Finns merle hos katt?
Finns färganlaget för merle hos katt? Är det i så fall som med tex hästar och hundar att det innebär vissa defekter, i synnerhet hos homozygota individer?
Heter det merle eller har det någon annan benämning? (Hos hästar kallas den ju oftast silver medan "silver" hos hund för det mesta syftar på helt andra gener.)
Obs, jag är bara nyfiken på färggenetiken, ska definitivt inte avla då jag inte ens har någon katt! 😃🐱
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#0: Är det samma gen för häst och hund? Eller bara att båda ger ögonproblem speciellt i dubbel upplaga?
Hos kanin finns ju "vitscheck" (dubbel uppsättning av brokad anlaget) som ökad risk för megacolon (tarmproblem). Dock ingen garanti att de blir drabbade.
Men intressant om något liknande finns hos katt (tror aldrig jag hört om något, finns ju dock andra anlag som inte har med färg att göra som ger massa problem men det gör det ju hos hund också).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Nej, vad jag vet förekommer inte merle hos katter.
Genen för merle medför att svart pälsfärg slumpmässigt bleks och fläckvis blir grå, men hos katter finns inget anlag som enbart fläckvis påverkar den genetiska grundfärgen.
Sajtvärd Katter iFokus
#1: Ja, det är samma hos häst och hund. Ger ju en del andra defekter också tyvärr.
Hmm, nu har jag inte koll på kaningenetik överhuvudtaget men vitscheck och brokadanlag låter som nån slags skäck om man jämför med hästar? Det finns ju många olika om man kollar hästar men en del av dem är förknippade med olika defekter. Vet att bla quarterhästar har något vitanlag som inte är bra om det dubblas.
#2: Tack! Fast merlegenen ger väl inte alltid slumpmässig blekning? Hos hundar blir det ju så men hos hästar bleker den mer eller mindre rakt av.
Sorry för OT men det var ju jag som startade tråden så… 😉
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3 Ja, merle kan se olika ut, men det finns inga färgpåverkande anlag hos katter som har negativa hälsokonsekvenser. (förutom anlaget för helvit pälsfärg där genetiskt samband med dövhet finns, vilket t.ex. innebär att helvita katter inte får paras med varandra).
Sajtvärd Katter iFokus
#3: Intressant att det är samma! Det visste jag inte (men visste att silver kan ge problem med bla synen och att även merle ger syn problem och hörselproblem och även läst att många hundar mer (dubbel?) merle inte kan simma).
Man skulle väl kunna "översätta" kaninens brokad anlag med hästens skäck anlag.
I princip har ju kaniner, precis som hästar, olika anlag som kan ge "vitfläckiga" kaniner. Brokig anlaget ger mantel- och scheck-teckningar i olika varianter (som hos olika raser "renavlats") och hotot i kombination med holländarteckning. Sen finns holländar anlag som ger holländarteckning. Sen finns wiener anlag som i dubbel upplaga ger vita kaniner med blå ögon men i enkel upplaga kan ge allt från synligt enfärgade kaniner (med möjligen enstaka ljus klo eller liknande) till kaniner med mycket vitt. Sen finns ett ganska nyupptäckt anlag som ger vitörad.
Men mig veterligen är det bara just anlaget för brokat/scheck som kan ge problem.
Något intressant dock när det kommer till brokat hos kaniner är att färgteckningen japan som vid renavling ger en schackrutig kanin blir prickig i kombination med brokat medan de förblir rutor i kombination med övriga "vittecken" anlag.
Färggenetik är verkligen superspännande! Dock verkar inte kaniner ha "könsbundna" färger som katter och många fåglar har.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu