Katten slickar på mig när jag har parfym
Hej på er,
Som rubriken säger så slickar min ena katt mig på armen så fort jag har parfym på mig. Han slickar speciellt mycket när jag använder Karl Lagerfelds Fleur De Pêcher eller Clean Rain. Jag tänker ju att det inte kan vara speciellt nyttigt för honom att få i sig parfymen så jag puttar bort honom men han stretar emot och är tillbaka lika fort igen.
Gör era katter något liknande och vet ni varför han gör så? Tycker han det smakar gott eller tycker han jag är skitig? haha.
Katter kan bli lite maniska på parfymerade dofter de fått för sig smakar gott, men det kan också vara ett försök att tvätta bort den främmande doften.
Utifrån katters naturliga beteenden och behov så föredrar katter ägarens naturliga kroppsdofter och ogillar att ägaren försöker dölja dem. Ägarens naturliga och personliga kroppsdoft är en viktig beståndsdel i den gemensamma flockdoften, dvs. den doft som har stor betydelse för katters trygghet i det gemensamma kärnreviret.
Katter har även väldigt känsligt luktsinne och uppfattar våra personliga dofter även när vi själva inte tycker att vi luktar/doftar något. Parfymdoft däremot uppfattar även vårt blygsamma luktsinne t.o.m. när en parfymdoftande människa bara passerat genom ett rum.. Det säger något om hur STARK parfymdoft är.
Sajtvärd Katter iFokus
Min katt har aldrig slickat på mig för att jag har parfym på mig, däremot gnider hon sig och särskilt hakan på mig. Så jag har tolkat det som att hon vill få bort den läskiga doften, ungefär som #1 säger. Hon gör lika i några andra situationer också och det brukar vara i situationer där jag förmodligen luktar konstigt/annorlunda.
Hon verkar klart nöjdare när jag är oduschad eller svettig.
//Jessie