Katt med låga vita blodkroppar
Hej..
Känner jag måste skriva av mig och kanske få lite hopp från tidigare fall.
Det är så att jag har idag lämnat min ragdoll Charlie, 4 år, på djursjukhuset för han blev rätt snabbt sjuk. Första symtom var att han hade gult snor vid näsan, runnit ner över manen så det blivit tovigt. Feber 40.0 grader. Ingen aptit , helt orkeslös :(
De tar blodprover och vita blodkropparna är väldigt låga 0.17!!! Normalt har friska katter 2-3 vita blodkroppar.
Röda blodkroppar var lite lågt men inte så farlig vätskebrist. De skulle sätta honom på dropp, ge febernedsättande och antibiotika.
Veterinären trodde på både kattsnuva och ev salmonella. Vet inte om dessa går under namnet kattpest??
När jag googlade så stod det att det går inte att behandla eller fixa låga vita blodkroppar.. att antibiotika inte hjälper, att antibiotika oftast bara ges till livshotande fall, kattpest ger en dödlighet på 90% . Här blir man såklart super orolig :(
Ingen diarré eller kräkningar, ingen blod i avföringen. Men hög feber , snorig och väldigt negativt allmäntillstånd 😞
Är det någon som fått samma , likande besked och katten överlevt? Blir så orolig att man Charlie inte kommer klara sig. De ringer mig imorgon efter lunch. Om inget annat händer före.. Men jag kommer ringa på morgonen för att se om han är i livet! :(
Kattpest är inte det samma som kattsnuva/salmonella. Hoppas det går bra för din kisse. 💖
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag vet (av egen erfarenhet) att även vaccinerade katter kan bli väldigt sjuka av kattsnuva, men jag har inte riktigt koll på om enbart kattsnuva kan ge så låga vita blodkroppar.. Sa veterinären att det kunde det? Skulle det tas några mer specifika prover?
Är katten innekatt eller utekatt? Ensamkatt eller med kattkompisar?
Jag håller tummarna för att det enbart är kattsnuva för som vuxen (och vaccinerad?) och med understödjande behandling bör han klara det även om det är jobbigt just nu.
Sajtvärd Katter iFokus
Tillägg: Om det sker någon större (negativ) förändring eller det finns något annat viktigt som du behöver få veta eller tillfrågas om så kommer de ringa dig. (Jag har själv blivit uppringd mitt i natten ett par gånger). I annat fall ringer de dig på förmiddagen (eller efter ronden brukar det vara). Då har veterinären hunnit bedöma kattens tillstånd, provsvar och behandling och planera för vad som bör göras efter det. Jag rekommenderar alltså inte att själv ringa till ett akutdjursjukhus bara för att höra hur det går. Inga nyheter är oftast goda nyheter.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-03-15 23:31 av OberonsMatte
Håller tummarna!
#2: Han är utekatt och är ensam katt i hemmet. Men det är många katter i området som kivas om revir :/
Veterinären sa att det kunde vara både kattsnuva och salmonella.. Men det kan ju vara kattpest också eftersom vita blodkroppar var så himla lågt. :( De skulle bara ta prov för salmonella, men de kanske tar för något annat också 🤷🏼♀️
Inga samtal under natten så inget drastiskt verkar ha hänt.
Men är han ordentligt vaccinerad, som du skrev i en annan tråd att han var, så låter det osannolikt att han skulle ha kattpest.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#6: fullt vaccinerad vid kattunge stadiet. Men inget vaccin vid 1 års ålder som de rekommenderar
Ajdå, ja, det var ju inte bra. Såg i en äldre tråd att du bokat tid för vaccination vid 1-års ålder?
- Redigerat 2022-03-16 13:38 av Uppkatten
Efter vaccinationen som de får vid ett-års ålder bör katter som vistas ute vaccineras årligen mot snuva och vart tredje år mot kattpest, just eftersom vi har problem med sjukdomar som kattsnuva och kattpest.
Kattsnuva kan dessvärre låta som "en enkel förkylning" men är något helt annat än när vi själva blir snuviga. Kattsnuva kan snarare jämföras med när vi får influensa. De kan alltså bli riktigt, riktigt sjuka av kattsnuva, och behöva både vård på djursjukhuset och antibiotika m.m.
#5 Vad sa veterinären idag?
Sajtvärd Katter iFokus
#10: Charlie har börjat äta lite smått på egen vilja. Lite öm vid buken vilket även är ett symtom av salmonella virus. Ingen feber på hela dagen, har fått febernedsättande och smärtlindring vid buken som fungerade. Ingen vätskebrist men något allmänt påverkad fortfarande.
