Katter iFokus

Katter

Läst 273 ggr
juliaragdoll
0

Känsliga magar kattmat tips? Mush?

Hej!

Jag har två Ragdolls (honor, kastrerade innekatter) som snart fyller 2 år. Sedan jag övergick till Bozita älg blötmat för 5 månader sedan har de haft 4 episoder med diarré som de fått runtom i huset (detta har aldrig hänt tidigare) och dessutom kräktes en av dem vid en av dessa tillfällen. Jag har varit inne hos veterinär en gång vardera med dem, men ingen har hittat något fel med varken blodprov eller ultraljud. En av katterna hade lite inflammerad tarm, men inget allvarligt sa dem.

Jag har även gett dem Purizon chicken & fish torrfoder som de fått i ca. 1 år tillbaka. Precis som Bozita är även den spannmålsfri.

Vid varje episod av diarré har de fått gå över till “Purina Pro Plan Veterinary Diets Feline EN Gastrointestinal Chicken” i både torrfoder och blötmat samt “Hills Prescription Diet Feline i/d Digestive Care Chicken” i blötmat. Dessa är till för katter med akuta mag/tarm problem. Jag ger det i samband med Fortiflora. Diarrén försvinner rätt fort när det går på den här maten men när jag har övergått till den vanliga maten igen (Bozita och Purizon) har diarrén ibland kommit tillbaka efter ett par veckor. Senaste gången provade jag en annan sort Bozita men den fungerade inte heller. Jag har dessutom försökt att återgå långsamt till vanlig mat från specialmaten men det verkar inte ha hjälpt.

Jag vill helst inte ge dem special veterinärmat hela tiden och vill gärna försöka med några andra märken av kattmat då de verkar reagera negativt på Bozita och eventuellt även Purizon.

Har ni några förslag på mat som kan vara bra för katter med känsliga magar? Kan Mush vara bra/dåligt för deras känsliga magar tror ni?

Ber om ursäkt för långt inlägg!

Uppkatten
3

Ibland får vi människor helt enkelt ge oss med våra idéer om vad katter "bör äta" och istället ge katten det foder som kattens mage tål.

Inflammerad tarm/diarré ger nedsatt livskvalitet för kissen, och det kan ta tid för magen att stabilisera sig igen.

Möjligen kan man fundera på om det är fodret som är boven (vilket verkar troligt) eller om det finns ytterligare någon faktor som bidrar till krånglande magar. Har avföringsprover tagits?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

juliaragdoll
0

#1: Inga ytterligare faktorer till problemen vad jag vet. Men inga avföringsprover har gjorts. Tänker att de kanske kan få den här maten som ändå har fungerat ett tag nu framöver, precis som du sa kan det såklart ta ett tag för dem att bli bra i magerna igen.

Men när jag tror dem är redo att äta något annat skulle det kanske vara bra med någon mat som är snällt mot magen, men vet inte vad det skulle kunna vara. Eftersom de är så pass unga vill jag helst inte fortsätta ge dem special veterinärmat hela livet om jag inte måste.

Kattpatrullen
0

Du skriver att problemen började när du bytte foder, vad fick de innan? Vad föranledde foderbytet?

Vad är anledningen att du inte vill ge dem veterinärfoder?

Min kille som har känslig mage äter ca 70-80% RC gastro och resten annat. Övrigt foder får han mest för att han inte ska tröttna helt och lite för att han fullkomligt älskar att tjuva sina systrars rester.

juliaragdoll
1

#3: De fick Bozita sensitive blötmat som fungerade bra för deras magar men dem fick den under en väldigt lång period och tröttnade till slut på den, därav foderbytet.

Eftersom veterinärfodret dem får nu är främst till för akuta magproblem skulle jag tycka det var synd om dem får gå på det hela livet, det är inget någon veterinär heller anser att de ska behöva göra. Om dem får problem med magen av andra skäl har jag inte heller något foder att byta över till.

Tror boven i dramat främst har varit de vanliga varianterna av Bozita som kanske är lite tufft för dem. Därför är jag ute efter något foder som är lite snällare.

Kattpatrullen
0

Varför stod de på Bozita sensitive från början? Har de alltid haft känsliga magar? Det finns ju andra foder som Bozita sensitive som är "klassen under" veterinärfoder. T.ex. Happy Cat, RC o.s.v. har dessa foder.

Jag ser inte riktigt gastrofoder som uteslutande till för akuta magproblem. De är tillverkade för att vara snälla mot magen för katter som har känsliga magar eller olika matsmältnings-/mag/tarm-problem. Om de inte är diagnostiserade med någon åkomma kan jag kanske sympatisera med inställningen att de inte ska äta veterinärfoder, men att generalisera och säga att det är för akuta problem och att ingen veterinär skulle tycka det hade jag nog varit försiktig med. Har din veterinär avrått från att fortsätta med dessa foder långsiktigt?

