hel del skillnader i innehåll tyvärr :/
#17 jo de har ju rätt lika ingredienser ändå, 3 ggr bättre är det knappast.