Vit katt med blå ögon?
Hej, hur vanligt är det att en helvit katt får blåa ögon?
Jag hade en katt som var helvit men hade gula ögon, men han hade ett halvsyskon som fick blåa ögon(isblå) som vuxen.
Mamman hade gula ögon, pappan okänd.
Hon är det enda syskonet med blåa ögon, resten av de vita hade/har gula☺️
Hur vanligt är det? Finns det en specifik ras som är vit med blåa ögon?
Dessa var ju bondkatter alltså ingen ras, men har inte Turkisk Angora lätt att få blå ögon som vuxen?
Meow:3
Det är inte helt ovanligt att vita huskatter har blå ögon. Dock löper dessa katter en ökad riska att vara döva.
Det finns ingen specifik ras som är vit med blå ögon.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1: jo det vet jag:)
Våran hade en döv å blindhets fläck på huvudet som försvann sen när han blev vuxen, tyvärr lever inte han längre:((
Okej, men vilken ras är det mest chans att de blir så?
Vet att vissa heliga birmor kan bli helsvarta med blå ögon även som vuxen☺️
Vad menar du med en "döv- och blindhetsfläck"…???
Vet inte om det finns någon ras som är extra disponerad att bli vit med blå ögon - har inte hört talas om det. Då blåögdhet ofta är förknippat med dövhet hos vita katter så är det ju heller inget att sträva efter.
Blå ögon hör vanligtvis samman med just ljusare färg på pälsen/maskning. Mörka katter med blå ögon är mycket ovanliga.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2022-04-18 13:35 av Uppkatten
#2 Var har du sett en svart helig birma med blå ögon?
#3: fläcken syns som liten men går bort innan katten blir 1år, tydligen ska den bevisa att katten ej är blind och/eller döv:)
Vet inte mindre är sant dock, men han var varken blind eller döv under de två åren han levde.
Google har bilder på svart helig birma, tog dock ett tag att hitta en bild som inte var redigerad för att få blå ögon
OK, jag hittar ingen svart birma med blå ögon via Google. Men som du är inne på: blå ögon är ju ofta något som lagts till i efterhand vid photoshop eftersom folk tycker att det ser häftigt ut. Om en Helig birma är svart så stämmer det ju f ö överhuvudtaget inte med rasstandarden.
Vad jag vet finns det typ en ras i världen som ibland kan vara mörk med blå ögon (den kan ha olika pälsfärg).
Döv- och blindhetsfläck har jag inte hört talas om. Möjligen ska fläcken "bevisa att det inte är en vit katt", men om fläcken därtill ska försvinna…? Njae, det låter lite konstigt. Och hur kopplar man fläcken till blindhet…???
Men det kanske finns andra som är bättre på det här än jag. Oberons matte brukar vara bra på det här med färger. 😊
Helvit pälsfärg beror på en gen som heter dominant vit, den förekommer hos både huskatter och ett flertal kattraser. Eftersom det finns ett samband mellan helvit pälsfärg och dövhet är det inte tillåtet att para två helvita katter med varandra inom stambokförd avel.
Att birmor är blåögda beror på anlaget för (siames)maskad pälsfärg. Alla katter (och raser) som har siamesmaskad pälsfärg har blå ögon. Siames, birma, ragdoll, neva maquerade och colorpoint perser för att nämna några sådana raser.
Så här skriver Pawpeds om dominant vit:
"Genen som gör en katt helt vit är dominant. Den vita färgen "målar över" den färgen katten annars skulle ha haft. En helvit katt bär alltså alltid anlag för rött/svart, agouti/nonagouti, dilution/icke-dilution etc. Genen för helvitt är alltså epistatisk.
Helvita katter har ofta en färgfläck på huvudet när de föds. Den försvinner som regel när katten fått sin vuxenpäls. Denna fläck kan avslöja något om vilken färg katten har "under det vita".
Vita katter kan ha gula ögon, blå ögon eller ett blått och ett gult öga (odd-eyed). Man vet inte hur ögonfärgen nedärvs i detta fall.
