Min katt attackerar mig
Hej, jag har en fråga angående min kastrerade hankatts beteende. Han är vanligtvis en mycket trygg, snäll och gosig katt men han blir otroligt arg när han ser andra katter eller rävar ute på tomten. Han reser ragg och springer fram och tillbaka mellan dörren och fönstret för att ta sig ut till den.
Det här hade inte varit ett större problem om det inte var så att han också attackerar mig om jag är i närheten.Han blir helt galen och biter mig i benen så att det blöder. Det här händer varje gång och det spelar ingen roll hur långt ifrån den här katten eller räven är. Det är som att han ser mig som hotet.
Finns det något jag kan göra för att hantera det här problemet på något sätt? Är det så att han blir så rädd att han måste försvara sig eller vad kan det här bero på? Inte så kul att få bitsår.. tacksam för hjälp!
Det är s.k. omriktad aggression, dvs. att katten attackerar/försvarar sig mot en individ i närheten som går att attackera istället för det upplevda hot som katten egentligen reagerat på. Beteendet är inte viljestyrt utan snarare en reflexmässig "felkoppling" som sker p.g.a. frustration, rädsla och stress.
Hur gammal är katten? Är han enbart innekatt? Ensamkatt? Hur länge håller den omriktade aggressionen i sig efter en attack?
Sajtvärd Katter iFokus
Prova att sätta upp siktbarriärer så katten slipper den här stressen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: Han är lite över ett år och är innekatt men går ut i koppel och lina nästan varje dag. Han är också ensamkatt. Aggressionen håller inte i sig länge utan han blir som vanligt igen nån minut efter djuret utanför är borta.