Jag fick ta hem honom idag, med medicin för ikväll och imorgon. Charlie blev glad att komma hem, började spinna, svansen upp och vill vara nära oss. Kissat på låda utan problem. Ännu Ingen feber och äter lätt.
Det lustiga är bara att Charlie har blåa ögon, han hade det när jag lämnade honom igår. Men idag när han kom hem och jag fick se honom ordentligt så är hans ögon gul/gröna!? Ringer direkt och frågade om medicin eller något kan påverka färgen på irisen, men det var helt främmande och veterinären hade kontrollerat ögonen och anmärkte inga skador eller besvär i ögonen.
Så om någon är bekant med iris färgvariation såhär. Skriv!
Vill minnas att jag hört om tillfälliga sådana variationer vid ögoninfektioner, men det har alltid varit i diskussionstrådar så vet inte hur sant det har varit.
#11: yaay😍
Tjena^^
#11: Jag har också hört talas om (och sett bilder på) att t.ex. blå ögon kan bli gulgröna när det finns en inflammation i ögonen. För att se hur den inre delen av ögat ser ut behövs särskilda undersökningsinstrument så det kanske missades vid den vanliga kollen om inga yttre symtom på ögoninflammation finns.
Sajtvärd Katter iFokus
#14: ååh :( stackars missen då. Kanske därför han blunda största delen igår också :(
Han ser iaf laserlampan och verkar kunna gå normalt
#0: Uppdatering:
Det blev ännu en tur till Anicura djursjukhus då vi märkte att ögonen skiftat färg, från blåa till gröna.
Han har ett litet hål i hornhinnan i högra ögat och ögontrycket var lågt vilket indikerar på inflammation. Resten av ögongloberna såg bra ut och han kommer inte bli blind. Dock är nog irisen drabbad och han får nog bestående gröna ögon numera.
Tidigare historik, snorig, feber, ingen aptit, lågt antal vita blodkroppar. De relaterar till salmonella. Dock ingen diarré eller kräkningar.
Åter till ögat. De hitta partiklar/spår av kattherpes i ögat och troligen är det det som påverkat Charlies hälsa totalt.
Men behandlingsbart och han kommer bli bra igen 🙏❤
Kattherpes ingår i de sjukdomar som kallas för kattsnuva.
De katter jag läst om som ändrat färg på ögonen har så småningom fått tillbaka sin blå ögonfärg igen. Så det blir spännande att få följa din katt och se hur det blir i hans fall.
Trodde de att hornhinneskadan hängde ihop med virusinfektionen, eller är det en separat skada?
Min gissning är att din katt har drabbats av både salmonella och kattsnuva.
När han är ordentligt frisk igen så får du se till att vaccinera honom ordentligt mot kattpest och kattsnuva. För så här vill du inte att det blir igen, och det blir också väldigt dyrt att låta bli att vaccinera sin katt.
Håller tummarna för att han snart mår bra igen. Jättebra att du lät kolla upp ögonen, ögon ska man vara rädd om!
#17: Okej. Ja jag uppdaterar här med ögonfärgen om den kommer tillbaka.
Ja nästa vecka är det återbesök och när han är friskförklarad kommer jag boka tid för vaccination.
Nä, hornhinna skadan, lilla hålet, sa dom inte tydligt att den hängde ihop med inflammationen. Det kunde ha blivit av något annat. Det var lite otydligt förklarat faktiskt.
Men lågt ögontryck berodde ju på inflammation i kroppen, alltså virusinfektionen, kattherpes. Då de kolla med avancerad ögoninstrument och upptäckte herpes partiklar.
Ja det är nog som du säger. Både kattsnuva och salmonella som veterinären även trodde och att sedan herpes bröt ut pga det och påverkade ögonen.
Läste precis att herpes, förutom att ge feber och snuva, även kan ge sår på t.ex. hornhinnan.
Här kan du läsa mer om herpes hos katt:
https://www.kattveterinaren.se/herpesvirus/
#19: okej tack!
Då är det nog i samband i Charlies fall också. Orolig som man är så uppfattar man inte alltid allt som sägs.
#20 Nej, det blir ofta mycket oro och mer information än man kan ta in när katten är akut sjuk. Och motstridiga besked är inte heller ovanliga, när veterinären väger för och emot olika diagnoser…
#0: Uppdatering 2:
Charlie har efter 4 st ögondropps behandlingar blivit av med den gröna ögonfärgen 🤗.
