Liten kille
Har en kattkille, Ninja som han heter, på lite mer än 1,5 år.
Sen jag köpte honom som kattunge har han alltid varit liten och smal.
Han äter jättebra både blöt och torrfoder (Mjau)
Han är pigg och otroligt lekfull med massa energi.
Många som ser honom tycker han är så smal, han har inget riktigt hull liksom som kanske många andra katter har i hans ålder.
Han är inte heller kastrerad (innekatt), jag tänker om det påverkar hans vikt eller om han bara är en liten en
Är avmaskad.
Lägger in bild där man ser lite hur han ser ut.
Svårt att ta då han inte är stilla
Varför är han inte kastrerad?
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Anledning är för att när jag kontaktade veterinären om just det sa hon att eftersom han är ensamkatt och innekatt sa hon att det inte behövdes.
Men jag ska ändå boka tid för kastrering nu framöver så det kommer ordna sig.
Jag kan inte fatta hur man kan leva med en okastrerad hane inomhus. Måste ju lukta något förskräckligt.
#1 Väldigt konstigt svar av en veterinär.
/Maria
#3: Det luktar inte något alls.
Borde det lukta, eller?
Kastrering ska som sagt ske nu framöver så oroa er inte.
#4 Min erfarenhet är att det luktar när okastrerade hanar strilar och markerar.
/Maria
#5: Jaha ja jo så är det ju.
Men inget sånt gör han….än.
Så är därför han ska bli av med sina bollar
#2 Byt veterinär! Det är rena vansinnet att en veterinär påstår att kastrering inte behövs.
Sajtvärd Katter iFokus
Smal, men fin tycker jag. Och många katter lägger på sig lite efter kastrering så lite hull kan nog komma (bra att han ska kastreras förresten, tycker lite synd om dem som har kvar sina drifter, men ingen möjlighet att uppfylla dem). Får han obegränsad tilldelning eller portioner? Om obegränsat så äter han väl vad han tycker han behöver.
Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️
#8: ja men precis så känner jag med
Han har alltid obegränsat med mat så jag hoppas efter kastreringen nu att han kanske lägger på skg.
#10: Jaahaa, det har jag inte alls tänkt på.
Får ta och fråga henne jag köpte honom av. Tack för tipset
#12. Han är nästan en kopia av min kille!😍😁
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag har tagit bort ett par kommentarer i den här tråden eftersom de innehöll rasspekulationer.
Kattens utseende, kroppsform, tillväxt och vikt blir inte annorlunda för att man gissar på olika s.k. "rasinslag". Huskatter finns i alla utseenden, kroppsformer, tillväxttakter och storlekar.
Den här huskatten ser ut som på bilden vid 1,5 års ålder. Hur mycket han väger nu och hur tillväxttakten/viktkurvan sett ut hittills framgår inte. För en del kattindivider har viktkurvan redan planat ut då och för andra fortsätter den ett tag till fast i långsammare takt, men den "tillväxten" sker huvudsakligen på bredden, så man ska inte räkna med att själva skelettet blir så mycket större.
En långsmal katt som har naturligt smal kroppsbyggnad har vanligtvis relativt små tassar. En långsmal katt som kommer bredda sig och bli kraftigare har oftast stora tassar.
Det är svårt att få någon riktig storleksuppfattning genom att titta på bilderna, så hur mycket väger han nu?
Sajtvärd Katter iFokus
#3: Att okastrerade hankatter som är innekatter revirkissar stup i kvarten så att hela bostaden stinker är inte sant. Jag har själv född och uppvuxen i storstad där vi hade våra katter som innekatter och på den tiden var det aldrig tal om att man skulle kastrera en katt. Och efter vad jag kan minnas har aldrig någon katt, oavsett kön, revirkissat inomhus.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#16 Jag har besökt sådana bostäder i jobbet. Vid ett tillfälle så hade en katt "sprayat" min ryggsäck som stod på golvet i hallen.
Det luktade i hela bilen på vägen hem och trots tvätt fick jag slänga den.
/Maria
#17: Ursäkta att ditt inlägg fick mig att skratta.
Jag beklagar att du är en ryggsäck mindre idag på grund av hankattens revirkissande på säcken. Jo, jag vet "doften". Jag har besökt flera vänner som haft okastrerade hankatter under min ungdom och doften är svår att bli av med, det är sant.
Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu
#0: en men han ör en slank katt..alla katter ser ju olika ut..jag var ganska nydligen hos veterinären för vaccination av mamma och kattungar och dom tyckte mamman var så fin..och en av dom sa att jag säkert kommer få höra att hon är smal,men det är dom inte..slanka bara