Katter iFokus

Katter

Etikettutrustning
Läst 303 ggr
Calcifer
1

Tips på klösträd?

Mitt klösträd gick bort för några dagar sedan, de nedre nivåerna går fortfarande att använda men övre delen är som lutande tornet i Pisa. Så är dags att köpa ett nytt. Men söker lite tips.

De krav jag har är:

• Stabilt, då min ena katt är rätt stor
  • Det ska inte fästas i taket
  • Ordentligt med klösytor
  • Inte dyrare än allt dyrt

Alltså jag betalar gärna för kvalité, när jag säger inte svindyrt så menar jag typ inte 4000:- för ett klösträd som är i princip likadant som ett för 2000 men enda skillnaden är att det ser "snyggare" ut. Det ska också ha ordentliga klösytor, jag söker inte ett träd där stolparna är typ 90% tyg och resten är klös, för att det ska se bättre ut.

Färg spelar noll roll. Varför jag söker tips är för att det är så himla svårt att veta från en bild om det är ett bra träd eller inte. En del träd har många kommentarer så man kan följa det, men andra har antingen noll kommentarer eller typ 1-2. Då blir det hemskt svårt att veta om man får något bra.

Jag betalar som sagt hellre någon tusenlapp mer för kvalité, men jag tänker inte lägga ut mer pengar på utseende.

Alla tips är välkomna! Stackars kissarna förtjänar väl ett träd där de inte halkar av om de vill ligga på de övre ytorna. 😂

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Vixxen
0

Kattens No 1 har kvalitet och är stadiga, men är dyrare.

Nephi
1

https://zooplus.page.link/dRMr

Mormor har detta till sina katter på 6 och 7kg och det har hittills varit stadigt, är väll inne på år 5 snart 😊

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Detta stora, mycket stabila och massiva klösträd erbjuder också stora och tunga katter<strong> gott om möjligheter att klösa och en mängd liggplatser</strong>. Över den praktiska <strong>landgången </strong>med två tåliga sisalmattor kommer även små eller äldre katter enkelt upp i trädet. De många sisalstammarna är 11 cm tjocka och inbjudande att klösa på, och på den extra långa <strong>sisalstammen </strong>kan katten sträcka ut sig ordentligt medan den sköter sin klovård - på så sätt skonas din inredning och tapeterna från klösattacker. Storleken på klösträdet gör det perfekt för<strong> hushåll med flera katter och stora kattraser</strong>. <p>Gingerbread House XXL klösträd med stege har en stor fördel jämte andra klösträd: det kan <b>monteras ihop på två olika sätt</b>, så det kan utformas flexibelt och optimeras till platsen där det ska stå. Trädet kan monteras ihop i vinkelform om det ska placeras i ett hörn eller vikas ut till en bred lek- och klättervägg. Klösträdet står stadigt med de tunga bottenplattorna, men när det monteras i vinkelform är det särskilt stabilt.</p> <p>I det rymliga huset med en altan framför ingången kan katten dra sig tillbaka och betrakta omgivningen i lugn och ro. Två mysiga sängar med en kant att luta sig mot är perfekta för välförtjänta tupplurar. Båda sängarna fixeras med gummiband på etagerna och kan tas av när de behöver rengöras.</p> <p><b>Gingerbread House XXL klösträd med stege med stege i överblick:</b></p> <ul> <li>Idealiskt för hushåll med flera katter och stora kattraser</li> <li><b>Kan monteras på två olika sätt:</b> i vinkel eller längs med en vägg</li> <li>Många möjligheter att klättra, klösa och sova</li> <li><strong>Enkelt att komma upp i trädet</strong> genom den praktiska landgången, täckt av sisal</li> <li><strong>Rymligt hus:</strong>&nbsp;med "terrass" framför ingången,katten kan ligga och kika i lugn och ro</li> <li><strong>Två mysbäddar med kant: </strong>på vadderade och runda plattformar</li> <li><strong>Mysig hängmatta:</strong> fast förbundna med etagen ovanför vilket förhindrar att den svajar för mycket, en omtyckt liggplats</li> <li><strong>Stor fiskformad plattform: </strong>en underbar utsikt</li> <li><b>Tjocka klösstammar:</b> Ø 11 cm</li> <li>Boda bäddarna kant tas av (gummiband) och tvättas i&nbsp;30 °C</li> <li>Enkelt att nå de olika plattformarna</li> <li>Särskilt stabil</li> <li><b>Färg:</b> ljusgrå</li> <li><b>Totala mått:</b> <ul> <li>vinkelformat monterad: H 175 x L 100 x B 118 cm</li> <li>avlångt monterad: H 175 x L 161 x B 91 cm</li> </ul> </li> <li><b>Stor bottenplatta:</b> L 80 x B 45 cm</li> <li><b>Liten bottenplatta:</b> L 45 x B 45 cm</li> <li><b>1. plattform:</b> L 65 x B 45 cm</li> <li><b>2. plattform:</b> L 80 x B 45 cm</li> <li><b>3. plattform:</b> L 45 x B 35 cm</li> <li><b>Hängmatta:</b> ca. L 30 x B 30 x H 28 cm</li> <li><b>Hus:</b> <ul> <li>totala mått: L 41 x B 51 x H 30 cm</li> <li>ingång: B 24 x H 23 cm</li> </ul> </li> <li><b>2 mysbäddar:</b> <ul> <li>totala mått: Ø 46 x H 11 cm</li> <li>liggyta: Ø 28 cm</li> </ul> </li> <li><b>Plattform fisk:</b> ca. L 50 x B 31 cm</li> <li><b>3 leksaksbollar av plysch med bjällra:</b> ca&nbsp;Ø 4 cm</li> <li><b>Stege/naturlig sisalmatta</b>: ca&nbsp;L 39 x B 13 cm</li> <li><b>11 sisalstammar:</b> Ø varje 11 cm <ul> <li>1 x 72 cm</li> <li>6 x 35 cm</li> <li>3 x 30 cm</li> <li>1 x 25 cm</li> </ul> </li> </ul> <strong>Notera</strong>: endast för inomhusbruk. <p><b>*Hänvisning om leveransen:</b><br /> Produkten är förpackad i två kartonger. Det kan hända att de levereras olika dagar.</p>
Calcifer
0