Idag går han och nyser eller liksom fnyser. Sätter sig vid matskålen men verkar inte känna matdoften riktigt.
Blev tipsad om en aptitökande pasta för katter som vart sjuka ett tag och så köpte jag kitten pasté för att han ska vilja äta. Det fungerade faktiskt. Hårda kulor var inte populärt.
Sovit mycket idag men i mer avslappnad, vanlig position som han brukar och orkar hoppa upp i soffa och säng ❤
Så verkligen framsteg. Har inte tagit temp men har känt på öronen och de känns lagom varmt.
#22 Vad bra att han redan fått tillbaka sin normala ögonfärg igen!
För att lindra besvären vid snuvig och täppt nos kan man ge näsdroppar. Man kan ge sådana som är ren koksaltlösning och avsedda för människobebisar (Renässans) eller Nezeril näsdroppar för barn (0,25 mg/ml). Det är pipetter som man droppar i kattens näsborrar.
Sajtvärd Katter iFokus
#22 Intressant med ögonfärgen. Hur många dagar ska han ha ögondroppar nu?
#0: Uppdatering 3
Charlie mår fortsatt bra. Svalare öron och näsa idag än igår. Äter , dock inte gjort nr 2 sedan natten till tisdagen :/ Verkar inte ha ont i magen på något vis. Kissar mest.
Dock så har han inte ätit så mycket ännu och inte lika aktiv som förut så kanske har med det att göra att det fördröjer?
Ögonen är normala igen . Se bild. Helt otroligt ändå!
Hur mycket mat får han i sig per dygn? Om det har gått mer än 48 timmar sedan katten bajsade sist så brukar man rekommendera att man diskuterar med veterinären.
#27: haha. Efter jag skrev detta satt han på kattlåda och gjorde nr 2 😅 så det är nog ingen fara 🤗
Det låter bra, men hur mycket mat får han i sig nu? Jag tänker så att inte levern tar skada.
#29: Jadu jag har inte vägt eller måttat varenda gång men nu har han iaf ätit upp en kitten burk på 195g sen igår EM vid 15 tiden. Tidigare åt han bara några enstaka tuggor på blötmat och hårda kulor.
Vad tänker du gällande levern?
Avföringen såg bra ut, lite krämigare men det kunde bli så pga medicinen sa vet. och kisset lika som tidigare.
De tog ju även blodprover. Dock vet jag inte om de såg allt med det, utan de nämnde bara vita och röda blodkropparna..
Och veterinären sa inget om levern eller risker för att den tar skada av medicinen.
Det var mest på tisdagen som Charlie inte hade ätit så mycket, redan in på onsdagen och förmiddagen hade han börjat äta igen, annars hade han inte fått följa med hem om han absolut inte velat äta.
Charlie har dock alltid vart kräsen på mat och smaker och foder storlek, och aldrig vart stor i maten. Så när jag märkte att han vägra de första två alternativen på blötmat så var jag tvungen att tänka om och fick råd av butikspersonalen på arkenzoo att prova med kitten paste. Och ja han gillar den och han har inte kräkts som han tidigare gjort med torrfoder. Bara det ser jag som ett gott tecken 🤗
Jag är inte orolig men ska på återbesök den 25 mars. Får fråga om levern då.
Så här är det, att när katter blir stressade/sjuka/får feber/blir snoriga eller snuviga så slutar de ofta att äta eller äter väldigt lite.
Inte särskilt konstigt. Är man snuvig så känner man t.ex. inte så värst mycket smak/lukt, och då blir maten mindre intressant.
Hos människor och hundar gör inte det här så jättemycket, under en tid. Men för katter kan det rätt snart bli akut om de inte äter alls eller om de plötsligt börjar äta väldigt lite (jämfört med normalt). Det är kattens lever som inte klarar av svält något vidare. Redan efter 24 timmar utan mat kan negativa processer ibland sätta igång i levern.
Katter måste alltså äta, även om de inte vill det, och det är det som kan bli ett problem när katten t.ex. är sjuk eller stressad. Då kan man inte "vänta och se", eller säga att "den äter väl när den blir hungrig". Utan man måste se till att den får i sig.
Nu vet jag inte om din katt har gått ner i vikt, eller hur mycket den äter jämfört med normalt, men den mängd du nämnt för det senaste dygnet låter inte extremt låg i alla fall. Jag gissar därtill att RCs mother and baby cat är lite extra energirikt.