Vad gäller "snälla" foder tror jag generellt att principen ju färre ingredienser desto bättre räcker hyggligt långt. D.v.s. undvik foder som innehåller en massa tillsatser. Thrive är ett exempel, Ziwi peak ett annat.

Om du Googlar hittar du snabbt några olika sidor med tips för "IBD"-katter där det finns tips på mat som fungerar bra i dessa ägares erfarenhet.

juliaragdoll
0

#5: Anledningen till varför dem fick Bozita sensitive från första början är för att jag tyckte deras avföringen var lite mjuk då den gärna fastnade i deras långa päls. Men det kanske snarare var pälsen än deras magar som det var ”fel” på. Men dem fungerade jättebra på den maten annars.

Veterinärerna jag har varit hos har sagt att de inte skulle behöva gå på det veterinärfodret långsiktigt. Men om inget annat verkar fungera så ser jag det som en möjlighet såklart.

Tack så mycket för tipsen med märkena osv. Jättesnällt!

Uppkatten
1

Frågan är vad man menar med "långsiktigt" i sådana här fall. Är t.ex. 6 månader långsiktigt? Eller är det en rimlig tid för att magarna ska stabilisera sig och få chansen att återhämta sig?

Jag tänker att det är dumt att joja ut och in på skonkost. Är det inte bättre att säga att "nu håller vi oss till det här" i x månader…? Och så får man utvärdera vart efter tiden går.

Om en veterinär hade sagt till mig att katterna inte skulle behöva gå på veterinärfoder långsiktigt, så hade jag tänkt "vad bra - då är det inte för resten av livet". Men upp till ett halvår tänker jag är "tillfälligt".

Så - min fundering är väl vad veterinärerna avsåg med långsiktigt. Kanske dags att utvärdera ihop med veterinären?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

juliaragdoll
0

#7: Det är sant att de kanske skulle varit bäst att bestämma x antal månader att gå på den dieten, vilket är min plan nu. Skulle bara vilja veta när den tiden är över vad för typ av mat som man skulle kunna ge dem som fortfarande inte är för stark för magen. Men har fått ett par tips på det nu :).

MonicaLagerquist
3

Jag tror att det är viktigt att man tidigt lär katterna att äta olika mat. Blanda olika blötmat. Mina katter får från tidig ålder olika sorter och de tål utan problem att byta från den ena till den andra sorten. Har man en katt med känslig mage brukar de bra fodren med hög kötthalt vara för kraftiga då kan man välja de lite sämre fodren som innehåller en del spannmål.
Sen kan man på lång sikt sakta föra över katterna på ett bättre foder.

Stolt ägare till tre La permer

new2ragdoll
0

En av våra ragdolls har alltid haft lite lös mage. Äter bara blötmat. Har provat många sorter men utan resultat.

Av en slump fick han Smilla veterinärsfoder för njurar som vår andra katt egentligen skulle äta (vägrade) och nu är hans avföring fast och fin! Enda problemet nu är att han blivit tjock. Gått upp 600g på en månad. Njurfoder innehåller tydligen mkt fett men det visste jag inte då. Så vi blandar ut ca 30g vet foder med annan blötmat och det funkar ganska bra!

Uppkatten
3

#10 Njurfoder är dock inte bra för katter som inte har problem med njurarna, i alla fall så var det så tidigare (möjligen har fodren något annorlunda sammansättning idag?).

Min veterinär brukade säga att "det är bra för njurarna men inte för resten av katten".

Så ska du ge en frisk katt njurfoder så bör du diskutera det med din veterinär först.

• Redigerat 2022-05-02 11:05 av Uppkatten
new2ragdoll
0

Där ser man. Ja min veterinär vet att jag ger min andra katt detta foder. Det enda hon sa var att de innehåller mkt fett för njurfoder brukar inte smaka så bra.

Kattpatrullen
0

#9 Det är också väldigt bra ifall att man någongång behöver ge katten veterinärfoder eller liknande. Är de då inställda på att bara äta en enda sort/smak kan det bli väldiga problem att "skola om".

Det är intressant att du skriver att katter med känslig mage normalt tål foder med hög kötthalt sämre, det är inte min erfarenhet och inte heller som jag förstått de forum jag läst om IBD-katter. Är detta baserat på egen erfarenhet från uppfödning och/eller katthem eller på annat? OBS - detta är inte avsett som ett ifrågasättande utan bara ett försök att få mer insikt i vad som funkar för de små!

MonicaLagerquist
0

Det kommer av erfarenhet av andras katter.
Katter som tidigare bara ätit torrfoder och sen direkt skolas in på tex Mjau blir oftare dåliga i magen än om man går omvägen via att blötfoder som innehåller en del spannmål.
Katterna på katthemmet har fri tillgång till Hills torrfoder och får olika sorters blötmat två gånger om dagen.

Stolt ägare till tre La permer