Irriterad katt
Jag adopterade en honkatt den 12 april som är 2,5 gammal. Jag hade redan en hane som är 6-7 år gammal, han har aldrig varit aggressiv mot andra katter (han är utekatt). Jag introducerade dem och allt gick bra och så satte jag ihop dem. Allt gick bra och det gick bättre för varje dag och tillslut luktade dem på varandra och kunde sitta bredvid varandra. Men nu har jag kastrerat honkatten och jag släppte ihop henne med hanen men nu verkar han vara aggressiv plötsligt. Han morrar och slår till henne.
Men honan är väldigt nyfiken och följer nästan ALLTID efter honom när han är inne.
Hur ska jag göra för att han ska acceptera henne igen?
När kastrerades honkatten? Har hon precis kommit från veterinären så luktar hon "fel" och då är det inte konstigt att hankatten reagerar.
Men hur kommer det sig att honkatten inte var kastrerad redan när du adopterade henne? Vilket katthem/vilken katthjälpsorganisation adopterar ut okastrerade katter?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Katter är doftorienterade och litar därför ibland mer på sitt luktsinne än på synen. Katter är även revirhävdande av naturen, så en "främmande" katt i det egna kärnreviret upplevs därför som ett väldigt stort hot.
När en kattkompis upplevs som främmande p.g.a. främmande doft (och befintlig katt t.o.m. är beredd att slåss) får man börja om med introduktionen. Det är inomhus i det gemensamma kärnreviret som samhörighet och gemensam flockdoft utvecklas, så introduktionen kan försvåras om utekatten samtidigt ges fri tillgång till utevistelse. Upplever han att det finns en främmande inkräktare i hans kärnrevir kan det bli så att han hellre undviker kärnreviret än stannar där för att utveckla samhörighet med inkräktaren.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: det var en person som var tvungen att bli av med henne för att den var ”elak” och hon hade använts till avel. Jag lät henne träffa den gamla katten efter 3 dagar ungefär, när hon verkade pigg och glad igen.
#2: Jag tror att han inte skulle sticka, för det känns som att då skulle han ha stuckit sedan länge. Liksom det var bra tills jag kastrerade henne.
#3 OK, en omplacering då snarare än en adoption. 😊
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5: Okej😊
Börja om introduktionen 😊
Funkade det innan, så bör det funka nu också.
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