Helvita katter är inte sällan döva. Detta beror på en tidig tillbakabildning av hörselsnäckan i innerörat. Det är betydligt vanligare med dövhet hos blåögda vita katter än hos gulögda, men det finns även gulögda vita katter som är döva och blåögda vita med normal hörsel. Katterna kan också vara döva bara på ena örat. Odd-eyed vita katter är ofta döva på örat som sitter på samma sida som det blå ögat"
https://www.pawpeds.com/cms/index.php/sv/utbildning/artiklar/genetik/genetik
Sajtvärd Katter iFokus
OK, men då lär fläcken inte kunna berätta något om huruvida katten hör/ser eller inte?
#8 Nej, det är något man trodde förr, men det stämmer inte.
Sajtvärd Katter iFokus

Fläcken visar vad katten har för färg under det vita
Alla vita katter har en genetisk färg under den vita pälsen.
Stolt ägare till tre La permer
#10 Ja, det där att vit pälsfärg och vitfläck bara döljer kattens genetiska färg är intressant tycker jag.
(Likaså att alla katter egentligen "är" mönstrade, men att det bara syns hos de katter som är genetiskt mönstrade (dvs. där båda färglagren är mönstrade). Det gör ju t.ex. att mönster ibland kan "lysa igenom" även hos solida/omönstrade katter,dvs. att de ser mönstrade ut fast de inte är det. Sånt tycker jag är intressant! 🤓😄)
Sajtvärd Katter iFokus
Foreign White är nog den enda ras jag kommer på just nu som har helhvit blåögd som normalfärg. Det är ju en vit siames, typ.
Annars förekommer även blå ögon tillsammans med höggradsvitt, och beror på at färgen inte har "runnit hela vägen fram". Jag känner till ett antal norska skogkatter med ett eller två blå ögon tillsammans med färg, inkluderat min egen avkomma som är skölpaddsbicolor.
Det finns helvita siameser med blåa ögon, hittade en artikel!(siameser har alltid blåa ögon)
https://siames.ifokus.se/discussion/1258151/om-vita-siameser-och-vita-orientaler
Cats are like Potato Chips, You can't just have one!
- Redigerat 2022-04-18 18:08 av Pia-69
#10: var han då grå(blå? Svart?) under det vita. Jag kan lägga upp en bild på honom när han var liten där fläcken syntes, skulle vara kul vilken färg han ”egentligen” var😊
#13: den siamesen är ju helt underbart fin😍(den missen som är riktig på bilden)
Finns siames som helsvart med blå ögoon? Eller finns det bara helsvarta Orientaler som dock har gröna ögon?
- Redigerat 2022-04-18 19:12 av Sunshineshk
#10 Ja, precis. Men det innebär att fläcken inte lär kunna berätta något om huruvida katten hör/ser eller inte.
Fläcken är alltså inte en "döv å blindhets fläck" utan en "så här skulle jag ha sett ut om jag inte blivit vit"-fläck.
#15 Siameser är maskade och det är maskanlaget som ger blå ögonfärg. Helvita siameser kallas som sagt Foreign White, men annars är helfärgade/omaskade "siameser" en särskild (syskon)ras som heter Oriental och eftersom de inte är maskade har de inte blå ögon.
Sajtvärd Katter iFokus
#17: jo det vet jag☺️
Har en kompis vars mamma är uppfödare av Siames å Norsk Skogkatt, så Siameser har jag fått sett många av samt de flesta har varit maskade med blå ögon.
Kollade in lite om Oriental å de har bara ögon som är gröna eller rostfärgade kom jag fram till, medans Siameser har blå ögon pga himalayagenen(stav)
- Redigerat 2022-04-19 06:11 av Sunshineshk
#16: ja okej, jag tror han skulle varit svart eller svart m vitt om han inte blev helvit. Han hade 2 systrar som var svart sköldpadda, 1 syster som var helvit å bröder som var vita. Pappan vet jag var röd då en släkting såg han paras med mamma katten, så mamman var väll svart under det vita?
Mamman har fått sköldpaddor med röd hane med vitt. Men sen sista kullen fick hon en svart, en silver å tre helvita(okänd pappa). Kullen innan det var det en silver tabby å resten vita☺️
(Inte min katt utan hon var ägd av en släkting till mig, skulle aldrig tillåta att en katt ränner runt okast oavsett kön)