Katter iFokus

Katter

Läst 208 ggr
Disella
1

kattunge

Min snart 6 månaders kattunge äter bara latz blötfoder hon äter 4 påsar om dagen som på en månad blir 500kr, det går inte att få henne att äta något annat foder, har köpt Mjau och wiskas men hon ratar allt även latz på burk ratar hon, undrar om jag kan ställa fram torrfoder har en 10 kg oöppnad påse Royal Canin kattungemat som hon ratar hon vill inte ha Royal Canin blötfoder heller, när vi fick henne så åt hon bara kokt fisk och mjölkersättning . Vi köpte alla möjliga foder till henne hon åt bara Gourmet mat och nu bara Latz, om jag köper en burk Mjau häller upp och är borta över dagen kan hon då ha ätit upp när jag kommer hem eller kommer hon att vara hungrig i stället?/ Monika

Uppkatten
5

Om du köper en burk Mjau och häller upp och är borta över dagen, så får du förmodligen en kattunge med ont i magen och diarré är jag rädd… Eller en katt som inte har ätit alls. Alla foderövergångar måste ske mycket långsamt.

Varför vill du inte att kattungen fortsätter att äta Latz blötfoder?

Sedan förstår jag inte riktigt, du skriver att du har en 10 kg oöppnad säck RC kattungemat som hon ratar. Hur vet du att hon ratar den om den är oöppnad? Vägrar hon att äta den så kolla om de har smakgaranti - i så fall har du möjlighet att få återlämna påsen och få pengarna tillbaka. Ett tips inför framtiden: har du bara en katt så köp mindre foderpåsar. Fodret verkar tappa i smak över tid, om du frågar mina katter…

Eftersom din katt bara åt fisk och mjölkersättning som liten så kan det bli svårt att få henne att acceptera olika foder. Kattungar tar efter sin mamma, och det mamman säger är bra mat är ofta det kattungen vill äta. Den här kattungen har inte fått utforska olika sorters kattmat, och är därför försiktig med vad den äter.

Jag ser inte riktigt problemet med att hon äter Latz…? Kan det inte vara "tillräckligt bra"…? En fördel med att hon äter blötmat är ju att hon då också får i sig tillräckligt med vätska.

Nu återkommer jag till det här med Mjau, bara för att betona att det är bättre att katter äter någonting än att de äter ingenting. Katter som inte äter kan få reaktioner i sin lever redan efter ca 24 timmar. Så att försöka "svälta över" katten på annan kost är ingen bra idé.

Gillar din katt Latz så fortsätt servera det. Superbra att hon äter det istället för fisk och mjölkersättning. Verkar hon tycka att 4 påsar om dagen är lagom?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

• Redigerat 2022-04-04 09:56 av Uppkatten
OberonsMatte
0

Vilka Latz-påsar äter katten? Har du kollat om det går att beställa större förpackningar av den sorten så att det blir billigare?

Tål katten all mat så finns det iallafall en teoretisk möjlighet att hitta billigare alternativ.

Jag har en allergisk katt vars 85g- portionspåsar (Monster med en enda proteinkälla) kostar över 16kr styck. Storpack för Latz portionspåsar ger ett pris på lite över 3 kr/styck, så kolla nätbutiker.

Sajtvärd Katter iFokus

MonicaLagerquist
1

Mitt tips är att du ger henne mat tre till fyra gånger per dag. Ger Latz dom hon gillar men blandar i lite annan mat och sakta ökar på den andra maten. Mitt tips är att köpa blötmat i pappkartonger då hinner hon förhoppningsvis äta upp maten innan den blir dålig. Servers inte kylskåpskall mat.

Stolt ägare till tre La permer