Men precis som ni har tänkt och gjort, så får man försöka muta och se vad katten vill äta just nu, och vad magen tål. Har katten svårt att känna lukt/smak så kan man försöka hitta en konsistens som katten gillar. Det viktiga är att kissen fortsätter äta, och successivt kommer upp i ett normalt matintag.
Vad jag ville försäkra mig om var således att katten inte matvägrar, eller bara får i sig några teskedar mat per dygn, för då hade jag rått dig att börja stödmata nu. Har dessvärre sett katter som inte överlevt sjukdom, just därför att de inte har fått hjälp att få i sig mat.
#33: okej tack för förklaringen!
Ah nä han har inte matvägrat på 24h och inte heller ätit bara 1 tsk per dygn.
Mycket gott med kitten mat 😅
Vart svårt att hitta foder faktiskt.
Men det här med mjuk konsistens pastej typ verkar fungera bra för Charlies mage eftersom han inte kräkts alls .
Ska byta till lämpligare innehåll och näringsvärden som lämpar sig för en 4 årig hane efter dessa burkar är slut och han är friskförklarad 🤗
- Redigerat 2022-03-20 02:40 av Charlie17
#0: Uppdatering 3(?)
Anicura ringde mig i måndags och berättade att provsvaret av salmonella kommit och att det var negativt 🙏
Alltså kattsnuva (kattherpes) blev Charlie drabbat ganska hårt utav.
Charlie var väldigt mottaglig av medicinen och blev sig själv efter någon dag bara.
I förrgår var det till och med så att han höll emot mer när jag skulle ge honom ögondropp.
Nu hålls Charlie mest inomhus såklart enligt veterinären ordination.
Han ska vaccineras när han är friskförklarad.
Dock har jag inte bestämt mig för om han ska få återgå till att vandra runt själv här i bostadsområdet bland ett tiotal andra katter eller om jag ska bli striktare med koppel istället? :/
Tänker även fästingar, ormar, bli påkörd, tagen av andra rovdjur etc ..
Dock tycker sambon att det är lite djurplågeri, men samtidigt har det blivit mer veterinär besök när han har vistas ute dom här 3 åren som vi bott i hus.. :/
#35 Skönt att katten är på bättringsvägen! Vilken medicin får katten nu?
Sajtvärd Katter iFokus
#36: Fortfarande samma som jag visade längre upp.
Kan visa i bild igen 🤗
Och metacam.
Detta skulle/ska jag behandla med 3 ggr per dag i 10 dagar.
Detta fick han när vi var in i torsdags med gul/gröna ögon och vi träffade ögonveterinären och hon hittade herpes partiklar i ögonen och mätte ögontrycket som var lågt.
#37 Ok, ögondropparna är antibakteriella och metacam är smärtstillande/antiinflammatorisk medicin. Felint herpesvirus är dock ett virus, så behandlingen är mot symtomen.
Kunde veterinären fastställa direkt att det var herpesvirus utan att skicka prov på extern analys? När det gäller misstanke om kattsnuva har mina katters prover alltid skickats till SVA för analys (både från mindre klinik och större akutdjursjukhus).
Sajtvärd Katter iFokus
#38: Ja det veterinären sa till mig var att hon var väldigt säker på symtomen, och tyckte det var en onödig kostnad att skicka prover då behandlingen mot symtom brukar fungera bra.
Herpes går tydligen inte att bota (som vet sa) utan det ligger i benmärgen i flera år. Veterinären rekommendera såklart vaccinering för att minska risken att Charlie blir lika dålig igen.
Det var bra att vi tog för salmonella iaf som visade negativt.
#39: jag är ju ingen expert eller allt för insatt i kattsjukdomarna eller mediciner och går på vad veterinären säger till mig.
Tycker personligen att det är bra om veterinären är erfaren och har lite koll på symtom som kan rekommendera behandling utan att skicka iväg prover som kostar flera tusen.
Man har inte alltid råd att kosta på och kolla upp allting även fast man har försäkring. Och veterinären hade ju rätt. Charlie är ju i princip frisk igen. Så behandlingen funka.
Du skriver att han mestadels hålls inne just nu. Katter med kattsnuva ska ö.h.t. inte gå ut, eftersom de är smittsamma.
#41: Tagit ut honom två ggr i koppel när det vart soligt och varmt, korta stunder.
Veterinären sa att det var ok.
Han tilläts till och med gå ut i deras egna lilla utevistelse som är inburat till deras egna bur förra veckan, onsdag morgon , alltså dagen efter han blev sjuk och jag åkte upp med honom.
Så hur noga är det? Jag förstår helt och hållet att han ej får springa lös själv och riskera att smitta andra katter eller bli sjukare själv.
