Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 273 ggr
MitaZ
3

Kattunge som inte har fått Diat

Hej,
Jag är påväg att köpa en kattunge som inte har fått Diat på grund av att mamman inte hade någon mjölk.
Hon har fått mjölk från uppfödaren. Hon är nu 10 veckor och är väldigt liten men pigg & är rumsren.
Jag undrar om någon vet, om jag ska vara uppmärksam på något innan jag tar hem kattungen. Jag vet att man får ta dom vid 12 veckor men eftersom hon är så liten i växten undrar jag om jag ska vänta ytterligare. Det verkar inte som hon har lärt sig ännu att tvätta sig, är det ett varningstecken?
Jag har bett henne att hon ska vara chippad, vaccinerad och besiktad av veterinär innan hon får flytta.
Snälla är det någon som vet?

Mvh MIta

Uppkatten
6

Det är bara bra om hon får bli lite äldre än 12 veckor innan hon flyttar. 12 veckor är den absolut tidigaste åldern då man får ta dem från kattmamman och kullsyskonen. Det innebär inte att det är bäst att ta dem då.

Har hon börjat äta vanlig kattmat ordentligt på egen hand nu?

När du skriver att hon inte verkar tvätta sig själv: är det något du själv har noterat eller är det något som uppfödaren har berättat? Hur märks det, och hur har uppfödaren hanterat det?

Bra att du ställer krav på chip + vaccin + besiktning. Har kattmamman gått ute så bör kattungen också avmaskas.

Sedan så är min rekommendation att du skaffar två kattungar om du inte redan har en ung vuxen leksugen katt därhemma. Kattungar mår bäst av att vara två så att de har någon att härja runt med. Vi människor brukar inte riktigt räcka till för att stimulera kattungar och ge dem det de behöver.

Hoppas att du köper från en seriös uppfödare.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Calcifer
2

Något som jag lärde mig när min yngre kisse flyttade in här var att man även har nytta av att kika lite i öronen på kattungen när den flyttat in, om mamman gått ute. Min kisse tog med sig öronskabb från mamman och innan jag upptäckte det hade min andra katt blivit smittad också. Inte för att det blev farligt, men ingen av katterna uppskattade att behöva bli medicinerade för det eller få öronen tvättade med medel dagligen under en period…

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Uppkatten
2

#2 Mycket bra råd! Öronskabb är smittsamt, obehagligt för katten och kan vara småbökigt att bli av med.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-04-04 10:54 av Uppkatten
Calcifer
1

#3: Ingen av mina katter hade ens några symptom som är listade. De kliade sig inte i öronen onormalt mycket, skakade inte på huvudet, etc. Det var vet som upptäckte det när lillkissen skulle kastreras osv. Då rekommenderade de att jag kollade andra katten också och jodå, han hade också fått det. Nu gick det relativt lätt för mina kissar att bli av med det, men ändå, det märktes ju att de inte uppskattade att få öronen rengjorda dagligen och det var ett jäkla sjå att hindra dem från att skaka ut medlet ur öronen…

lockar
2

När kattungar är 3 -5 veckor börjar de att äta och tvätta sig själva

Uppkatten
4

#5 Precis.

Problemet här är ju att det inte har funnits någon kattmamma som gett di, och frågan är då hur kattmamman har skött kattungens hygien.

Jag har själv en katt-tjej som inte skötte sin hygien något vidare när hon var liten (jag adopterade henne när hon var kring halvåret gammal). Vid kontakt med katthemmet svarade de att en kattmamma som är dålig på att tvätta kattungarna kan få kattungar som är dåliga på att tvätta sig själva (t.ex. i rumpan).

Så frågan här är väl lite hur dålig kattungens hygien är… Om den ö.h.t. tvättar sig och i så fall var… tänker jag.

MonicaLagerquist
2

Jag har haft en kull kattungar som jag flaskmatat Jag fick tvätta dem och sköta om kissandet och bsjsadet.. Det blev två stora kilar av dem
Jag hade andra katter som lärde kattungarna att prata kattspråk.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

[Devya]
1

#4: Hmm, har en kattunge öronskabb så är det också risk för att den även har en massa andra parasiter. Konstigt att stronghold eller dylikt inte har blivit rekommenderat de gångerna, för alla veterinärer som jag har kommit i kontakt med har rekommenderat det och så har vi gjort varje gång vi har räddat små stackars kattungar från bondgårdar med oansvariga bönder. Bör tilläggas att inget medel behövs då sättas i öronen, det räcker mer än väl med stronghold, ett par droppar i nacken och så är saken fixad plus att man har även tagit itu med eventuella andra parasiter. Vi har haft hand om ett tjugotal katter med det här problemet och alla veterinärer har rekommenderat det här.

