Kastrerad honkatt sår
Ska detta sår se ut såhär? Kastrerade vår honkatt för 5 dagar sedan och hon har vägrat tratt därav har vi kört med plåster och tvättat rent och bytt fram tills idag. Såret ser ut såhär och jag har ingen erfarenhet av kastrering av honkatt så undrar helt enkelt om det ser normalt ut eller om något bör tänkas på?
Bilden ser väldigt förstorad ut, så den ger kanske lite fel intryck.., men såret ska inte blöda. Är det röda gammalt eller nytt blod? Jag har aldrig behövt tvätta mina honkatters kastreringssår. Det som ev. behövt tvättas bort efter operationen har katterna tvättat bort själva.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Förstår, försökte få med så mycket som möjligt på bild därav insomningen. Det är torrt så jag antar gammalt blod, det såg inte ut såhär vid första dagarna och iom samråd med veterinär att istället tvätta lätt med ljummet vatten och plåster istället för tratt så tycker jag det borde vara mindre och inte så rött. Doris är så livlig och haft energi sen operationsdagen så misstänker också att hon råkat ha upp stygnen men jag avvaktar lite så får jag kontakta veterinär igen annars
Om du är orolig så kan du kolla med någon av mobil-veterinärerna för att få råd.
Agria har väl sin veterinär on-line, och en del kattförsäkringsbolag har samarbete med firstvet.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Hur har det gått?
Stolt ägare till tre La permer