Hjälp
Jag har två katter, den nya flyttade in för några månader sedan och dem kommer överens, men dem är inte bästa kompisar. Dem brukar vara ute tillsammans och kan ligga och titta på varandra.
Men min gamla katt är mest ute. Han brukar vara ute jättemycket på sommaren, då lever han nästan ute. Men kommer han bara in för att få mat, dem äter tillsammans och sedan går han ut igen eller så ligger han vid dörren. Jag har försökt att lägga honom i soffan eller i stolen som han älskar man då börjar han morra och springer direkt till dörren.
Jag brukar alltid gå ut om jag ser att han är ute på gården och mysa med honom och då är han precis som vanligt.
Vad beror det på och vad kan jag göra åt problemet
?
Är det efter att den nya katten flyttat in som den äldre katten börjat morra åt dig inomhus?
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Ja, fast han hatar när man bestämmer över honom men han har aldrig morrar åt mig. Men utomhus är han väldigt kelig.
Kan det vara så att han känner att han behärskar situationen bättre utomhus och känner sig tryggare!
Det bästa är väl att anpassa sig efter den gamla kattens villkor och önskningar, antar jag. 😻
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#3: Tror du att han kommer bli bättre? (:
#4 Katter är så personliga. Det som stämmer för den ena gör inte det för den andra. Men jag tror (av erfarenhet) att det är bra att vara optimistisk själv. Jag skulle tro att katten känner det och blir lugnare själv. Att aldrig tvinga, bara uppmuntra. Går det att göra en mysplats vid dörren om han gillar att vara där?
Hoppas du får några bra råd och så får du se tiden an och försöka göra det så bra som möjligt för katterna! Jag tror det kommer att bli bättre. 😼 Lycka till!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
- Redigerat 2022-05-28 09:41 av Magi-cat
#5: Tack så mycket (: