Katter iFokus

Katter

Etiketthälsa
Läst 173 ggr
Uppkatten
4

Katt-maskar

Läser ett intressant inlägg på FB.

"Innekatter kan mycket väl få mask. Vi drar in mer skit än vi tror med våra skor och ytterkläder", hävdar en person.

"Katter kan få mask av det man ger dem att äta", hävdar en annan.

"Sniglar är en vanlig mellanvärd, och har ägaren gått på en gräsmatta och ställer skorna inomhus så finns maskäggen inne sedan", hävdar en tredje.

En person fördjupar resonemanget och skriver att lungmask och fransk hjärtmask använder sniglar och snäckor som mellanvärd. "Man tror även att spolmask kan komma den vägen". "Spolmask är även vanligt förekommande hos gnagare, som lämnar avföring överallt. Det räcker att gå där en råtta nyligen varit för att dra in mask i huset".

Tipset man ger är att man ska köpa "Kolla-masken-test" några ggr per år.

Kan vi här på Katter i Fokus försöka hjälpas åt att reda ut det här???

Vad jag förstått så är lungmask relativt ovanligt i Sverige. Eller rättare sagt: man har dålig koll på hur vanligt det är. På ett håll läser jag att lungmask inte smittar t.ex. mellan ute- och innekatter (om man har både och i ett hushåll). Den smittar inte heller från katt till människa. Det verkar som att katten måste ha ätit den infekterade snigeln (eller ett annat djur som har ätit snigeln) för att bli smittad? Rätta mig om jag har fel! Lungmask går att kolla via Kolla-masken-test, men bara om man specialbeställer just den specifika testningen…? I så fall ska man alltså göra en special-beställning några ggr/år…???

Fransk hjärtmask - verkar förekomma hos hund, räv, varg etc. Jag har svårt att hitta något om Fransk hjärtmask hos katt. Det finns säkert något skrivet, man jag har inte hittat det ännu. Kan fransk hjärtmask ö.h.t. upptäckas med hjälp av Kolla-masken-test?

Jag hittar alltså inte just något stöd för att lung- respektive fransk hjärtmask skulle vara något stort problem bland svenska katter idag, eller att vi kan dra in det via våra skor och ytterkläder och infektera våra innekatter???

När det gäller spolmask skriver SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) att "Katter som lever strikt inomhus smittas inte med spolmask". Har SVA fel? Springer vi i själva verket runt med spolmaskägg under skorna till vardags, efter att ha trampat där sniglar och smågnagare rört sig? Jag hör sällan talas om strikta innekatter med spolmaskinfektion (i så fall brukar det vara katter som har gått ute tidigare, eller kattungar som diat en katthona som gått ute)?

Jag är själv ständigt ute i naturen och träffar på både sniglar, snäckor och smågnagare, men har aldrig behövt avmaska mina egna katter (de är 11 år nu).

Hjälp mig att reda ut det här! Vad gäller egentligen? Vilka risker finns och hur stora är de!? Är det verkligen rimligt att anta att våra skor och ytterkläder är "mask-faror" för våra innekatter…?

Och vilken mask kan katter få "av det man ger dem att äta"…???? Vad serverar man då för mat till sina katter…???

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
4

Serverasr man råa vildfångade möss och pippifåglar kan de ju få mask.Men hur mpnga gör det?

Stolt ägare till tre La permer

Uppkatten
4

#1 Precis. Jag tror inte ens de mest extrema barfarna brukar servera viltfångat till sina katter. Än mindre "den genomsnittlige" kattägaren.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Kattpatrullen
0

Detta har ju diskuterats i tidigare trådar, men jag tror att katter kan få mask/inälvsparasiter av råmat. Även om de vanligaste parasiterna dör av infrysning så gäller inte det alla. Sedan tillkommer risken för felaktigt hanterad råvara och/eller slutprodukt. Jag gör ingen bedömning av hur stor risken är utan konstaterar bara att jag tror att den finns. Läs t.ex. här:

https://www.theveterinarynurse.com/review/article/educating-clients-about-raw-diets-and-the-associated-parasitic-risks

Borsett från råmat tror jag att många gärna ger sina katter en smakbit av rått kött vid t.ex. matlagning utan att överväga potentiella konsekvenser (lätt hänt!) och då ökar ju naturligtvis risken för parasiter eftersom köttet inte alltid varit fryst innan.

Raw diets are increasing in popularity among UK cat and dog owners with a trend towards home prepped rather than processed formulations. This potentially exposes household pets to parasitic infections which can lead to direct zoonotic risk and economic losses for farmers. These parasites include the tapeworms Taenia species and Echinococcus granulosus, and a wide range of cyst forming protozoa such as Toxoplasma gondii, Neospora caninum and Sarcocystis species. Avoiding feeding pets raw diets or adequate freezing prior to feeding that kills the cystic stages of these parasites, avoids exposure via this route. This forms an important part of controlling food-borne parasites in addition to worm treatment, responsible disposal of dog faeces, good hand hygiene and keeping dogs on leads on and around ruminant pasture. Many pet owners are unaware of the parasitic risk posed by raw feeding and client education is crucial in helping to prevent pet exposure. Veterinary nurses play a vital role in educating clients and working with them to minimise parasites transmitted by raw feeding.