#42 Det smittar genom att en katt får i sig saliv, tårar eller snor från en virusutsöndrande katt. Antingen direkt genom att katterna t.ex. tvättar varandra, lekbrottas och "biter" varandra eller får en nysning med droppsmitta på sig eller genom att de t.ex. delar mat- och vattenskålar.
Risken för smitta är alltså störst för katter som lever nära varandra inomhus, men en främmande katt utomhus kan också utsättas för smitta vid närkontakt eller om de t.ex. tuggar eller slickar på samma saker som en smittad katt. En del utekatter går ju fram och hälsar på andra utekatter nos mot nos och kan då råka fnysa/nysa den katten i ansiktet. En del utekatter hamnar i närkontakt genom slagsmål och biter och nafsar då i varandras päls så att saliv hamnar där som sedan slickas bort.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja exakt. Jag förstår fullkomligt hur det kan ha gått till och hur smittan sprids.
När jag haft honom i koppel har ingen katt som är i bostadsområdet kommit nära honom. Charlie har haft ständig uppsikt, alltså jag var med honom ute i koppel, inte så att jag satte ut honom i hasp och sen gått in. Jag har sett till att han inte gått fram och doftat på buskar eller risk där andra katter kan ha skvätt urin /revir.
Märker att man måste verkligen vara övertydlig i kommentarerna så att inget verkar glömmas bort eller få en annan å tro att man inte har koll fast man har det. Trodde inte man skulle behöva skriva ut så konkret och tydligt. Det enda är att jag inte är så insatt gällande sjukdomarna, vilka som finns, hur de behandlas, vilka som inte kan botas osv.
#44 Försök se det positivt! De är många som läser på Katter iFokus och som lär sig en massa genom att följa trådarna. På så sätt blir det ett kollektivt lärande.
Väldigt många har ingen erfarenhet av kattsnuva, och känner inte riktigt till smittvägar etc, eller hur sjuk katten kan bli av kattsnuva. Eller att katten bör hållas isolerad från friska katter, eller att herpesinfektionen kan bli livslång - med risk för att smitta andra katter i perioder resten av livet.
Så även om man börjar en diskussion utifrån en katt så blir det ofta en vidare diskussion i slutänden, och de som har stött på problemet/sjukdomen (eller vad det är man diskuterar) ställer ofta lite extra frågor för att se så att det går bra för katten. T.ex. så att den får i sig tillräckligt med mat och inte utvecklar fettlever (som kan vara dödligt för katten) o.s.v.
Så att du ställer frågor här - kan bidra till att hjälpa fler katter och kattägare.
Förstår att du inte sätter fast din katt utomhus, tror inte ens att det är tillåtet (om inte reglerna har ändrats…?). 🤔🙂
#0: Uppdatering 5
Var på återbesök hos veterinären i fredags. Hon kollade ordentligt på båda ögonen och konstaterade att såret/hålet på högra hornhinnan läkt. Dock var det fortfarande något skrovlig hinna, man vill uppnå som silkeslent på kattögonen.
Så jag skulle fortsätta med smörjande för en tid framöver, det ger ju inga biverkningar och är bara bra. Så länge det inte stressar katten och han börjar dra sig undan när man går fram till honom med pipetten.
Så försöka 2 ggr om dagen med smörjdroppar i båda ögonen.
Och sen det här med kattherpes, det går inte att bota men att lindra symtom. Kattens immunförsvar ska kunna ta hand och dämpa viruset själv.
Men om han inte kan det och det blir långdraget med nysningar, allmänt dåligt påverkad, matstrejkar eller om ögonen igen börjar kladda eller att han kisar mycket igen så kunde man ge virus tabletter, som inte botar men som ska dämpa viruset på nå vis 🤷🏼♀️
Det här med skorv på ögat kan också uppkomma pga stress . Så hon tyckte jag skulle avvakta med återbesök och ta vaccinet eftersom vaccinet kommer göra honom lite sjuk igen och det är inte läge för det just nu.
Och det här med att vara ute fritt skulle jag vänta tills det gått 14 dagar, (alltså nästa tisdag 29 mars)
Veterinären sa också att om Charlie börjat med att vara ute katt i nästan 3 år och sen plötsligt måste återgå till att vara inne på heltid, miljöombyte. Så kunde det också bli stressande för katten och ge skrovl på ögonen :/
Så man får hitta balanser, man ska se att katten trivs och mår bra.
Metacam skulle jag ge honom 7 dagar till.