Alfie-bluffen
Sedan en tid tillbaka finns det en person som kallar sig "Cynthia" som påstår att hon har en 15-veckors Ragdollkattunge vid namn Alfie som hon vill skänka bort gratis. Kattungen påstods vara 15 veckor redan i den första kända annonsen som publicerades i november 2021.
Cynthia försökte annonsera här på iFokus och har även skapat en egen annonssida på fb enbart för att nå ut till hugade spekulanter.
Ragdollkattungar skänks inte bort gratis, så det var en uppenbar bluff redan innan det framkom att kattungebilderna var stulna från ett instagramkonto som handlar om en numera vuxen Ragdoll vid namn Alfie som bor med sina ägare i London.
En person svarade dock på annonsen för att se vad kruxet var och svaret hon fick var det här.. "Kattungen Alfie" påstås alltså finnas i Ukraina och det är lätt att tänka sig hur många oförutsedda och extra kostnader det kommer påstås föra med sig med transport och liknande (av en kattunge som alltså inte ens finns på riktigt). Var vaksamma om/när ni letar bland annonser!
Svar från "Cynthia":
"Hej min kära vän,
Tack för det intresse du visat för min fina kattunge. Jag uppskattar det verkligen. Detaljer om kattungen:
Han heter Alfie. Han är en Ragdoll-kattunge. Han är exakt 15 veckor och 2 dagar gammal. Han är en mycket lekfull och vänlig kattunge. Han har ett väldigt lugnt temperament. Han är också mycket vänlig med andra djur. Han besöker veterinären regelbundet. Han är mycket frisk och uppdaterad med alla sina vacciner. Alfie är hembruten och även pottränad.
Pris: Jag säljer faktiskt inte Alfie. Jag ger ut Alfie för gratis adoption till vilket bra hem eller familj som helst. Alfie är mer än ett barn för mig. Inga pengar i världen kan någonsin ersätta honom. Så jag kommer aldrig sälja honom. Jag kommer att ge honom gratis till vilket bra hem som helst. Jag kommer också att ge bort alla hans tillbehör och dokument till alla bra hem jag kan hitta.
Mina skäl: Nyligen blev jag befordrad på jobbet. Min nya arbetsbeskrivning innebär mycket resor. Jag är knappt hemma. Så Alfie är alltid ensam för det mesta. Jag vill inte ha det för honom. Dessutom har byggnaden jag bor i nu en "NEJ"-policy mot djur. Min hyresvärd har gett mig en vecka på mig att bli av med Alfie. Så jag har inget annat val än att genast hitta ett bra hem åt Alfie.
Din miljö: Eftersom jag ger ut Alfie för gratis adoption behöver jag veta mer om dig, din miljö och din erfarenhet av djur. Jag behöver veta om du är tillräckligt ansvarig för att ta hand om Alfie. Svara därför på följande frågor.
• Hur gammal är du? • Är du uppfödare? • Har du någonsin ägt ett djur eller en katt tidigare? • Har du barn? Om du har barn, är de bra med djur? • Röker du i huset? • Är din miljö gynnsam för katter? Jag kommer att behöva svar på dessa frågor innan vi kan fortsätta.
Min plats:
Jag vill informera dig om att jag för närvarande befinner mig i Odessa, Ukraina. Jag flyttade hit nyligen. Alfie är här med mig. Jag har försökt gånger utan antal för att hitta ett bra hem åt Alfie här i Ukraina men utan resultat. Jag möter hela tiden människor med olika motiv för Alfie. Därför var jag tvungen att leta hem till Alfie där i Sverige. Jag jobbade i Sverige för 4 år sedan. Så jag vet att svenskarna tar väldigt väl hand om sina djur. Men oroa dig inte för mitt avstånd från dig. Jag kan göra alla nödvändiga arrangemang för att du ska kunna ta emot Alfie säkert utanför din dörr.
Jag hoppas att få läsa från dig snart. Vänliga hälsningar, Cynthia."
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-03-28 07:31 av OberonsMatte
Maken till fräckhet. 😠😠😠

Folk är galna helt enkelt.
Stolt ägare till tre La permer
Många påståenden är också så korkat ogenomtänkta. "Han besöker veterinären regelbundet"🤔…. En 15-veckors kattunge har väl knappast hunnit få någon större vana av "regelbundna" veterinärbesök!! Är katten vaccinerad, id-märkt och besiktigad sker nästa besök vid kastrering förutsatt att kattungen är frisk, så varför behöver den här lilla "mycket friska" kattungen besöka veterinären regelbundet kan man undra..
Och "Uppdaterade" vaccinationer… En 15 veckors kattunge har inte ens fått sin 1-årsvaccination ännu som ingår i själva grundvaccinationen.
I övrigt låter det också som att det är en betydligt äldre katt som beskrivs, med tanke på allt som påstås ha hänt efter att hon blev kattägare.. Kattungen påstås bara ha levt i 15 veckor och det finns inget som tyder på att kattungen är född hos Cynthia. Skulle alla de här oförutsedda sakerna och fruktlösa sökandet efter nytt hem ha hänt och pågått under bara några få veckors tid som max? Det är så skrattretande dåligt bluffat att jag blir provocerad av det också.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2022-02-19 12:32 av OberonsMatte
#3: förstår att du blir det.
Gissningsvis ingen kattkunnig person bakom det här, utan en person vars enda syfte är att tjäna pengar… Har förmodligen gjort det här tidigare, med andra annonser, och med tiden lärt sig vilka frågor potentiella köpare ställer och därför försökt anpassa den nya annonsen därefter…
Sannolikt "säljer" personen hundar på motsvarande sätt….
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5: antagligen inte, då de påståenden som finns i texten av personen ifråga ändå är motsägande trots "anpassning".
- Redigerat 2022-02-19 12:39 av [Moon AppleGrey]
En klassiker, även om det ofta är hundar (eller tom hästar!) som annonseras ut.
Iofs, betydligt "bättre" bedrägeri än den vidriga handeln med djur som fötts upp i "fabriker" och smugglats in. Där har väl katterna inte råkat riktigt lika illa ut som hundarna. 😢
På sätt och vis kan jag faktiskt tycka att folk som går på en sån här bluff får bita i det sura äpplet och bli av med några tusenlappar. Gör man inte en noggrannare koll innan man köper ett djur så… Hur många hade köpt en dator på samma premisser?
("Datorn finns i Odessa men du får den gratis…" 🙄)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com