Fick hem kattungar 11v + 1 dag.
Enligt uppfödare var de leveransklara och deras övriga 3 kullsyskon hade redan flyttat flera dagar innan.
När vi skulle hämta frågade jag vilket datum de var födda och hon sa 5 okt.
Väl hemma fick jag ett sms där hon skrev att hon sagt fel, de var födda 15 okt.
Hon hämtade dessutom in kattungarna från ladugården och skickade med mat för vuxna katter.
Känns väldigt oseriöst.
Jag vet att det iaf är lag på att inte skilja kattunge från mamma innan 12v ålder.
Vad ska jag som köpare göra?
Ska jag kontakta någon och rapportera detta?
Vad kan kattungarna ha fått för konsekvenser av att ha flyttat från mamman för tidigt?

Anmäl uppfödaren till länsstrelsen.
Hoppas att kattungen är vaccinerad och besiktigad.
Det låter som om du träffat på en riktigt oseriös kattuppfödare som har noll kol på lagen om hur kattuppfödning ska bedrivas.
Har du bara den kattungen eller har du fler katter?
Stolt ägare till tre La permer
Oseriös uppfödare och blödig och inte tillräckligt påläst köpare.
Trodde jag läst vad jag behövde för att kunna köpa en bondkatt som tillägg till familjen men nu vet jag att så inte var fallet.
Jag var för naiv. Trodde verkligen att vissa saker sköttes på ett visst sätt.
Skulle köpa en kattunge men åkte hem med båda som fanns kvar och då var jag redan lite bekymrad över deras, iaf den enas hälsa.
Men när jag väl såg de kunde jag inte lämna de där.
Har tidigare bara haft hund och fick en chock när de hämtade kattungar som de hade tillsalu från ladugården.
De hade inte gjort något med kattungarna, överhuvudtaget.
Hade läst att jag helst skulle låta kattungarna boa in sig en månad innan man gjorde något speciellt med de, tex byte av foder, veterinär och liknande så vi väntade men så blev de sjuka och så gick det inte vänta längre.
Om jag ska lägga alla de pengar på behandlingar som veterinär på first vet rekommenderade så måste de besiktas först.
Vi ska till veterinär nu vid 11.
Besiktning och om allt är som det ska så ska de vaccineras och ID-märkas samtidigt. De behöver avmaskas också så kanske jag behöver vänta ett par veckor med vaccin. Ska höra mig för vad veterinären säger.
Så bra att ni kommer iväg till veterinären. Bra också att kattungarna har varandra, det är jätteviktigt för små kattungar. Kattungar får bara skiljas från kattmamman i förtid om en veterinär har undersökt kattungarna först och godkänt det, och då handlar det om att skilja kattungen någon eller ett par dagar förtidigt från mamman och att man har synnerliga skäl. På vilket sätt är kattungarna sjuka? Vad sa Firstvet borde göras?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Mat för vuxna katter är inget problem.
Problem som kan uppstå om kattungar tas för tidigt beror bla på att de inte "gått klart i kattungeskolan" ännu, så det kan handla om ängslan, att de inte lärt sig gränssättning ännu utan kan vara onödigt hårdhänta (min erfarenhet är att hårdhäntheten går över). Det finns på det hela taget inga fördelar med att skilja kattungar från mamman i förtid, och regeln finns förstås av en anledning.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Här finns en uppsats om att ta kattungar för tidigt från kattmamman, och hur det kan påverka deras beteende:

Du har haft dom i 3 veckor nu, var dom sjuka direkt eller blev dom det efter ett tag?
Hur gamla är kattungarna, försök ta hand om kattungarna så mycket det går , så att de känner sig trygga hos dig.
Tjena^^