#1: Har du någon länk?

Calcifer
1

#2: Det där ser ganska bra ut, liknande det jag har nu.

Calcifer
0

Just ja, jag behöver en sida som levererar hem. :)

Vixxen
0
Kattens no 1 av högsta kvalitet! Klösmöbler till marknadens BÄSTA pris! Vi har alla modeller och färger. Beställ kattens nr 1 idag! ALLTID FRI FRAKT
Vixxen
0
Stora klösträd: Högre än 160 cm till lågpris på bitiba. Köp nu! Säker betalning och fri frakt från 499 kr.
Ange_89
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0:
Fick hem detta i veckan, stabilt och stora sovplatser.
Köpt på zooplus och märket är Natural Paradise

• Redigerat 2022-04-16 18:31 av Ange_89
Calcifer
0

Tack för alla tips! Kommer inte fatta beslut ikväll, så om någon annan har förslag så tackar jag för dem. Tidigast jag kommer beställa är måndag. Vill hellre ha nåt bra men kanske lite dyrare som kommer lite senare än ett träd som överlever typ sex månader innan det dör för jag gick efter snarast möjliga istället för bra kvalité.

OberonsMatte
0

Mitt bästa klösträd är Kattens No1 Eiffel (med väldigt populär hängmatta högst upp). Det som är bra med det är också att alla delar går att byta ut. Den nedersta stolpen tar ju slut betydligt fortare än de som är högre upp. Jag har så högt i tak att jag fått lägga till en kortare stolpe och jag har även en särskild tryckutjämnar-del i taket för att få det extra stabilt (men det funkade även bra utan). https://www.zoo.se/varumarke/kattens_no_1

(Såg nu att du inte ville ha takhögt träd, men låter tipset stå kvar ändå)

Sajtvärd Katter iFokus

Sveriges största djuraffärer. Butik, online & veterinärklinik. Allt du behöver till hund, katt, smådjur, fågel, reptil & fisk. Fri hemleverans över 500kr
  • Redigerat 2022-04-17 00:23 av OberonsMatte
anwa94
0

#10: Är lite nyfiken på vad för extradel och tryckutjämnande platta du använder? 😁Har också högt i tak (2.60) och det högsta trädet på zoo.se är 252 cm…

OberonsMatte
0

#12 Alla delar från Kattens No1-klösträd är utbytbara och finns att köpa styckvis. Det innebär att man kan byta ut enstaka slitna klösstolpar, men också att man kan ersätta en kortare stolpe med en längre, eller lägga till en extrastolpe för att göra trädet högre. Först hade jag en kortare extrastolpe och sedan bytta jag den slitna 60cm-stolpen till en ny som var 80 cm. På hemsidan står det så här:

Vid höjder över 251 finns förlängning max höjd 299 cm.

Från: 252 - 267 cm = 15 cm, omk Ø 13 cm
Från: 268 - 283 cm = 30 cm, omk Ø 13 cm
Från: 284- 299cm = 45 cm, omk Ø 13 cm

Tryckfördelaren ser ut så här och skyddar taket, gör trädet stabilare och minskar risken för att trädet flyttar på sig. https://www.supercat.se/klostrad/extradelar/tryckfordelare-till-tak.html

Sajtvärd Katter iFokus

[Tismon]
0

#2 & #11: exakt den har jag också och den är bra!