Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 166 ggr
Klarakarlssoon
1

Adoptera katt

Hej! Jag är intresserad av att adoptera en fullvuxen katt men jag har några frågor.
Jag bor i en 2a på 40 kvm och har ingen balkong, hur löser jag med aktivitet? Räcker det med lek eller behövs promenader dagligen? Hur mycket luktar en kattlåda och var ska jag ställa kattlådorna (funderar på att ha två)? Är en adopterad katt rumsren eller hur tränar jag den isåfall? Hur många olika klösträd behövs för att hon inte ska klösa på mina möbler?
Mvh

Uppkatten
6

Vänd dig till ett seriöst katthem så kommer du att få bra hjälp med att hitta rätt katt för just dig!

En tvåa på 40 kvm fungerar bra för många katter. Dock tycker jag att du ska försöka näta in ett fönster så att katten får njuta av vind, dofter m.m. som är viktigt för en katt. (Se dock till att näta-in noga så katten inte trillar ut!).

Koppelpromenader är ett bra komplement, men det förutsätter 1) rätt katt (prata med katthemmet om att du vill kunna gå på koppelpromenader med katten!), 2) en bra sele (det finns många dåliga på marknaden) och 3) att du bor hyfsat till med t.ex. grönområden där ni kan gå utan risk att springa på bilar/lösspringande hundar etc.

Går man ut på koppelpromenader så är det bra att hitta en rutin för det, t.ex. 40 minuter varje kväll. Annars finns risk att katten sitter vid ytterdörren och tjatar.

Lek är också ett bra alternativ, och ofta vill yngre katter leka mer än äldre, men även äldre katter kan behöva mycket lek och stimulans. Det räcker inte med att katten får leksaker, utan ofta behöver man engagera sig själv som kattägare i leken några ggr per dag.

Två kattlådor är bättre än en, och de behöver inte lukta alls (annat än precis när katten har varit där) om du har en bra Kattsand (t.ex. Evercleans oparfymerade) och håller rent 1-2 ggr/dag. + skurar ur hela lådan då och då.

Var kattlådorna ska stå är svårt att säga när vi inte har sett din bostad, men många väljer att ha en kattlåda i badrummet och en på annat håll (två kattlådor bredvid varandra uppfattar katten som en enda kattlåda). Man brukar undvika att ha kattlådan där många passerar, men samtidigt kan katter vilja ha lite "koll" när de är på lådan. Man kan prova att ha flera lådor och se vilken som katten väljer att använda (så får man lite ledtrådar om hur katten vill ha det).

Huruvida katten är rumsren måste du fråga inför adoption. De flesta katter är ju det, men visst finns det undantag. Men prata med ditt katthem.

Det här med att klösa på möbler är svårare att svara på. Men flera bra klösmöjligheter med bra klösmöbler brukar minska risken för att katten klöser på möblerna. Välj inte billiga, skrangliga klösmöbler, utan välj rejäla klösmöbler där katten kan klättra, klösa och klänga. Mina katter gillar de från Kattens No 1.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
3

Kan tillägga att det kan vara bökigt att få en icke-rumsren vuxen katt rumsren.

Så är du inte kattvan så bör du inte adoptera en vuxen katt som inte sköter lådan.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.