Nattaktiva katter?
Mina katter är inte nattaktiva. De sover när jag sover och går oftast t.o.m. och lägger sig (på sina nattsovplatser) före mig. Lotus som är yngst "går upp" när jag går upp eller när väckarklockan ringer, Milou strax därefter, men Ruben går vanligtvis upp efter mig… Ibland ser jag att någon varit på toa eller att Milou har burit ut en toarulle i vardagsrummet under natten, men inget som jag behövt vakna av.
Hur ser era katters nattvanor ut?
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-04-27 20:03 av OberonsMatte
Märker inte av dem på natten, så vet inte vad de gör :P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi sover gott alla tre. Ibland race:ar de lite när jag precis gått till sängs, eller när de märker att jag är på väg att vakna.
Men när de var små… Då var matten både grön och grå i ansiktet om dagarna… Och ägnade kvällarna åt att försöka bygga farthinder… (som katterna flög över och igenom….).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Numera sover vi hela natten men det har tagit sin tid att vänja sig vid det också.
Vår gamle galning Moritz väckte mig varje natt minst två gånger. Det räckte inte med att kela en stund utan jag fick gå upp. Jag brukade röra om i maten så han skulle tro att det var nytt och byta vatten…igen
Så höll jag på i 17 år.😉
/Maria
Jag och mina katter hade samma dygnsrytm redan när de flyttade in som 6 månaders energiknyten. 🧡🖤
Den ena gick upp samtidigt som jag medans den andra kunde gå upp, äta lite frukost och sen gå och lägga sig en stund till innan han var redo att börja sin dag.
// Harley
Mina sover också på natten, brukar få fnatt tidigt på morgonen ett tag innan det är dags att sova igen
Han brukar jama en stund inne i vardagsrummet och då ropar jag på honom att han skall komma och lägga sig hos mig.
Efter ett tag kommer han hoppande i sängen och trampar runt, vi pratar och gosar en liten stund sen lägger han sig nere vid mina fötter och sover.
När jag vaknar till brukar han ofta vara borta. Under vintern och när det är kallt brukar han sova i sin elementsäng, där är det varmt och gott.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Mina båda är ju utefödda, så de var förmodligen aktiva nattetid i kolonin, när människorna i husen i närheten sov….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Mina sover på nätterna. Många gånger lägger de sig en stund innan mig eller strax efter mig. Vilhelminna går väldigt gärna upp tidigt på morgonen, helst vid kl. 5 om hon får välja. Gemma och Dorothea är sjusovare så de sover gärna länge på morgonen, de ligger kvar oavsett om jag går upp kl 5 eller kl 9… Nikita är vaken men ligger och sover räv tills alla är vakna. Men är jag uppe på natten är hon den som kommer upp med mig.
Dorothea kan om hon missat att jag lagt mig skrika i hallen tills jag svarar att jag har gått och lagt mig….
De är alla duktiga på att tala om att jag har missat den vanliga tiden jag lägger mig.

Mina katter sover på nätterna
Stolt ägare till tre La permer
Min sover hos mig om nätterna, förutom något besök på lådan 😊 är hon uppe och gör något, så stör hon inte mig 😊
❤️ Jag jobbar hårt, för att min katt ska leva gott ❤️
💪 Man måste våga misslyckas, för att lyckas 💪
Jag tror att åtminstone Nelson och Samuel oftast sover på nätterna.
Ibland hittar vi leksaker på golvet på morgonen men oftast vaknar de runt 5 och vill ha frukost.
Sedan Wilson kom vaknar de alla numera en timme tidigare. Och då vaknar ju jag också :-D Jag tror att Wilson sover nästan hela natten lång men går ner ibland från sängen för att äta eller ta en liten promenad.
Nelsons fotodagbok ^^
Han brukar ligga och sova i soffan när jag går upp. Tror att han sover där hela natten, han brukar inte göra nåt väsen av sig under natten i alla fall.
Första nätterna testade han oss och försökte få oss att gå upp, men vi låtsades sova och efter några nätter gav han sig. När jag går till jobbet vid 6.30 så sätter han sig vid sonens dörr och väntar på att sonen ska vakna så att han får frukost.
Jag har en nattaktiv gammal dam. 😸 Väcker mig gärna omkring kl 02.00-03.00. Ibland någon mer gång. Då vill hon gärna ut på vår inglasade altan en stund. Spelar ingen roll hur mycket jag aktiverar henne. Tur för henne att jag är lättväckt och ofta sover ganska dåligt ändå.
🤗 Elisabeth och Amira 🐈
Jag har själv inget normalt sömnschema pga svåra sömnstörningar, men katterna sover för det mesta när det är mörkt ute. Dagtid sitter de gärna i fönstren och kikar ut på fåglar och folk och annat spännande. Men märker att t:ex på vintern när det är mörkt ute längre så blir de mindre aktiva de timmarna.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Min katt är lite av varje…
Tjena^^