Därför blir jag lite fundersam då du pratar om medel i öronen och dylikt. Kanske katterna hade svamp eller någon infektion i öronen? Då behövs nämligen örondroppar och öronen måste rengöras med ett visst öronrengöringsmedel. Men som sagt, det är inget som veterinärer har rekommenderat om de endast har öronskabb.

Man ska helst inte pilla och ha sig i katternas öron om det nu inte är i samband med en öroninfektion eller liknande. Är det öronskabb och man går där och pillar på för mycket så kan det leda till svamp eller någon infektion. Det här är åtminstone de råd jag har fått då från veterinärer i Finland och i Belgien där jag bor nu.

Calcifer
1

#8: Hade medel som skulle droppas i nacken EN gång, men sedan skulle öronen även rengöras. Det var vad fyra olika veterinärer sa när jag ringde runt, efter första diagnosen, så jag följde dessa råd. Och nej man skulle inte pressa in nåt långt in i öronen, men rengöra just det yttersta.

Du kanske har andra erfarenheter, men efter att ha ringt runt i olika län och till olika kliniker och alla sa samma sak, så gick jag efter det och har haft noll problem efter det.

Mina katter besöker även vet en gång per år per rutin för att göra koll, och då kollas det mesta. Kanske är dyrare än man brukar göra, men det är vad jag vill göra.

[Devya]
0

#9 Väldigt konstigt. Ingen av de veterinärer som jag har kommit i kontakt med har någonsin sagt att man skulle gå och peta i öronen på dem, inte ens sådär ytligt. Jag har aldrig gjort det och alla katterna har blivit friska utan några problem. Så det behövs ju helt klart inte och det är ju klart mycket trevligare för katterna.

Det jag minns från då jag var liten var att mamma min fick rådet av veterinären att tvätta katternas öron, men det är ju liksom bevisat idag att det går inte alls att göra för katten riskerar då att få mera problem. Nu har vi gått betydligt framåt från vad de rekommenderade förr i tiden. Därför är jag förvånad över att veterinärer ens pratar om att rengöra öronen (även om de menar att man ska göra det på en ytlig nivå) om de redan har fått dropparna i nacken. Öronen är självrengörande och har även antibakteriella funktioner. Inte ens vi människor ska behöva peta där inne i våra öronen med tops för att få rent öronen (finns förstås specialfall där folk har överproduktion av vax och måste gå till läkaren).

[Devya]
0

#9: Min katt går också en gång i året på hälsokontroll, samtidigt som hon blir vaccinerad. Det kostar inte något utöver vaccinationskostnaderna. Det är rutin för dem att alltjämt kolla hjärta, öronen, tänderna och så vidare. Jättebra att du årligen tar din katt på hälsokontroll! Alla borde göra det. :)

Uppkatten
1

#10 Jag har också hört att man inte ska tvätta ofta/i onödan, men även på mitt katthem fanns katter där öronen skulle tvättas ur regelbundet under pågående behandling (mjukt och fint och på ordination från veterinär).

Uppkatten
0

Så här skriver Firstvet om rengöring av öron:

https://firstvet.com/sv/artiklar/oeroninflammation-hos-katt

Uppkatten
0

Öronskabb är den vanligaste orsaken till inflammation och klåda i öronen hos katt, och drabbar framför allt unga djur. 
[Devya]
0

#12: Spännande, helt andra rekommendationer i Finland och i Belgien då. :) Jag föredrar dock rekommendationerna här och de har ju också fungerat utmärkt. Vi har aldrig haft några problem fast vi inte har tvättat öronen på katten. Stronghold har fungerat utmärkt i kombi med öronens självrengöringsförmåga. :)

Uppkatten
2

Jag tror att man ska lyssna på sin veterinär i varje enskilt fall, eftersom det är de som har mött katten och sett örat.

Men vad jag förstått så har man generellt blivit mer restriktiva med att rekommendera tät rengöring.