Katter iFokus

Katter

Etiketter: allmänt-kattpratbeteendehälsa,beteende,kosthållning
Läst 215 ggr
OberonsMatte
15

Djurkommunikatörer / djurpratare / medium 😡

En s.k. djurkommunikatör är en person som mot betalning erbjuder sig att kommunicera med ett enskilt djur genom att titta på ett fotografi som t.ex. föreställer en enskild kattindivid. Om katten lever eller är död spelar ingen roll. Djurkommunikatören behöver dock få veta vad katten ifråga heter (annars kan det tydligen bli fel..🙄).

När kattägare söker hjälp med att förstå katters beteenden/problembeteenden, vill få hjälp att avgöra hur katten mår (fysiskt, medicinskt och psykiskt) eller råd när katten är efterlyst och spårlöst försvunnen så kommer tipsen/råden om djurkommunikatörer/djurpratare/medium som ett brev på posten.. 😡Det är ren galenskap och det är en farlig galenskap att tro på den info en djurkommunikatör påstår sig förmedla.

Handlar problemet om katters beteenden är det en kattbeteenderådgivare/etolog med erfarenhet, förståelse och artspecifik kunskap om katters naturliga beteenden och behov och hur man tillgodoser dem som behövs.

Är katten sjuk är det en veterinärs veterinärmedicinska kunskap och erfarenhet som behövs.

Är katten bortsprungen är det efterlysningar, efterfrågningar, kunskap om katters naturliga beteenden och behov samt fantasi/logik och oändligt med tid och tålamod och systematiskt letande under lång tid som behövs.

Det hjälper varken katt eller kattägare ett dugg att en person sitter och tittar på ett fotografi 50 mil bort. Snarare tvärtom! Det är STOR risk att kattägaren vilseleds att tro något som är direkt felaktigt. Handlar det då om kattens mående/beteende eller en bortsprungen katt kan det få katastrofala följder. 😿

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-05-21 13:56 av johan
Uppkatten
9

Jag håller med dig så otroligt mycket i detta!

Jag vet inte hur många kattägare med bortsprungna katter som övergått till att leta efter "ett gult hus med grön dörr på landet" istället för att leta efter själva katten…

Minns f.ö. själv hur s.k. djurkommunikatörer påstod sig ha kontakt med en bortsprungen hund här i området där jag bor. Hunden beskrevs av djurkommunikatörerna som farlig och "ute efter att döda". I själva verket låg hunden trafikdödad nästan en mil längre bort…

För att inte tala om de fantastiska TV-program som visades för många år sedan där Robert Aschberg konfronterade s.k. djurpratare…. Jag skrattade så jag grät.

Men det är ledsamt det som pågår. Och ofta vet man på en gång när någon har haft kontakt med en s.k. djurkommunikatör, eftersom berättelserna som djurägarna får berättat för sig ofta är snarlika. Ofta går de ut på att katten har det bra, och ofta är det gula hus som beskrivs… Det hjälper varken katten eller kattägaren. Kattägaren får fokus på helt fel saker.

Skulle det här med djur-pratande fungera så skulle f.ö. poliskåren, länsstyrelsen mfl organisationer ha massor av människor med dessa kompetenser anställda (för jag antar att djurpratare kan prata med alla sorters djur, inklusive människan?). Och det vet vi ju att våra myndigheter inte har (polisen har dock provat medier i olika sammanhang - det har inte fungerat).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
6

Mycket bra skrivet.
Det finns alltid människor som försöker dra nytta av andras desperation.

/Maria

MonicaLagerquist
6

Blir så trött på folk som lurar pengar av folk som redan mår dåligt.😖

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Uppkatten
4

#3 Ja, hade man den gåvan skulle man väl erbjuda sina tjänster gratis till förtvivlade djurägare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
5

#3 Ja och att de inte inser allvaret i att de sitter och fantiserar ihop en massa saker som förtvivlade och desperata djurägaren kanske förleds att tro på. Som om bortsprungna katter och kattproblem (också) bara är på låtsas och något som man kan passa på att tjäna lite pengar på.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
7

#4 Ja, verkligen! Min farmor påstod alltid att jag var den som hade ärvt hennes "gåva" och SOM jag önskar att det var sant att det ens fanns någon sådan gåva att ärva. Då hade inga bortsprungna katter i mitt närområde behövt förbli saknade, men jag skulle inte ha tagit ett öre betalt för den tjänsten.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2022-05-21 14:37 av OberonsMatte