Katter iFokus

Katter

Läst 148 ggr
cattz0n
0

Dålig aptit av antiinflammatoriska läkemedel?

Hej! Min katt opererade bort två tänder för ca 1,5 månad sedan, fick efter operationen Meloxoral som skulle ges i 5-10 dagar. Samma dag som hon opererades åt hon med god aptit men fick sedan sämre och sämre aptit. Dag 6 slutade jag ge Meloxoral och aptiten kom tillbaka. Tyvärr läkte inte operationssåret som det skulle och hon behövde åter sövas för att justera sårkanterna, detta gjordes för 6 dagar sedan. Jag sa då att jag trodde hon fått dålig aptit av Meloxoral och efter senaste ingreppet fick hon istället recept på Onsior som ska ges helst under 12 dagar. Nu de första dagarna har aptiten varit toppen, fram till igår då jag märkte att den försämrades igen. Hon får i sig det hon behöver men vi behöver kämpa en del och ge henne blötmaten ur handen, hälla tonfiskspad på maten osv. Ska slå en signal till veterinären imorgon och se om jag ska fortsätta ge Onsior eller avsluta i förtid. Hon har inga kräkningar och ingen diarré. Någon som har liknande erfarenheter? Några tips på riktigt god blötmat eller annat man kan truga henne med?

OberonsMatte
0

Ja, även Onsior kan tyvärr ge de biverkningarna, men det är ju bra att de är relativt lindriga iallafall och inte visade sig på en gång. När min Oberon drog ut tänder uppstod nästan alltid lite komplikationer i samband med läkningen. Han tålde metacam, men inte antibiotika och fick jättejobbiga diarréer då, men till slut läkte iallafall både munnen och magen.

Vilken blötmat äter katten i vanliga fall och vilka sorter har du testat hittills? Jag tror inte att det finns någon sort som alla kräsna katter gillar, de är ju så petiga ibland både när det gäller smaker och konsistenser. Jag har stor erfarenhet av petiga katter, men det finns ingen riktig röd tråd förutom att mina katter ogillar stora bitar och (nästan alla) föredrar med sås. Gormet gold mousse med tonfisk har varit den klart godaste moussen iallafall. Mjaus noga utvald-mousse var också poppis ett tag. I övrigt brukar som regel dyrt vara godare än billigt.

Har någon av mina katter haft jättedålig aptit i samband med sjukdom har de fått aptitstimulerande medicin av veterinären. Tvångsmatning med utspädd hills a/d i munspruta har också förekommit ett antal gånger under konvalescens, men så illa verkar det ju inte vara i din katts fall. Tänk på att inte ge tonfiskburk avsedd för människor för den är för salt för katter.

Sajtvärd Katter iFokus

cattz0n
0

#1: Skönt att höra att man inte är ensam. Trodde komplikationer var relativt ovanligt så blev lite knäckt när vi var tvungna att göra om proceduren.

Hon äter Mjau blötmat i sås i vanliga fall och även nu, mousse ratar hon totalt (testat två olika, den ena vet jag var från Pure Natural). Har köpt Mjau noga utvalt i sås i tre olika smaker och ska testa det nu. Upplever att hon tröttnar på blötmaten när hon inte får lite torrfoder vid sidan av, i vanliga fall får hon Mjau blötmat som ”bas” och så har hon torrfoder som ”tilltugg” eftersom hon gillar att variera. Funderar på om man kan testa att blöta upp hennes torrfoder så det blir som mjuka bitar?

Brukar de tycka hills a/d är gott? Det är vad jag förstår det som väldigt energitätt och då behöver hon ju inte äta lika mycket för att tillgodose energibehovet. Hon får tonfisk för katter :)

OberonsMatte
0

#2 Mina katter är inte imponerade av vanlig Mjau-mat, men Noga utvalt-burkarna med sås har slunkit ner då och då! Latz senstions sauces (portionspåsar) är också en sort som mina katter vanligtvis tycker är goda. (Bitarna är "köttiga" i olika storlekar, så när mindre bitar är lämpligare eller föredras kan man behöva dela dem lite först).

Sajtvärd Katter iFokus