Katter iFokus

Katter

Läst 231 ggr
[kattmatt45]
0

Svullen tass

Var ute på gården med min kattunge som annars är innekatt då hon gillar att mysa i gräs. Jag gav kopplet till selen till min systerdotter medans jag fixade med maten och bara några minuter senare ser jag att kattungen (Biso) haltar. Hon hade en liten sticka i högra framtassen som jag drog bort men nu har tassen svullnat upp och hon haltar lite. Borde jag vara orolig? Det är min första katt och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Hon är inte hängig och leker och hoppar fortfarande men när hon sitter still håller hon tassen i luften. Kan det vara nåt farligt?

Uppkatten
2

Bi-stick? Ha koll på svullnaden, är det ett bistick så klarar katter det oftast bra och svullnaden går ner inom något dygn. Blir hon allmänpåverkad bör du kontakta veterinär.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

[kattmatt45]
1

#1: Ok, tack så mycket! Ska avvakta tills imorgon och se hur det blir.

OberonsMatte
1

Det var troligen gadden från en geting, humla eller bi som satt kvar. Vid sådana stick brukar tassen svullna upp ganska dramatiskt, men lägger sig ändå relativt snabbt. När det hänt mina katter har tassen återfått normal storlek redan nästa dag. https://www.anicura.se/fakta-och-rad/katt/insektsbett-pa-katt/

Sajtvärd Katter iFokus

Uppkatten
1

Jag hade också en katt som blev stungen i en tass. Benet svullnade upp rejält, men såg ut som vanligt efter ca 12 timmar.

En av mlna nuvarande katter jagade småkryp på balkongen och blev stungen i tungan. Inte helt lätt att plocka bort gadden ur tungan… men det gick trots allt. Den gången kontaktade jag veterinär. Eftersom jag bodde nära flera större veterinärmottagningar/djursjukhuset fick vi avvakta hemma, men jag fick kolla tungan var 10e minut under några timmar. Men det gick bra och hon svullnade just inget. Men jag märkte att hon hade väldigt ont precis efter att hon blivit stumgen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-06-25 08:40 av Uppkatten
Uppkatten
0

Hur går det med din katt? Har svullnaden lagt sig?

MonicaLagerquist
1

Är också nyfiken

Stolt ägare till tre La permer

[kattmatt45]
1

#5: kanske lite konstigt att komma med svar ett halvår senare men allt gick bra haha! svullnaddn gick ner inom 48 timmar och hon mådde bra :)

[kattmatt45]
1

#6: allt gick bra! ursäkta för sent svar (väldigt väldigt väääääldigt sent) men svullnaden gick över och det var inget farligare än så!