Sällskapssjuk
Vi tog över en katt från en granne som inte hade tid med honom pga arbete. Han hade ärvt den efter sin mamma som gått bort. Grannen var osäker på kattens ålder men trodde 14-17 år. Han är kastrerad och öronmärkt med en grönblå färg i ena örat. Äter bra och är snäll, pigg och glad men….här kommer mitt problem. Han ska ha full uppmärksamhet varje vaken stund. Och det är jobbigt. Sätter jag mig ner vid skrivbordet ska han ligga mitt i det jag håller på med, mitt i korsordet, mellan tangentbordet och mig. Sitter jag vid symaskinen ska han ligga på tyget , Går jag på toa följer han med, sitter vid mina fötter och stirrar på mig och går ut när jag spolar. Stänger jag dörren sitter han utanför och väntar. Och självklart ligger han i min säng. Jag älskar verkligen honom men det är jobbigt att nästan aldrig få vara ifred. Finns det någon som har liknande upplevelser och vad gjordes åt "problemet"?
Har också haft en sådan katt. Lösningen var att skaffa en kattkompis till honom. Då blev han inte lika beroende av mig, även om han fortfarande gärna ville vara med mig rätt mycket. Dock inte så mycket att det blev jobbigt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Dock är det många äldre katter som inte vill dela sitt hem med andra katter…
Vad gäller märkningen: om du fuktar örat och lyser med en ficklampa från örats baksida så kan du kanske tyda tatueringen. Sedan kan du kolla i registren om katten är ägarregistrerad och få fram kattens ålder.
Om du vill så kan du skicka uppgifter om idmärkningens siffror o bokstäver, kattens färg o namn via PM så kan jag hjälpa dig att söka i registren.
Att katten är "som ett plåster" kan vara svårt att påverka då det också hör ihop med hans personlighetstyp, tänker jag. Min ena katt är något av ett plåster, men det varierar lite i intensitet över tid.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Hur länge har han bott hos dig? Känner tidigare ägare igen beteendet som en del av kattens vanliga personlighet?
En del katter blir extra närhetssökande och ägarfokuserade när de känner sig otrygga och oroliga och då kan det "gå över". En del andra katter är alltid närhetssökande och ägarfokuserade, dvs. sociala på det sätt som många kattägare faktiskt önskar att katter ska vara (iallafall när de inte behöver sy eller liknande.. 😉).
För att katten ska känna att han har koll på dig och vad som sker utan att behöva vara precis där du är kan du kanske tillföra fler platser där han kan ligga och samtidigt ha koll på det han vill ha koll på. Bäddad hylla vid och lite högre än sybordet (eller där du brukar vara), klösträd med liggplatser, möjlighet att ta sig upp på höga möbler i rummen etc.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för tips och råd. Vår katt har allt detta som ni påpekar att han kan ha glädje och nytta av, även en kattkompis. De leker inte men småpratar med varandra. Vi har haft honom i 2 år ungefär och han har varit likadan hela tiden, från dag 1. Vi har ingen kontakt med grannen eftersom han flyttat.
Även om det är jobbigt att han är så "på" så älskar vi honom och hoppas han finns kvar hos oss länge än.